Hej!
Har använt MSN Messenger något år - kanonprogram tycker jag. Chattar med vänner, röstkonversationer och skickar filer.
Igår fick jag ett mail från en kompis som frågade vad jag hade för ICQ-nummer och om jag ville "adda" honom. Jag laddade ner ICQ Lite, men gillade det inte så mycket.
- Då man tryckte Enter då man chattade så började man på en ny rad och meddelandet skickades inte iväg såsom det gör på MSN.
- Man kunde inte se "Användaren skriver ett meddelande..." som man kan se på MSN Messenger.
- Det var allmänt komplicerat och rutor dök upp hit och dit och man visste inte riktigt om man hade programmet igång eller ej. Det var heller inte så lätt att minimera programmet till aktivitetsfältet.
- Jag antar att det är fullt med spywares?
- osv. osv.
Men så upptäckte jag Trillian igår - allt i ett. Har ni några erfarenheter om detta program, eller finns det bättre allt-i-ett program? Innehåller Trillian de sakerna som jag önskar?
storkMedlem sedan juni 2001239 inlägg Det var värst var man var fördomsfull mot ICQ.
Till att börja med så använder man kortkommandot "Alt + S" för att skicka i icq. Det kan vara bra för ibland kan man ju faktiskt behöva trycka enter för att byta rad och då är det inte så kul om meddelandet skickas istället.
Din andra punkt förstod jag inte, eller det gjorde jag egentligen men det är ingen funktion som jag saknar fast det vore säkert egentligen ganska bra. Jag lever alltid efter den enkla regeln att man alltid ska svara sina på sina chattmedelanden och sin e-post vilket nog de flesta gör.
Rutor som kommer upp? Jag vet inte vad du menar. Om du menar reklambladet ICQ Welcome så går det att få bort liksom de flesta andra rutor. Du kan enkelt se om programmet är igång genom att det är en grön blomma nere i höger hörn på aktivitetsfältet.
Sen det där med minimeringen. I icq 2002a som jag använder för tillfället, minimerar man till aktivitetsfältet genom att trycka på X:et. Trycker man på (-) minimeras det till startmenyn men det går kanske att ställa in.
Jag har aldrig hört att det innehåller spywares så jag säger inget på den punkten men det kanske någon annan vet.
Till slut kan jag väll säga att jag är ganska fördomsfull mot MSN Messenger. Jag har använt det någongång eller dess föregångare då jag hade en Hotmail. Men den tog microsoft bort eftersom jag hade varit inaktiv i några veckor eftersom jag var på semester. Jag blev himla arg. Istället väljer jag att stödja andra företag som inte gör microsoft ännu rikare och större.
Ha det bra.
zipp3rMedlem sedan aug. 2000963 inlägg nu när vi e inne på icq...
en sak.. jag får alltid placera icq fönstret i hörnet där jag vill a det...
sen får jag dra ut det till lämplig storlek,
men nästa gång datorn startas e det i mitten av skärmen och förminskat.. hur får man så det sparas så man vill ha det?
Jag tycker trillian äger :D.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Trillian är ett skarpt program, jag använder det själv och det har också stödet för att visa när den andra skriver ett meddelande till dig i MSN. Om det är så nödvändigt vet jag dock inte...
Vad gäller alla rutor som dyker upp så är det nog engångsrutor. Många av dem kan du plocka bort i inställningarna och många plockar du bort via "Visa inte meddelandet igen". Fick aldrig upp några särskilda rutor när jag använde ICQ.
Spywares har jag inte hört något om, tvivlar på detta. Och om det nu skulle vara så, så är det ju bara att installera något anti-spywareprogram som fixar det åt dig.
Stork skrev:
Istället väljer jag att stödja andra företag som inte gör microsoft ännu rikare och större.
Man kan ju se det så här i så fall: du använder något annat än ett MS-program vilket gör att MS vill göra allt för att få dig över till deras tjänst. De utvecklar således en bättre tjänst, marknadsför den, får fler användare och tjänar ännu mer pengar. Ungefär så de gjorde när de konkurrerade ut Netscape. ;)
Trillian är ett skarpt program...
Jag testade Trillian - låter som ett bra program!
Men, den säger inte till då någon kommer online. Eller är det en inställning som jag glömt?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Är man van vid ICQ:s originalklient så blir det nog en liten omställningsperiod innan man hittat rätt med Trillian. Det finns en hel hög med inställningar man bör kika igenom. Lek och lär är mitt tips.
