webForumDet fria alternativet

Behövs antivirus för Windows XP?

Windowsur Windows

21 svar · 932 visningar · startad av Gislaved

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag kör i stort sett bara Mac i min vardagliga verksamhet och där har vi än så länge inte behövt några virusskydd, men vi har någon Windows-burk med XP rullandes för att testa webbsidor på.

Jag börjar dock tröttna på antivirusprogrammet i XP som poppar upp och stjäl minne. Kan man helt enkelt stänga av det? XP har ju funnits så länge att alla säkerhetshål borde vara tilltäppta. Jag har senaste versionen av XP installerad.

Jag kollade upp läget för över ett år sedan och då behövde man fortfarande antivirusprogram till Windows, men jag antar att det borde vara åtgärdat vid det här laget?

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Så länge det finns virus så lär man använda av om man vill vara på den säkra sidan. Virus finns ju vare sig det finns säkerhetshål eller inte i systemet.

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Man ska väll tänka på att virus byggs för att bevisa att "jag kan". Att XP bygger högre och högre "murar" runt sig och tätar alla sprickor gör ju bara utmaningen än större för dom som vill bevisa något. Altså kommer Virus ALLTID att finnas. Inte blir ju utmaningen mindre då det finne en kille i USA vid namn Bill Gate som ställer sig upp på inför tusentals åskådare och skryter om att dom gjort värdens säkraste system. IDIOT! Det är som att gå in till ett visst MC gäng och hävda att HD är skit och att det är Japansk som gäller och så skrapa i motivlacken på tanken på en av HD maskinerna.

Vill du inte att antivirus-programmet ska sno massa datakraft och minne kan du ju ställa in antivirus-programmet att det bara ska köras av dig. Det ska altså inte ligga igång i bakgrunden ständigt och övervaka utan bara köras då du startar det. Du utsätter dig och andra då för stora risker, då viruset kan komma in och ställa till det på ex. filservrar osv. (beroende på virus) innan ni upptäcker det. Man vill ju stoppa det så fort som möjligt innan det hinner göra för stor skada.
Och även om inte du hinner bli skadad kan ju viruset använda din dator som språngbräda (om det är av den typen) och smitta och förstöra för andra. Så gör oss alla en tjänst, använd virusprog så fort du är uppkopplad mot omvärden!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Gislaved skrev:

XP har ju funnits så länge att alla säkerhetshål borde vara tilltäppta.

Jag tror du bör vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan säkerhetshål och virus, Gislaved.

Gislaved skrev:

Jag kollade upp läget för över ett år sedan och då behövde man fortfarande antivirusprogram till Windows, men jag antar att det borde vara åtgärdat vid det här laget?

Varför frågar du egentligen? Du vet mycket väl att man behöver antivirus till Windows-operativ fortfarande.

Jag kan rekommendera NOD32, det är ett schysst program som inte stör så mycket och klarar att integrera med bland annat både mailklient och office om man vill.

Mr T skrev:

Att XP bygger högre och högre "murar" runt sig och tätar alla sprickor gör ju bara utmaningen än större för dom som vill bevisa något.

Kan du vara vänlig att utveckla det här en aning?

Jag menar, vad ska de göra? Sluta släppa fixar för att inte provocera öststatshackers? Det var det mest korkade påstående jag läst på länge.

Mr T skrev:

IDIOT! Det är som att gå in till ett visst MC gäng och hävda att HD är skit och att det är Japansk som gäller och så skrapa i motivlacken på tanken på en av HD maskinerna.

Nej, det är det inte.

Om Bill hade gått in på Apple Headquarters och sagt att Mac OS suger och att Windows är bättre och sen släppt en bomb i deras källkodsrepository, så hade det antagligen varit samma sak. Men som vi alla vet, så gör ju inte Bill det.

