CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Hej vänner!
Tänkte fråga om någon av er har laddat ner iTunes för windows och isåfall vad ni tycker om den?
För er som är helt borta så är det en mp3-spelare, men inte bara... man ska kunna bränna CD-skivor med den, rippa skivorna till mp3 och strömma ljud/musik med mera.
https://www.apple.com/itunes
Vi provade själva här hemma att strömma över nätverket, för maken har köpt ny dator som var helt ren, jag har däremot 2500 låtar så jag publicerade mina låtar på vårt interna närverk (jag sitter på Mac) och det var inga problem alls för maken att lyssna på mina låtar. Rätt fräckt.
För er som provar vill jag bara lägga in en varning, iTunes har ett annat sorteringssystem av mp3 än ni kanske är vana med, så gå igenom inställningarna noga innan ni kör igång och lägger in alla era mp3 då ni kanske får en lite överraskning annars. Sättet iTunes använder är dock väldigt smidigt, men kan uppröra några.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag laddar genast hem, och återkommer med samlade tankar. :)
Mvh
Då detta handlar om åsikter ang. ett musikprogram flyttar jag den vidare till ett mer passande forum
Flyttas till Musikprogram & MIDI...
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Tänkte att det hörde ihop med Musik och Media eftersom Apple också säljer hårdvara, iPod. iTunes är "the missing link" för att windowsanvändare ska älska sin iPod ännumer. :)
Dessutom så erbjuder Apple MusicStore där man kan köpa musik online via iTunes. (som kul info kan sägas att 80% av all musik som köpts online kommer via iTunes, så siffrorna lär öka nu när iTunes äntligen finns för Windows också).
mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg iTunes kan vara lite farligt i början för en ovan användare.
Den bygger upp mappstrukturen efter id3-taggarna och ifall man har låtar på datorn som saknar id3-taggar så kan det bli galet om man imporerar hela sin musiksamling på en gång. Mitt tips är att ta in lite i taget. En skiva i taget. Sedan ser man till att id3-taggarna är korrekta. En mycket trevlig funktion i iTunes är att man kan ändra id3-taggar för flera låtar samtdigt, markera låtarna, högerklicka > Visa info/Show info. När man väl har fått ordning på grejjerna så e det suveränt, förbannat bra.
Andra bra funktioner är Smart Playlists och bläddra funktionen, vet inte riktigt vad den heter på engelska men ögat upp till höger. Passa på å testa iTunes Muiscstore, även om man inte kan köpa i Europa ännu så kan man söka och provlyssna på låtar!
mvh :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Jag diggar iTunes starkt!
Har kört med iTunes i två dagar nu ca. Var precis och spelade med min bärbara på en musikanläggning, iTunes var perfekt att spela upp med! :D
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg iTunes rockar! Synd bara att man inte kan tanka från fjärrspellistor §e
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
bassebhu skrev:
iTunes rockar! Synd bara att man inte kan tanka från fjärrspellistor §e
hehe hade varit jäkligt grymt då :D §e
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg finns säkert nån som fixat nåt crack §jr
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Re: iTunes för Windows
CyberPet skrev:
Vi provade själva här hemma att strömma över nätverket, för maken har köpt ny dator som var helt ren, jag har däremot 2500 låtar så jag publicerade mina låtar på vårt interna närverk (jag sitter på Mac) och det var inga problem alls för maken att lyssna på mina låtar. Rätt fräckt.
Jag har inte provat iTunes ännu, men vad är fördelen att göra så som du beskriver framför att bara dela ut mp3-mappen (via nätverket)?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Och detta precis när jag övergått till Linux. :x :(
DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg Suveränt program!
Men det ligger och suger på 40 MB minne (3113 filer i playlisten).
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg muskot, förutom att det är busenkelt? Hmmm... kanske för att iTunes stödjer AAC-formatet (.m4a) som är en bättre kodning än mp3. Dvs en .m4a kodad i 128 kbps låter kvalitetsmässigt som en mp3 kodad i 256 kbps. Så bättre ljudkvalité kan väl svaret ligga på.
Duva, förhoppningsvis så optimeras programmet vad det lider. I Mac OS X (Jaguar) så ligger real size memory på 19 MB och virtual memory size på 143 MB (låter mycket va? :e ) och jag har som sagt kring 2500 låtar. Sen låter ju inte 40 MB speciellt mycket faktiskt i dagens läge där program slukar minne som bara den. Sitter själv med 1GB RAM i min bärbara, så det är vad som gäller idag, mycket minne i burkarna.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Okej, men man kan ju dela ut vilken sorts filer som helst via nätverket, och det är ju också busenkelt. Och knappast något revolutionerande.
Själv tycker jag att det känns som om Apples windowsprogram är medvetet dåliga/bloatade för att folk ska "inse" fördelarna med Mac OS.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg ipod synkat med iTunes är det bästa som hänt i mp3/aac-världen :D
Synd bara att jag har så mycket musik på datorn så 30GB-iPod inte kan synkas fullt ut med iTunes. Får lägga till manuellt. Har iofs bättre koll då kanske.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg muskot, det är ju version 1 av windowsversionen så jag tror nog man kommer att se förbättringar rätt snart. Men som sagt, programmet är inte för alla, men förhoppningsvis kommer många att tycka om det. Själv tycker jag det är det bästa mp3/m4a-program jag någonsin haft!
Kan ju som balans nämna att Netscape är det värsta bloatwareprogram jag någonsin använt som vill ha kring 64MB för att må riktigt bra. Ett webbläsarprogram som verkligen inte kräver mycket kraft jämfört med ett program som iTunes som har häftiga bildeffekter osv. Liiiiite skillnad. Där kan man snacka om dåligt programmerat och då är det ändå ett många år gammalt program. :e
Det är också kul att AAC-formatet äntligen kommer att bli starkt på Windowssidan då det är en jättelyft. Många jag känner har tidigare rippat sina skivor i 256 kbps och lagt in i sina iPods (eller andra mp3-spelare) och de tar en otroligt plats, nu kan man rippa om skivorna i ACC-formatet och få plats med dubbelt så många låtar! :)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Tja, vad vet jag. Tycker inte att Quicktime på PC är särskilt lyckat heller och det är ju ändå version 6 eller något sådant.
Winamp och ett gäng plug-ins tar ca 8 MB minne när jag lagt in hela min samling av MP3- och Ogg-filer i playlisten (ca 7000 låtar). "Häftig" grafik förstår jag inte riktigt vitsen med i en mediaspelare.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Jag kan inte lägga in alla mina låtar. Vet inte vad som är fel. Det finns en låt som bara inte vill hamna i programmet. :(
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Quicktime 6.4 är väsentligt förbättrad jämfört med tidigare.
Nexus, kan den vara "felprogrammerad"?