Mr T skrev:
Jag ska försöka utveckal mig (risken är att det blir invecklat...).
Det måste släppas fix så att systemet blir säkrare och säkrare, även om det nog alldrig kan bli 100% säkert. Min kommentar bygger på tron (så som Gislaved skriver i början) att "alla säkerhetshål borde vara tilltäppta" bygger väll (som jag tolkar det) på en ide om att ingen nya elak code skapas, antar jag. Man måste därför veta VARFÖR vissa av dessa elaka coder (läs virus,trojaner,maskar och alla annan skit code) skapas. Mycket av det är ju för att bevisa "att det går". Det är i alla fall varför jag och mina polarna försökte för över 10 år sedan skapa trojaner. Det handlade om att försöka knäppa dataläraren på näsan och ta sig in där han trodde det var omöjligt (vi kom dock aldrig så långt som till en färdig produkt, men andan fans där). Altså lite åt David och Goliat kännsla.
Jag förstår inte vad det har med saken att göra? Du menar att Microsoft får skylla sig själva för att de marknadsför sitt operativsystem?
Så, det du menar är att om alla representanter från MS helt enkelt hade håll truten om säkerhet i allmänhet om deras kommande eller lanserade Windows, så hade problemet löst sig själv? Vilken planet är du ifrån? Det handlar om målgrupp och mängd; Windowsklienter är sårbara dels för att många av deras användare är okunniga och inte bryr sig, samt att de är många. Enkelheten skapar ett problem, nivån är inte tillräckligt hög. För att tillfredställa vissa målgrupper har försummanden gjorts (och görs), det ska gudarna veta.
I vilket fall som helst driver säkerhetsintrång tekniken framåt, precis som krig gett enorma tekniska landvinningar; exploatera och motverka. Det finns hackers som försörjer sig på att knäcka standarder, krypteringar och olika systemtyper, och de gör att saker och ting kommer till ytan. Patchar släpps, motverkas i nästa version och höjer säkerhetsmedvetenheten hos tillverkaren.
Men med rätt teknik och rätt kunskap kan ett Windowssystem, klient som server, bli lika säkert som vilket annat som helst.
Mr T skrev:
Efter detta blir det ju bara roligare att försöka ta sig in på XP ju säkrare Bill känner sig. Ju mer pengar Bill lägger ner på att skydda sina användare i tron att det blir bättre skyddat (altså höga murar och tätade sprickor) ju mer måste ju näsknäppen bränna. Bill lovar att systemet är säkert, användarna tror på honnom men så kommer viruset och Bill får på pälsen.
Återigen, jag är ganska säker på att det du säger inte stämmer, för hackers idag skapar inte virus för att "ge Bill på pälsen", de gör det för att det helt enkelt är en stor måltavla och i många fall en enkel sådan. Samt att Microsoft personifieras som mjukvaru-Satan själv världen över, för att de (uppenbarligen) är kapitalismen personifierad. Det har inte med deras uttalanden att göra.
Men, jag är inte förvånad att det sticker lite i ögonen på en tonåring med lite Basic-kunskaper när Bill talar vitt och bredd om ett OS som lillkillen inte själv kan få att fungera ordentligt. Det är nog dock långt ifrån alla som ser det så.
Mr T skrev:
Finns det mycket "elak code" på linuxsidan ? Om min tes stämmer så är det väll inte lika roligt att skapa virus där, eftersom det inte "slår uppåt".
Det är skillnad på linux/*nix, fortfarande. Det är två helt skilda strukturer som fungerar på helt olika vis. Dessutom är antalet klienter på Windows-sidan fruktansvärt mycket större och i många fall mer sårbara av (vad jag tror är) tidigare förklarade anledningar. Om linux-distarna på allvar börjar konkurrera med Windows för hemdatorer eller arbetsstationer, kommer nog den bilden förändras.
Mr T skrev:
Utan att försöka starta något löjlig tjabbel om vilket system som är bäst...Jag har tyvärr stött på PC användare som stått och spytt galla över Mac och dess skitsystem, för att sedan få veta att dom inte använt eller ens knappt sett en mac. Så idioter som vill tjaffsa om vad som är bäst kommer det alltid finnas på alla fronter, låt oss enas om att dom finns överallt. Ta bara den ständiga frågan om Volvo eller Saab ? ;)
Jag har mött oerhört få människor som jobbar med Microsoft-produkter (och jag har mött många) som på samma vis "spyr galla" över t.ex. Mac. De som inte vet nåt, de kanske gör det, men de som är insatta gör det helt enkelt inte. På Mac-sidan är det helt annorlunda; där ställs Windows som det helt enkelt värsta alternativ som finns, ett onödigt ont som måste bekämpas till varje pris, genom totalt avståndstagande.
Idioter finns det gott om, det har du rätt i, men de riktigt skrävlande idioterna finner iallafall jag på Mac-sidan, inte på PC-sidan. Jag ser dem som okunniga och ointresserade Windows-användare, inget annat.