De enda som mig veterligen försöker repa andras lack, är Apple med sin reklam och deras sjukt fanatiska anhängare.

carl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag har "aldrig" haft något antivirusprogram installerat på någon av mina maskiner. Har gjort sporadiska virussökningar, men aldrig hittat nåt. När det dock gäller en server tycker jag gott att man kan ha det. Alla är inte lika duktiga på säkerhet.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

OveRRidE skrev:

Varför frågar du egentligen? Du vet mycket väl att man behöver antivirus till Windows-operativ fortfarande.

Den senaste veckan har jag stött på två personer som kör utan virusskydd på sina XP-datorer. Eftersom de jobbar i operativet dagligen och jag själv rör det någon gång per vecka tänkte jag kontrollera om det hade hänt något på virussidan.

OveRRidE skrev:

De enda som mig veterligen försöker repa andras lack, är Apple med sin reklam och deras sjukt fanatiska anhängare.

Jag hoppas att du inte klassar mig som en fanatisk anhängare. Den största anledningen till att det inte finns virus till Mac OS X är att det ännu inte används av en särskilt stor skara människor. Det är ekonomiskt mycket mer intressant att attackera Windows-burkar eftersom de är betydligt fler.

OveRRidE skrev:

Jag tror du bör vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan säkerhetshål och virus, Gislaved.

Ja, det kanske du har rätt i. Jag är inte speciellt insatt i hur virus fungerar över huvud taget. Jag antog att de utnyttjade säkerhetsluckor i systemet.

I nuläget kör jag AVG, men jag tar gärna en titt på NOD32 om resursförbrukningen är mindre där. Är problemen med virus lika stora i Vista, förresten?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag har inte använt antivirusskydd på någon av de maskiner jag har haft Windows på de senaste 5 åren. Med sunt förnuft kommer man långt, jag har iaf inte blivit smittad. Min erfarenhet av antivirusskydd är inte heller så värst god. Jag har flera ggr hjälpt bekanta med smittade datorer trots att de haft ett uppdaterat antivirusskydd.

red/ förutsatt att man åtminstone har en brandvägg, glömde jag lägga till.

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Visst kan man klara sig rätt bra med sunt förnuft mot virus, men risken finns fortfarande där och den dag man står där med ett kraschat system så är det antagligen inte lika roligt längre ;)

Gislaved skrev:

Den senaste veckan har jag stött på två personer som kör utan virusskydd på sina XP-datorer. Eftersom de jobbar i operativet dagligen och jag själv rör det någon gång per vecka tänkte jag kontrollera om det hade hänt något på virussidan.

Ja, är man erfaren daglig användare av Windows så kan man utan problem jobba utan virusprogram, såvida man inte 1) laddar ner prylar, 2) är slarvig med mailen eller 3) surfar sidor som attackerar t.ex. IE. Men sen beror det ju på hur miljön runt omkring ser ut. Personligen har jag antivirus på min arbetsstation, men inte på min hemdator, för jag anser mig klara mig utan hemma. På jobbet är det en policyfråga.

För en vanlig användare är dock antivirus fortfarande väldigt viktigt, och det har mer med sunt internetanvändande att göra, än osäkert operativsystem.

(Ska jag vara riktigt ärlig, så tycker jag att det är riktigt kul att manuellt jaga virus. Det har jag gjort flera gånger på min förra labbmaskin, man kommer riktigt långt med en vettig processinspecterare, registerövervakare, nätmonitor, google och sunt förnuft.. Det är alltid lika skoj att se hur de fungerar. Och att känna tillfredställelsen när man fimpar dem för gott. :e)

Gislaved skrev:

Jag hoppas att du inte klassar mig som en fanatisk anhängare. Den största anledningen till att det inte finns virus till Mac OS X är att det ännu inte används av en särskilt stor skara människor. Det är ekonomiskt mycket mer intressant att attackera Windows-burkar eftersom de är betydligt fler.

Nej, det var inte riktat mot dig, faktiskt. ;) Men jag har stött på många, många andra som tyvärr är alldeles helsjuka när det gäller det här kriget. Och de finns uteslutande på Mac-sidan.

Gislaved skrev:

Ja, det kanske du har rätt i. Jag är inte speciellt insatt i hur virus fungerar över huvud taget. Jag antog att de utnyttjade säkerhetsluckor i systemet.

