webForumDet fria alternativet

Windows 2000 server

31 svar · 1 119 visningar · startad av Stam · sida 2 av 2

StamMedlem sedan juli 200448 inlägg

Under egenskaper för internet protocol TCP/IP har jag skrivit in
gateway enligt samma uppgifter som ligger i routern

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Nja. Vad har du för IP, är det externt eller internt? D.v.s. hur måga publika adresser har du från Bostream?

Om du bara har en IP, så måste du NATa datorerna på ditt nätverk. Den gateway du specificerar då är den dator som fungerar som gateway till Bostreams nät, dvs en av dina egna maskiner.

Om du har Publik IP från Bostream så som du specificerar själv ska det se likadant ut som på den andra maskinen du har, dvs all info ska peka på Bostreams servrar.

Har du flera IP, fast inga fasta IP från Bostream, så blir det till att antingen köra DHCP rakt igenom, eller köra DHCP på en maskin och sen NATa resten av dina maskiner.

Som gateway skrev jag 192.168.0.1 (som är min router)
och det fungerar nu.

Men nu har jag problem med DNS servern.

I ett dos fönster skrev jag nslokkup för att kolla om det fungerar
jag fick följande fel.

Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]
(C) Copyright 1985-1999 Microsoft Corporation

C:\>server
server är inte ett internt kommando, externt kommando,
program eller kommandofil.

C:\>nslookup
*** Can't find server name for address ???.???.52.2: Non-existent domain
*** Can't find server name for address ???.???.52.3: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: ???.???.52.2

? är i stället för mina Dns Nr (vill ej visa dom här)Dessa DNS Nr är inlagda i routern

Jag har nu börjat att installera servern på jobbet och följande frågor har jag

1.När man har installerat win 2000 server och startar upp datorn första gången Kan man välja om det är en server eller flera servers i nätverket.
När jag valt alternativet 1 server , får jag ett felmeddelande om att det redan finns en server i nätverket ,vad kan detta bero på? (det finns ingen annan server i nätverket) Jag har haft samma
problem när jag testat hemma.

2.Är det rätt att ha en fast ip på servern och att låna ut ip adresser till klienterna ?

3.Ska man sätta fast ip på printer serverna eller ska man låna ut till dom också ?

Tack på förhand

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

1. Vad står det exakt? (Det underlättar felsökning.)
2. Jepp.
3. Låna ut, men reservera adresserna.

Rikard->

Det står bara att det finns mer än 1 server i nätverket.och att det inte går att installera den som en ensammen server.
Hur gör man för att reservera adresserna ?.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Ta ur nätverkskabeln och prova igen.

Reservering av adresser gör du i din dhcp-server.

Vad skall man använda för DNS-serveradress under egenskaper för internet Protocol (TCP/IP) är det samma som ip adressen till
server datorn ?

Sir Peter-> När jag ska reservera adresserna i dhcp , måste man skriva in Mac adressen .Vet du hur man får fram den ?

IP NR till printer serverna är

IP nr till printerservrarna är
192.168.1.1
192.168.1.2
192.168.1.3

Jag har fått skrivarna att fungera på servern och på en dator i nätverket.Dom andra säger att det inte finns några skrivare
fast jag är inloggad i domänen.

Jag har gjort så att jag har använt exat samma IP Dator och domännamn på den ny servern som jag har installerat.

Måste man aktivera klienterna i nätverket på något sätt ?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

För att få fram mac-adressen på en dator kan du t ex skriva ipconfig /all i en kommandotolk på den dator det gäller.

SirPeter-> hur gör man när det gäller printer server ?

Tack för all hjälp jag fått !!!

Nu har jag bara problem med att få kontakt med servern från klienterna.
Det konstiga är att på 1 dator av 10 får jag kontakt med servern och kan anväda alla skrivarna som ligger på servern. Jag kan även ansluta en nätverksenhet

På dom andra datorerna kan jag inte ansluta nätverksenhet men om jag tittar under mina nätverksplatser kan jag komma åt den mappen som jag delat ut på servern.

Försöker jag lägga till en skrivare på någon klient så hittar den alla 4:a skrivarna som ligger på servern, väljer jag någon av dom får jag upp ett fel mess Typ ” skrivarn du valt har antagligen bytt namn eller så finns den inte i domänen ” jag är inte helt säker på att det står exakt så , men snarlikt. (kan kolla det på måndag)

Hur identifierar man klienterna i ett nätverk som har ett domännamn ?
Kan det vara någon inställning i Routern ?

Kan man felsöka på något sätt ? Det verkar som om klienterna inte är med i domänen även om jag på klienterna loggar in på domänen.

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb