PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg
Rikard skrev:
En annan slutsatsen som man kan dra är väl hur många program det är därute som inte är skrivna med säkerhet i fokus. Vistas UAC har ju till uppgift att varna varje gång något gör något som något borde ge tusan i... :)
Men alltså, så fort jag ville öppna t.ex. utforskaren så frågade UAC om det var jag som ville öppna utforskaren... :OO
Fruktansvärt irriterande.
Lasp, det är inte bara vid installationen som "den" frågar, det var i princip varje gång man vill starta ett program.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Då låter det som att det finns någon add-in som är felskriven. Jag lovar dig. En ren installation av Vista kommer inte att gnälla på att explorer öppnas. :)
Rikard skrev:
Då låter det som att det finns någon add-in som är felskriven. Jag lovar dig. En ren installation av Vista kommer inte att gnälla på att explorer öppnas. :)
Det är antagligen jag som är ute och cyklar igen och valde ett dåligt exempel. Antagligen var det inte just utforskaren utan något annat program. Fast det kändes som frågan dök upp vilket program jag än startade, även om det kanske inte gällde alla.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Rikard skrev:
Vistas UAC har ju till uppgift att varna varje gång något gör något som något borde ge tusan i... :)
Till exempel när man startar Visual Studio. Ska säga till min chef att MS inte vill att jag ska jobba... ;)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Det kan jag tänka mig. Utvecklingsverktyg stöter på vissa särskilda problem som inte gör situationen särskilt enkel med vanliga användarrättigheter. Detta är dock Microsoft medvetna om och jobbar på.
Visual Studio .NET is Windows Logo compliant, so you would expect that it runs as a restricted user. However, even though the vast majority of all functionality works in constrained permissions, there are a few tasks that are slightly more difficult in this model, either because of operating system limitations or the fundamental nature of the tasks being performed. The following sections provide simple workarounds for all of the difficult tasks in a development process; in future versions of the integrated development environment (IDE) we hope to build this functionality directly into the shell and reduce the requirements wherever possible. We are working hard in future versions of both the operating system and development tools to make it easier to perform these actions in equivalent ways that do not require administrative privileges.
Källa: MSDN Library
Men under tiden kan man ju som utvecklare, ta för vana att testa sina applikationer med ett konto som har vanliga användarrättigheter samt korrigera eventuella rättighetsproblem innan applikationen lämnar betastadiet. :)
Calevan skrev:
Bättre att ta bort det och söka igenom datorn regelbundet med de inbyggda anti-spyware programmen.
Sorry att jag drar upp en gammal tråd. :r
Finns det inbyggda program mot spyware i Vista? Var finns dem i så fall?
tillmarMedlem sedan sep. 2002928 inlägg Kan det vara Windows Defender under/i kontrollpanelen som du syftar på?
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg Det kan det vara, ska kolla upp vad det är för program. Tack!
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg Nu är det dags att väcka denna gamla tråd igen. :D
Jag citerar mig själv i första frågan:
Poteta skrev:
Kan man inte fixa så att jag får alla rättigheter automatiskt när jag startar datorn, så jag slipper alla dessa irriterande frågor?
Vissa program startar inte eftersom jag tydligen inte är administratör eller något. Senast var det Logitechs program som slängde upp en ruta i ansiktet på mig om att jag inte är administratör och måste starta programmet genom högerklick och sedan väljs "Kör som administratör."
Kan man inte få den förbonkade datorn till att fatta att jag är administratör utan att jag måste högerklicka? Det är ju bara jag som använder datorn så jag ser ingen vits med att inte vara administratör.
Nu är jag redigt trött på att skriva administratör...
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg På länken till TweakUAC står det att TweakUAC inte har till uppgift att blockera spyware etc. Dess enda uppgift är att skydda dig från dig själv.
En fråga. Varför ska man använda UAC när Defender redan finns inbyggt i Vista?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
Poteta skrev:
Kan man inte få den förbonkade datorn till att fatta att jag är administratör utan att jag måste högerklicka? Det är ju bara jag som använder datorn så jag ser ingen vits med att inte vara administratör.
Det skulle ju innebära att t.ex. webbsida skulle kunna köra/installera program på din dator utan att du märker det.
AndreasC skrev:
En fråga. Varför ska man använda UAC när Defender redan finns inbyggt i Vista?
Dom jobbar ju lite olika. UAC ser ju till att du enbart kör med dom rättigheter dom du behöver, och talar om för dig när något händer som kräver högre rättigheter.
Windows Defender skyddar dig emot kända spyware.
Så utan UAC så skulle ju ett okänt/nytt spyware kunna komma in i datorn utan din vetskap.
Quid skrev:
Det skulle ju innebära att t.ex. webbsida skulle kunna köra/installera program på din dator utan att du märker det.
Det tolkar jag som att det inte går att köra som administratör utan att högerklicka först. Så har det inte fungerat förut, med XP t. ex.
Vissa program startar inte överhuvudtaget om jag bara startar med vanligt vänsterklick utan man måste själv komma på att man ska starta genom högerklick och sedan välja "Kör som administratör". Inte särskilt användarvänligt men det kanske måste vara så. :l
Fast det kanske är programtillverkarna man ska klaga på och inte Vista, jag vet inte.
Poteta skrev:
Det tolkar jag som att det inte går att köra som administratör utan att högerklicka först. Så har det inte fungerat förut, med XP t. ex.
Du kan ju på genvägen högerklicka, välja egenskaper, klicka på kompatibilitet och bocka för "kör det här programmet som Administratör".
Poteta skrev:
Vissa program startar inte överhuvudtaget om jag bara startar med vanligt vänsterklick utan man måste själv komma på att man ska starta genom högerklick och sedan välja "Kör som administratör". Inte särskilt användarvänligt men det kanske måste vara så. :l
Fast det kanske är programtillverkarna man ska klaga på och inte Vista, jag vet inte.
Ifrån början är det väl Vistas fel eftersom man ändrade på säkerheten mellan XP och Vista, men att programtillverkare så här nästan 2 år efter Vistas release inte har släppt en ny kompatibel version av sitt program kan man ju knappast skylla på Microsoft :)