Inte alla. Många virus aktiveras fortfarande av användaren eller i systemet, de bryter sig inte alltid in genom ett hål i operativet. Sen kan man ju argumentera för vad en process egentligen får göra i operativet när det väl körs och hur exekvering av viss kod ska skyddas, men Windows har faktiskt blivit bättre på det området.

Det viktigaste är fortfarande att ha en sträng brandvägg.

Gislaved skrev:

I nuläget kör jag AVG, men jag tar gärna en titt på NOD32 om resursförbrukningen är mindre där. Är problemen med virus lika stora i Vista, förresten?

Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av Vista ännu, jag jobbar mer med serversidan.

Jag måste verkligen rekommendera NOD, det är nästan osynligt, drar minimalt minne och går att moduluppgradera med integrationer till olika andra ändamål.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tengblad skrev:

Visst kan man klara sig rätt bra med sunt förnuft mot virus, men risken finns fortfarande där och den dag man står där med ett kraschat system så är det antagligen inte lika roligt längre ;)

Äh, systemkrash kan man råka ut för ändå (jag har haft fler diskkrasher än virusangrepp) så man ska inte strunta i backuper bara för att man inte kör antivirusskydd :)

Gein skrev:

Äh, systemkrash kan man råka ut för ändå (jag har haft fler diskkrasher än virusangrepp) så man ska inte strunta i backuper bara för att man inte kör antivirusskydd :)

Dessutom har det väl blivit mindre vanligt med vitt spridda killer-virus. Farliga virus idag tjänar ett syfte, snarare än skapar allmänt och slumpmässigt kaos. Och de skrivs av duktiga hackers eller semi-professionella brottslingar.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag kör utan antivirusprogram och skulle förmodligen aldrig börja använda det igen. Jag tar hellre en spegel av hårddisken med jämna mellanrum än att låta ett trött gammalt program (F-secure) protestera och frysa systemet så fort jag arbetat ostört i mer än fem minuter. Min produktivitet har förbättrats avsevärt sedan jag slängde det åt fanders. Och Norton är tio gånger värre...

Får aldrig några virus. Jag är mer oroad över att diskarna ska krascha och att man ska behöva köpa nya. Att installera om systemet är ju enkelt i jämförelse.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Kör alltid med antivirus, men tror aldrig jag fått in något... så känns som det skulle kvittat.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

OveRRidE skrev:

(Ska jag vara riktigt ärlig, så tycker jag att det är riktigt kul att manuellt jaga virus. Det har jag gjort flera gånger på min förra labbmaskin, man kommer riktigt långt med en vettig processinspecterare, registerövervakare, nätmonitor, google och sunt förnuft.. Det är alltid lika skoj att se hur de fungerar. Och att känna tillfredställelsen när man fimpar dem för gott. :e)

Medhåll! Samt att sätta ut fallgropar för dem. En mask jag var med om skapade en fil vid namn ssms.ese i system32-mappen. Då tog jag prompt bort den filen, skapade en mapp med samma namn på samma plats och ställde in att ingen skulle få tillgång till den mappen. Skrattar bäst...

Mitt råd är precis samma som Geins: Sunt förnuft och en brandvägg räcker långt.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Sjodahl skrev:

Kör alltid med antivirus, men tror aldrig jag fått in något... så känns som det skulle kvittat.

Men det kanske har stoppat något? :)

OveRRidE skrev:

Mr T skrev:

Att XP bygger högre och högre "murar" runt sig och tätar alla sprickor gör ju bara utmaningen än större för dom som vill bevisa något.

Kan du vara vänlig att utveckla det här en aning?

Jag menar, vad ska de göra? Sluta släppa fixar för att inte provocera öststatshackers? Det var det mest korkade påstående jag läst på länge.

