Hej ! Läste på något ställe att man under installation av win 2000 server skulle avstå ifrån att installera IIS - DHCP Server och DNS server . Stämmer detta ? Varför skall man inte installera dessa när man ändå installerar dom senare?
Windows 2000 server
31 svar · 1 119 visningar · startad av Stam
Det beror väl på vad du ska använda din server till. Ska den vara en webbserver ska du naturligtvis installera IIS, detsamma för om den ska vara DHCP server osv.
win 2000 server
Den skall användas i ett litet nätverk på typ 10 datorer.
Så då stämmer det inte att man skall välja bort dessa under installationen för att sedan installera dom separat ?
Beror på hur avancerat du ska göra det, för att köra AD krävs tex. DNS tjänsten.
det går alltid att installera/aktivera tjänster efter installationen. så du går inte miste om något.
Jag kan nästan ingen om att installera ett nätverk , men det är så att servern på jobbet har pajat (något fel på katalogtjänsten)
service teknikern kan typ inte komma för än i Dec. så jag tänkte själv försöka att installera om servern. Någon som har lite tips om hur man bör gå till väga för att läga upp ett nätverk med en server och 10 win 2000 klienter ?
Stam skrev:
Jag kan nästan ingen om att installera ett nätverk , men det är så att servern på jobbet har pajat (något fel på katalogtjänsten)
service teknikern kan typ inte komma för än i Dec. så jag tänkte själv försöka att installera om servern. Någon som har lite tips om hur man bör gå till väga för att läga upp ett nätverk med en server och 10 win 2000 klienter ?
Då skulle jag ringa en annan servicetekniker, det blir nog billigast så. :)
Rikard -> Nu är inte du som jag är :-)
Jag tänkte det kunde vara bra att testa och samtidigt lära mig lite. Går det åt skogen , får jag göra som du skrev :-)
*hoppas ni har back-up*
Allt av värde är säkerhetskopierat, så det är inga problem.
Till att börja med så ge den där sk. serviceteknikern en spark nånstanns. Därefter tycker jag att du skall söka rätt på någon som kan ta över hans jobb eftersom han inte klarar av det.
När det gäller installationen så tycker jag gott att du kan göra ett försök om du vill lära dig hur man gör. Kör en installation, skriv upp allt som du undrar över och ställ frågor här så kan du säkert få svar på det mesta.
SirPeter-> Tack för ditt stöd !
Det jag är lite osäker på är hur man får igång skrivarna,
det är 4 skrivare som är kopplade till 3 st Netgear print server.
Modell PS 110 ( det står ip Nr på dessa)
Det är en programvara med till dom, räcker det med
att använda programvaran eller ska man lägga till dom i utskrift servern också ?
DHCP & IIS:
Sätt i cd skiva och välj lägg till/ta bort komponenter.
Det kan du bara inte misslyckas med! :-)
Ditt fall verkar likna det jag precis gått igenom. Någon dator måste dela ut IP adresser och/eller agera router.
Om ni har en separat router/brandvägg så kan du kan du avvakta med att installera DHCP.
Ang. DNS:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=155043#post155043
Det finns en router och ett domännamn. Jag har för mig att man skall ha fast IP NR på Servern och låna ut till dom andra i domänen stämmer detta ? Om jag använder mig av samma domännamn och samma ip Nr som innan, kommer dom andra datorerna att automatiskt identifieras av servern ?
Hum, orsaken till att du inte ska installera de tjänsterna från början är lite olika. Vad gäller IIS är det lätt, bara sök efter Nimda osv. Dvs installerar du IIS på en opatchad maskin tar det knappt ens en minut innan den är infekterad. DNS och DHCP misstänker jag ä mest för att undvika konfilkter med existerande system samt givetvis att det finns uppdateringar där med.
Kortfattat, ladda hem updateringar på annan maskin och installera w2k utan nätverkssladd i, lägg på uppdateringar och installera eventuella andra tjänster du vill ha.
legis->Vad är det för uppdateringar du menar ? Var kan man hämta dom ?
Det finns en inbyggd bradvägg i routern och då är väl risken att få Nimda etc.. ganska liten
Windows Update är inte helt fel...! Men den är svår att ladda från en annan maskin på det viset som beskrivs ovan.
Det går hur lätt som helst att ladda ner från en annan maskin . Ta en titt på http://www.microsoft.com/security
Eller varför inte Windows 2000 Security Center:
http://www.microsoft.com/technet/security/prodtech/win2000/default.mspx
Sen kan du även använda MBSA när du lagt på de kritiska uppdateringarna för att se om det saknas något:
http://www.microsoft.com/technet/security/tools/mbsahome.mspx
För att jag inte skall misslyckas med mitt projekt har jag installerat
win 2000 server hemma och har testat att få igång mitt hemma nätverk.
När jag sätter fast ip till min server här hemma kommer jag inte ut på internet.
Jag har bostream och har fast ip.
Något fel gör jag , men vet inte vad ?
När jag sätter erhåll en IP adress automatiskt
fungerar allt.
Någon som vet vad jag gör för fel ?
Du måste ha en gateway.