Vad heter ditt moderkort? det låter som ett gammalt sådant..
Problem med ominstallation av XP
25 svar · 1 595 visningar · startad av APEHEAD · sida 2 av 2
Köpte datorn ny för ett år sen:
Shuttle FB61 Pentium 4/Celeron 478-pin Processor Based Mainboard
Enligt manualen till ditt moderkort så kommer man in i Bios med antingen "Del" eller "Ctrl+Alt+Esc". Det sägs ingenting om någon "boot menu".
Kolla igen noga i Bios att du har valt CD-Rom som "First Boot Device".
Jo jag vet. Har också läst maualen utan att hitta något om Boot menu. Men när man trycker "Ctrl+Alt+Esc" så kommer man dit.
Jag har flera gånger varit inne och kollat så att First Boot Device är ställd till CD-rom Bios.
Testade också att köra en Windows 98 skiva idag. Då kom jag till en meny där jag fick välja om jag skulle starta från håddisk eller CD. Men tangentbordet reagerade inte på något jag gjorde och det slutade med att den bottade från hårdisken.
Om din skiva inte fungerar att boota från så kan du ringa till Microsofts support och be dem hjälpa dig med hur du får en ny skiva till självkostnadspris + frakt. Det är inte många kronor det handlar om.
Nunchako skrev:
Slaktarn:
Varför inte bara sticka till en polare och fixa en startdiskett då?
APEHEAD:
Jag kan inte heller skapa startdisketter eftersom jag inte har en disketenhet.
:)
Även om du går med på demontering så kan inte windows fortsätta med formateringen. C: används ju av windows!
Enda sättet att formatera är startdisk. Det går att göra en startCD om du har Nero. Kolla här hur det går till:
http://www.drd.dyndns.org/howto/cdboot.htmlÄr din windows skiva bootbar förresten? Jag hade samma problem för ett tag sen och efter att ha postat här på WF fick jag skaffa en installations CD som var bootbar.
Ingen som har en länk som fungerar?