webForumDet fria alternativet

Behövs antivirus för Windows XP?

Windows

21 svar · 932 visningar · startad av Gislaved · sida 2 av 2

Frågan, av Gislaved

Jag kör i stort sett bara Mac i min vardagliga verksamhet och där har vi än så länge inte behövt några virusskydd, men vi har någon Windows-burk med XP rullandes för att testa webbsidor på. Jag börjar dock tröttna på antivirusprogrammet i XP som poppar upp och stjäl minne. Kan man helt enkelt stänga av det? XP har ju funnits så länge att alla säkerhetshål borde vara tilltäppta. Jag har senaste v

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Det var ju faktiskt några som inte använde antivirus även på wF. Intressant.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Gislaved skrev:

Jag börjar dock tröttna på antivirusprogrammet i XP som poppar upp och stjäl minne. Kan man helt enkelt stänga av det? XP har ju funnits så länge att alla säkerhetshål borde vara tilltäppta. Jag har senaste versionen av XP installerad.

Precis som det skrivs i tråden så ska inget likhetstecken sättas mellan virus och säkerhetshål. Men för att svara på den väsentliga frågan - ja, du kan stänga av antivirusprogrammet. På min dator hemma har jag inte haft antivirusprogram installerat de senaste 5-6 åren. Istället ser jag till att hålla mitt nät isolerat från Internet med hjälp av en överparanoid brandvägg samt genom att ge tusan i att ladda ner eller öppna suspekta filer.
Jag har med jämna mellanrum låtit virussöka mitt nät och konstaterar, gång efter annan, att det fortsätter att hålla sig fritt från virus.

Några viktiga regler dock:
- inga opatchade datorer får finnas i eller anslutas till nätet som för övrigt ska vara "isolerat"
- datorn får inte användas till fildelning eller annan "högriskverksamhet"
- säkerställ att inkommande e-post granskas av antivirusprogram innan det anländer till din klient
- paranoid brandvägg - både in och ut

Det finns säkert fler regler att tänka på, men de här är de första - och förmodligen de viktigaste - jag kom på.

Avslutningsvis. Det är inte rekommenderat att göra som jag gör, långt därifrån. Men jag vill påvisa att det går alldeles utmärkt att klara sig utan av-program om man samtidigt installerar CommonSense v1.2 i användarna...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)