Jag har nu skaffat en ny dator med Vista Home Premium.
Är det normalt att den rackaren hela tiden frågar om det är ok att köra det eller det programmet?? Oftast måste man svara ja på två frågor innan det går att öppna programmet. Dessutom protesterar Vista ibland och meddelar tyket att jag måste vara... äh, jag minns inte exakt men typ administratör eller nåt...
Det är bara jag som kommer använda denna datorn så jag har inte skapat några konton mer än det som behövs. Kan man inte fixa så att jag får alla rättigheter automatiskt när jag startar datorn, så jag slipper alla dessa irriterande frågor?
Funderingar kring Vista.
33 svar · 1 995 visningar · startad av Poteta
Om det är User Account Control (UAC) du menar går detta att avaktivera i Kontrollpanelen under Användarkonton.
Japp, det gjorde susen! Tack!
Det är dock inte att rekommendera att ha UAC avstängt och göra allt som admin. Det är en öppen inbjudan till otrevligheter att hända i bakgrunden, som på den gamla onda tiden på XP när spyvara och liknande glatt installerade sig självt utan att man märkte det. UAC är inte klockrent men det är bättre på än av.
spango skrev:
Det är dock inte att rekommendera att ha UAC avstängt och göra allt som admin. Det är en öppen inbjudan till otrevligheter att hända i bakgrunden, som på den gamla onda tiden på XP när spyvara och liknande glatt installerade sig självt utan att man märkte det. UAC är inte klockrent men det är bättre på än av.
Jag har haft XP sedan det kom ut och har aldrig märkt av någon spyware även om jag har haft det. Väljer det istället för en fråga varje gång jag startar ett program.
Poteta skrev:
Jag har haft XP sedan det kom ut och har aldrig märkt av någon spyware även om jag har haft det. Väljer det istället för en fråga varje gång jag startar ett program.
Det är väl lite det som är grejen med spyware? Att dom ligger i bakgrunden och spionerar utan att man märker det? Sen skickas det som man skrivit, surfvanor m.m. iväg. Hur kan man välja det framför UAC?
Om det går att att dra ner lite på UAC så hade jag nog kunnat använda det, men i sitt standardskick är det ju helt hopplöst att jobba med datorn (om man tänkt göra något mer än att surfa). Bättre att ta bort det och söka igenom datorn regelbundet med de inbyggda anti-spyware programmen.
Quid skrev:
Det är väl lite det som är grejen med spyware? Att dom ligger i bakgrunden och spionerar utan att man märker det? Sen skickas det som man skrivit, surfvanor m.m. iväg. Hur kan man välja det framför UAC?
Det är inget svårt alls.
Spionera på, bara jag slipper det eviga klickandet varje gång.
Calevan skrev:
Om det går att att dra ner lite på UAC så hade jag nog kunnat använda det, men i sitt standardskick är det ju helt hopplöst att jobba med datorn (om man tänkt göra något mer än att surfa).
Det finns tack och lov dom som har adresserat hur irriterande UAC är och fixat ett verktyg:
http://www.tweak-uac.com
Tänk, jag jobbar med Vista på heltid och stöter på UAC-rutan max en gång i veckan... ;)
Rikard skrev:
Tänk, jag jobbar med Vista på heltid och stöter på UAC-rutan max en gång i veckan... ;)
Öh, nu vet jag inte om du skojar eller ej med tanke på smileyn. Men är det kanske så att den förbånkade rutan bara kommer upp varje gång man startar ett nytt program för första gången? Jag har ju bara haft datorn i ett dygn så det blir många nya program att öppna i början. ;)
Fast jag fick intrycket att rutan kommer upp varje gång ett program startar.
Haha, jag tänke inte bidra till det "eviga kriget"
Men när jag läste tråden kom jag att tänka på
http://www.apple.com/getamac/ads/
Kolla security.
/pebi
Quid skrev:
Jag kör själv med UAC avstängt, då jag tror på principen att det är användaren själv som släpper in dom, oavsett säkerhet. Jag tror inte att man får spyware av att titta på Aftonbladet, man får nog försöka lite mer...
Man har ju hört att UAC ska lära sig med tiden vad användaren vill och inte vill.
När jag installerade Vista åt syrran så ringde hon mig en vecka senare och undrade om "datorn verkligen ska ställa så många frågor om allt hela tiden?".
Troxy skrev:
Man har ju hört att UAC ska lära sig med tiden vad användaren vill och inte vill.
När jag installerade Vista åt syrran så ringde hon mig en vecka senare och undrade om "datorn verkligen ska ställa så många frågor om allt hela tiden?".
Hur lång tid behöver UAC för det? Det tog mig en dag innan jag tröttnade på rutorna. Får samma fråga från många personer, "Ska den fråga så mycket", men framför allt "Vågar jag svara ja?". Mindre datorkunnigt folk har ju någon slags inbyggd fobi för Ja/Nej-rutor och klickar enbart nej, vilket inte blir så bra..
För mig har det lugnat ner sig efter några dagar.
Hardrocker skrev:
För mig har det lugnat ner sig efter några dagar.
Mig också, jag stängde av det efter en halv dag. ;)
Det är nog bättre att använda TweakUAC än att stänga av UAC helt.
I det dagliga racet stör det ju inte.
Jag kan hålla med om att det är nojigt ibland, men hellre en gång för mycket. Problemen kommer ju bara vid installation om jag ser rätt.
En annan slutsatsen som man kan dra är väl hur många program det är därute som inte är skrivna med säkerhet i fokus. Vistas UAC har ju till uppgift att varna varje gång något gör något som något borde ge tusan i... :)