APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Jag tänkte att jag skulle installera om xp och samtidigt formatera datorn. Men när jag startar datorn med skivan i så händer inget, datorn loggar in i windows som vanligt, trots att jag har ställt in i bios att den ska bota från CDn.
Jag kan inte heller skapa startdisketter eftersom jag inte har en disketenhet.
Om jag väljer att skriva format c: i dospromten så frågar den om jag är säker, sen frågar den om jag vill tvinga fram en demonetering.
Någon som vet hur jag ska gå till väga?
Eller någon som vet vad som händer om jag svara ja till att tvinga fram en demontering?
Tack för hjälpen!
hmm
Det låter väldigt konstigt tor inte det hjälper med startdiskett min polare hade samma problem när vi skulle formatera om hans dator men har för mej att XP Skivan ska starta endå.
Varför inte bara sticka till en polare och fixa en startdiskett då?
Slaktarn:
Varför inte bara sticka till en polare och fixa en startdiskett då?
APEHEAD:
Jag kan inte heller skapa startdisketter eftersom jag inte har en disketenhet.
:)
Även om du går med på demontering så kan inte windows fortsätta med formateringen. C: används ju av windows!
Enda sättet att formatera är startdisk. Det går att göra en startCD om du har Nero. Kolla här hur det går till:
http://www.drd.dyndns.org/howto/cdboot.html
Är din windows skiva bootbar förresten? Jag hade samma problem för ett tag sen och efter att ha postat här på WF fick jag skaffa en installations CD som var bootbar.
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Problemen fortsätter
Tack för svaren, men problem fortsätter.
Jo min CD är boot bar. Har annvänt den på andra datorer.
Men ska testa att göra en Start CD imorgon på jobbet. De har Nero.
Teck igen.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Är CDn en riktigt CD eller är den bränd?
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg CDn är bränd, men den har fungerat på andra datorer.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Testa att byta ut CDn mot en annan CD (som du med 100% säkerhet bootar CD skivor).
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Eller fixa en riktigt Windows XP skiva?
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Har redan testat att andra skivor men det gick inte heller. Tror jag har provat att köra 4 stycken skivor som fungerat för mina vänner.
Och en riktig skiva kan jag inte få tag i.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Testat att byta ut CD spelaren?
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Nej jag har inte testat att byta ut CD-spelaren, hur skulle det hjälpa?
Kan jag inte bränna en CD med samma innehåll som startdisketter har och sedan starta och formatera datorn med den?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg
APEHEAD skrev:
Nej jag har inte testat att byta ut CD-spelaren, hur skulle det hjälpa?
Kan jag inte bränna en CD med samma innehåll som startdisketter har och sedan starta och formatera datorn med den?
Din spelare kan vara fubared. - Hur skulle en skiva med stardisketterna fungera om du inte kan boota från CD spelaren?
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Jag vet inte hur det skulle funka, men det va någon som tipsade om det. Men du tror inte det skulle fungera?
Vad beryder det att spelaren är "fubared"?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Att den inte funkar som den skall ;)
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Det går att ladda hem en fil från microsoft som skapar startdisketter (6 st).
Då kan du boot:a från dem i stället för på cd:n (tar tid, men funkar). Men det hjälper iofs inte om du inte kan fortsätta installationen på cd:n om spelaren är paj.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg
Uwe skrev:
Det går att ladda hem en fil från microsoft som skapar startdisketter (6 st).
Då kan du boot:a från dem i stället för på cd:n (tar tid, men funkar). Men det hjälper iofs inte om du inte kan fortsätta installationen på cd:n om spelaren är paj.
Liiiiiiite svårt för honom då han skrev han inte hade en diskettenhet :p
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg
D3VaST8D skrev:
Liiiiiiite svårt för honom då han skrev han inte hade en diskettenhet :p
Läste nog tråden lite för fort :OO
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Men jag tror inte det är fel på spelaren. Om jag sätter i WXP skivan efter att jag är inloggad så kör den igång direkt.
Dessutom frågar den om jag vill boota från skivan om jag startar om datorn med skivan i. Problemet är att när jag trycker ner en tangent så går den in i windows ändå.
Varför skulle det inte funka att bränna en startskiva? Eller komma ut till dos på något annat sätt så jag kan formatera?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Klart det funkar med att skapa en startskiva, men _jag_ tror att det är något fel på din läsare. Det kan vara lite smuts i den, huvudet kanske inte är kalibrerat, det kan vara något annat som gör att du inte kan läsa av en viss del av skivan (som kanske gör att du inte heller kan boota med din XP skiva.
APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg Okej, nu har jag hittat något konstigt.
Omjag trycker delete vid uppstart kommer jag till BIOS och där kan jag välja att CDn som boot.
Men om jag istället trycker Ctrl+alt+esc kommer jag till Boot Menu.
Där är iställningen att datorn ska boota från hårddisken. Och det går inte att ändra. Det finns instruktioner att man ska annvända piltangenterna och enter men inget funkar i denna meny.
Någon som har tips?