webForumDet fria alternativet

WinXP SP2

53 svar · 1 588 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hallå... jag undrar om det är nån där som har nån erfarenhet av Service Pack 2 för Windows XP? Det verkar vara en skaplig uppdatering, 270 Mb och det tog runt 20 minuter att installera... :)

Alltså... Det är många nya finesser, bland det bättre har jag märkt säkerhetsuppdateringar (förbättrad brandvägg, är den skaplig nu eller?) och ett "Security Center" program... som lägger sig i systrayen också... det tycker jag inte om, ska försöka plocka bort den...

Popupblocker för IE... är den bra tro? eller ska man köra googlebaren tillsvidare...

Dessutom en hanterare för plugin för IE också... finfint...

http://netsecurity.about.com/od/securingwindowsxp/a/aa052304.htm

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
RodanMedlem sedan juli 20021 523 inlägg

Har SP2 installerat, funkar fint.
Har inte hittat några direkta fel, eller något som är jobbigt.

När xp blockerar en pop-up då rullar en liten list ner från IE där det står, pop-up blockerad.
Höger klickar man där får man fälja om man vill tillåta pop-upen att fortsätta att popa-up :P

Det är jättebra :)

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Läste att dom har begränsat firewire från teoretisk maxhastighet på 800 mbit/s till 100 mbit/s. Om man videoredigerar eller liknande kan det tålas att tänka på...

begränsat firewire!? det låter ju bra mystiskt... nya firewire kör väl just i 800 Mb/s

Rodan. Så den inbyggda popupblockern tycker du är bra alltså... smidigt om man lätt kan disabla den sådär ja... hmm... men jag undrar hur man trollar bort security center från systrayen... :)

Rikard. Jo precis, där är den officiella... men den länken jag hade är en väldigt bra review jag sitter och läser just nu... t ex skrev dom såhär i slutet:

"This isn't so much a patch or update as it is a completely new version. Rather than calling it Windows XP Service Pack 2 they could just drop the "Service Pack" part and call it Windows XP 2"

haha... jaa... hrrm... möjligt... eller iaf... XP 1.5 :)

Danny skrev:

begränsat firewire!? det låter ju bra mystiskt... nya firewire kör väl just i 800 Mb/s

Rodan. Så den inbyggda popupblockern tycker du är bra alltså... smidigt om man lätt kan disabla den sådär ja... hmm... men jag undrar hur man trollar bort security center från systrayen... :)

http://www.idg.se/ArticlePages/200408/11/20040811113922_NOK/20040811113922_NOK.dbp.asp

Security Center den försvinner efter att man fixat i själva Securiy Center, om du har allt på grönt(OK) eller om du har valt att inte XP ska kontrollera allt, då försvinner den.
Då ligger den bara som en extra ikon på kontrollpanelen.

Jymdis. Jaha... där ser man... bra konstigt att dom ändrar drivisarna så det funkar sämre, kanske det var nåt annat som blev bättre istället då... sakta men säkert eller?! :)

Danny skrev:

Rikard. Jo precis, där är den officiella... men den länken jag hade är en väldigt bra review jag sitter och läser just nu... t ex skrev dom såhär i slutet:

"This isn't so much a patch or update as it is a completely new version. Rather than calling it Windows XP Service Pack 2 they could just drop the "Service Pack" part and call it Windows XP 2"

haha... jaa... hrrm... möjligt... eller iaf... XP 1.5 :)

Windows XP 2?
Knappast, det är rätt få saker som är uppdaterade.
Här det jag märkt:
I Ta bort/lägg till program - Finns det en kryss i ruta där man kan välja att visa uppdateringar av xp.

Secuerty Center - Ja, det nyaste, firewall, kontroll av antivirus program.
Det är det nyaste?
För automatic Update , det fanns det ju i SP1.

Så, jag kanske har missat nåt, men det är inte mycket som är uppdatert.
Men iofs har jag bara använt SP2 i 24 timmar nu, hittar kanske lite mer sen :)

Rodan. Mmm... jaha... fast jag har automatic update på "off", då blir den väl aldrig nöjd... :)

Danny:
mjaee, eller så vill dom helt enkelt skjuta firewire i sank till förmån för USB2? vem vet...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Rodan skrev:

Så, jag kanske har missat nåt, men det är inte mycket som är uppdatert.
Men iofs har jag bara använt SP2 i 24 timmar nu, hittar kanske lite mer sen :)

Den har uppdaterar rätt mycket men det mesta ser man inte.

Om man skall följa din logik så uppdaterade SP1 ingenting eftersom man inte såg någonting! :)

GunnarD: Jo precis... jag läste igenom hela den där reviewen, och det var en hel del som var förbättrat... mkt med säkerheten...

Jymdis: Firewire/USB2... jaha... jo det är ju möjligt, men då verkar det nästan som MS supportar USB2 på nåt vis... Jag har både och på min dator så för mig är det ju iaf valfritt, men det känns som man helre kör Firewire... har iofs bara fw400

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rodan skrev:

Security Center den försvinner efter att man fixat i själva Securiy Center, om du har allt på grönt(OK) eller om du har valt att inte XP ska kontrollera allt, då försvinner den.

Hur fanken gör jag det då, om jag vill att XP inte ska lägga sig i? Hatar sånt här skit som man ska behöva kämpa för att bli av med.

muskot skrev:

Rodan skrev:

Hur fanken gör jag det då, om jag vill att XP inte ska lägga sig i? Hatar sånt här skit som man ska behöva kämpa för att bli av med.

:moose

Du klickar på Firewall som ett exempel och sen på recommendations, och sen kryssar du i längst ner, där det står att du har eget och att du övervakar det själv.
:)

Ok, fan vad värdelöst. De som designade "Security Center" borde få foten med omedelbar verkan. Idioter.

muskot skrev:

Ok, fan vad värdelöst. De som designade "Security Center" borde få foten med omedelbar verkan. Idioter.

Ja, jag själv tycker att Security Center inte har mycket nytt, bara firewallen som är "ny" eller mer avancerad än den som fanns i SP1.
Eller har jag fel? :q

Tänkte mest på själva gränssnittet som är långt i från användarvänligt.

muskot skrev:

Tänkte mest på själva gränssnittet som är långt i från användarvänligt.

Hehe :r
Jo, du har rätt, jag själv satt 2 timmar och försökte klura ut hur jag kunde få bort den där irriterande rutan vid systemtrayen.
När jag spelade så poppade den upp.
Extremt irriterande.

Men men, livet är svårt. :l

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)