Jag ska försöka utveckal mig (risken är att det blir invecklat...).
Det måste släppas fix så att systemet blir säkrare och säkrare, även om det nog alldrig kan bli 100% säkert. Min kommentar bygger på tron (så som Gislaved skriver i början) att "alla säkerhetshål borde vara tilltäppta" bygger väll (som jag tolkar det) på en ide om att ingen nya elak code skapas, antar jag. Man måste därför veta VARFÖR vissa av dessa elaka coder (läs virus,trojaner,maskar och alla annan skit code) skapas. Mycket av det är ju för att bevisa "att det går". Det är i alla fall varför jag och mina polarna försökte för över 10 år sedan skapa trojaner. Det handlade om att försöka knäppa dataläraren på näsan och ta sig in där han trodde det var omöjligt (vi kom dock aldrig så långt som till en färdig produkt, men andan fans där). Altså lite åt David och Goliat kännsla.
Bill Gate hävdade att dom byggt ett säkert system för några år sedan (tror det var i samband med XP om jag inte minns fel). Jag hävdar att det inte varit alls lika många som skapat elak code om han inte sagt det, för då hade förre behöft bevis något för Bill. Det var lite väl kaxigt vill jag påstå och många ville "knäppa honnom på näsan" helt enkelt.
Efter detta blir det ju bara roligare att försöka ta sig in på XP ju säkrare Bill känner sig. Ju mer pengar Bill lägger ner på att skydda sina användare i tron att det blir bättre skyddat (altså höga murar och tätade sprickor) ju mer måste ju näsknäppen bränna. Bill lovar att systemet är säkert, användarna tror på honnom men så kommer viruset och Bill får på pälsen.

Finns det mycket "elak code" på linuxsidan ? Om min tes stämmer så är det väll inte lika roligt att skapa virus där, eftersom det inte "slår uppåt".

Har jag gjort mig än otydligare eller lyckades jag förklara mig själv ?

OveRRidE skrev:

Nej, det var inte riktat mot dig, faktiskt. Men jag har stött på många, många andra som tyvärr är alldeles helsjuka när det gäller det här kriget. Och de finns uteslutande på Mac-sidan.

Utan att försöka starta något löjlig tjabbel om vilket system som är bäst...
Jag har tyvärr stött på PC användare som stått och spytt galla över Mac och dess skitsystem, för att sedan få veta att dom inte använt eller ens knappt sett en mac. Så idioter som vill tjaffsa om vad som är bäst kommer det alltid finnas på alla fronter, låt oss enas om att dom finns överallt. Ta bara den ständiga frågan om Volvo eller Saab ? ;)

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Quid skrev:

Men det kanske har stoppat något? :)

man brukar alltid få aviseringar om det har gjort det... är en liten logg människa ; )

Mr T skrev:

Jag ska försöka utveckal mig (risken är att det blir invecklat...).
Det måste släppas fix så att systemet blir säkrare och säkrare, även om det nog alldrig kan bli 100% säkert. Min kommentar bygger på tron (så som Gislaved skriver i början) att "alla säkerhetshål borde vara tilltäppta" bygger väll (som jag tolkar det) på en ide om att ingen nya elak code skapas, antar jag. Man måste därför veta VARFÖR vissa av dessa elaka coder (läs virus,trojaner,maskar och alla annan skit code) skapas. Mycket av det är ju för att bevisa "att det går". Det är i alla fall varför jag och mina polarna försökte för över 10 år sedan skapa trojaner. Det handlade om att försöka knäppa dataläraren på näsan och ta sig in där han trodde det var omöjligt (vi kom dock aldrig så långt som till en färdig produkt, men andan fans där). Altså lite åt David och Goliat kännsla.

Jag förstår inte vad det har med saken att göra? Du menar att Microsoft får skylla sig själva för att de marknadsför sitt operativsystem?

Så, det du menar är att om alla representanter från MS helt enkelt hade håll truten om säkerhet i allmänhet om deras kommande eller lanserade Windows, så hade problemet löst sig själv? Vilken planet är du ifrån? Det handlar om målgrupp och mängd; Windowsklienter är sårbara dels för att många av deras användare är okunniga och inte bryr sig, samt att de är många. Enkelheten skapar ett problem, nivån är inte tillräckligt hög. För att tillfredställa vissa målgrupper har försummanden gjorts (och görs), det ska gudarna veta.

I vilket fall som helst driver säkerhetsintrång tekniken framåt, precis som krig gett enorma tekniska landvinningar; exploatera och motverka. Det finns hackers som försörjer sig på att knäcka standarder, krypteringar och olika systemtyper, och de gör att saker och ting kommer till ytan. Patchar släpps, motverkas i nästa version och höjer säkerhetsmedvetenheten hos tillverkaren.

Men med rätt teknik och rätt kunskap kan ett Windowssystem, klient som server, bli lika säkert som vilket annat som helst.

Mr T skrev:

Efter detta blir det ju bara roligare att försöka ta sig in på XP ju säkrare Bill känner sig. Ju mer pengar Bill lägger ner på att skydda sina användare i tron att det blir bättre skyddat (altså höga murar och tätade sprickor) ju mer måste ju näsknäppen bränna. Bill lovar att systemet är säkert, användarna tror på honnom men så kommer viruset och Bill får på pälsen.

Återigen, jag är ganska säker på att det du säger inte stämmer, för hackers idag skapar inte virus för att "ge Bill på pälsen", de gör det för att det helt enkelt är en stor måltavla och i många fall en enkel sådan. Samt att Microsoft personifieras som mjukvaru-Satan själv världen över, för att de (uppenbarligen) är kapitalismen personifierad. Det har inte med deras uttalanden att göra.

Men, jag är inte förvånad att det sticker lite i ögonen på en tonåring med lite Basic-kunskaper när Bill talar vitt och bredd om ett OS som lillkillen inte själv kan få att fungera ordentligt. Det är nog dock långt ifrån alla som ser det så.

Mr T skrev:

Finns det mycket "elak code" på linuxsidan ? Om min tes stämmer så är det väll inte lika roligt att skapa virus där, eftersom det inte "slår uppåt".

Det är skillnad på linux/*nix, fortfarande. Det är två helt skilda strukturer som fungerar på helt olika vis. Dessutom är antalet klienter på Windows-sidan fruktansvärt mycket större och i många fall mer sårbara av (vad jag tror är) tidigare förklarade anledningar. Om linux-distarna på allvar börjar konkurrera med Windows för hemdatorer eller arbetsstationer, kommer nog den bilden förändras.

Mr T skrev:

Utan att försöka starta något löjlig tjabbel om vilket system som är bäst...Jag har tyvärr stött på PC användare som stått och spytt galla över Mac och dess skitsystem, för att sedan få veta att dom inte använt eller ens knappt sett en mac. Så idioter som vill tjaffsa om vad som är bäst kommer det alltid finnas på alla fronter, låt oss enas om att dom finns överallt. Ta bara den ständiga frågan om Volvo eller Saab ? ;)

Jag har mött oerhört få människor som jobbar med Microsoft-produkter (och jag har mött många) som på samma vis "spyr galla" över t.ex. Mac. De som inte vet nåt, de kanske gör det, men de som är insatta gör det helt enkelt inte. På Mac-sidan är det helt annorlunda; där ställs Windows som det helt enkelt värsta alternativ som finns, ett onödigt ont som måste bekämpas till varje pris, genom totalt avståndstagande.

Idioter finns det gott om, det har du rätt i, men de riktigt skrävlande idioterna finner iallafall jag på Mac-sidan, inte på PC-sidan. Jag ser dem som okunniga och ointresserade Windows-användare, inget annat.

Oj vad långa svar det blir.
Tror inte vi ska fortsätta denna diskusionen här utan bara konstatera att vi har lite olika syn och erfarenheter innom änet/ämnena.
Jag tror att Microsoft skulle kunnat haft något MINDRE elak-code mot sig om dom inte varit så spydiga i minst ett av sina uttalanden, du verkar vara av en anna åsikt.
Jag har mött dom flesta skrävlarna på PC-sidan, du har mött dom på MAC-sidan.

Längre än så kommer vi nog inte i vår diskusion.

268 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
134 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)