Har inte ens brytt mig om att kolla online-notisfunktionen. Tycker det är skönt att slippa allt blipp-blopp hit och dit. :)
Samma, här online ljud är bara jobbigt. Jag har till och med stängt av alla ljud men det kanske är lite extremt men jag gillar det.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Inga ljud här heller. Det stängde jag av för flera år sedan redan när jag körde "original-ICQ-klienten" (eller vad man ska kalla den). Man blir ju knäpp om man sitter och för en längre diskussion med någon och ljudet är påslaget.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Ojojoj vad ni är efter småpojkar :p ladda ner Miranda-IM, eller från denna direktlänk, den senare är dock en nightly build, dvs en beta, men den funkar bra, jag använder den.
Sedan för att få lite emoticons och snyggare konversationsfönster laddar ni hem nConvers och för att ni skall få leka lite med msn kan ni ta hem detta protokoll.
Om ni skulle vilja ha lite snyggare ikoner rekomenderar jag dessa och dessa MSN-ikoner.
Det går ju även att leka med miranda på svenska, ladda då hem detta.
Alla plugins skall ligga i plugin-mappen och språk-filen skall ligga i Miranda IM-mappen. När du för första gången startar Miranda IM så dyker det upp ett mysigt import fönster, där väljer du att du skall ladda dina kontakter från servern. inte så svårt, men enormt bra program, du kan förändra det nästan hur du vill, du kan ju även kolla igenom sidan litegrann efter mysiga pluginer....
Hör av er om ni behöver eventuell hjälp.....
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Håller med colione. Miranda är skitgött. Särskilt om man installerar lite roliga plugin!
Intressant! Miranda låter ju bra. Men hur får jag igång MSN med Miranda?
Varför inte köra med Trillian Pro? Den innehåller ICQ, Msn, AoL , Yahoo och Irc..! Har kört med den ett tag och den funkar perfekt! Har alla funktioner som man kan ha med ALLA program..(Förutom mIRC script)
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Kristianstad skrev:
colione skrev:
....och för att ni skall få leka lite med msn kan ni ta hem detta protokoll....
Första anblicken av miranda kan dock få en att tappa lusten. Det är väldigt fult i grundutförandet. Med det löses mha. plugin
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
PersianBulldog skrev:
Varför inte köra med Trillian Pro? Den innehåller ICQ, Msn, AoL , Yahoo och Irc..!
Det har ju gratisversionen av Trillian också. ;)
Trillian har ju den fördelen att det har ett bra utseende direkt, utan massa plug-ins. ;)
Nu borde den här tråden nästan flyttas till "Det eviga kriget". :OO
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Dryden skrev:
Trillian har ju den fördelen att det har ett bra utseende direkt, utan massa plug-ins. ;)
Vad är det man brukar säga. Man ska inte dömma något efter utseendet:OO ;)
....och för att ni skall få leka lite med msn kan ni ta hem detta protokoll....
Var skall jag placera msn.dll någonstans och hur skall jag göra sedan då jag lagt in den?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
colione skrev:
Ojojoj vad ni är efter småpojkar ladda ner Miranda-IM, eller från denna direktlänk, den senare är dock en nightly build, dvs en beta, men den funkar bra, jag använder den.
Fel länk! Nightly build finns här: http://miranda-icq.sourceforge.net/rich/miranda_nightly.zip
Kristianstad skrev:
Du måste ha ett MSN-plugin. Detta till exempel.
PersianBulldog skrev:
Varför inte köra med Trillian Pro? Den innehåller ICQ, Msn, AoL , Yahoo och Irc..!
Varför inte köra Miranda? Det är open source och helt gratis, till skillnad från Trillian Pro som kostar pengar. Miranda är inte heller bloatware och använder lite systemresurser. Programmet ger möjligheter till stöd för ICQ, MSN, Yahoo, Jabber med flera.
Dryden skrev:
Trillian har ju den fördelen att det har ett bra utseende direkt, utan massa plug-ins.
Personligen tycker jag att Trillian är lika fult som Windows XP.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
muskot skrev:
Smaken är ju som baken - skit... jag menar delad. :e ;)
Tycker att Trillian är snyggt om man jämför med original-ICQ som rent ut sagt ser gräsligt ut och jag skall inte jämföra med något annat eftersom jag inte testat varken Miranda och dess plug-ins eller något annat IM-program än de jag redan nämnt.
Sedan tycker jag att Trillian har de funktioner jag behöver vilket alltså slutligen innebär att jag inte ser någon anledning i att byta. EOD för min del. :)
Det finns ju skin som du kan ändra om designen och utseendet totalt.
Trillian har många fördelar, den behöver inte lägga något i registret om du inte vill.
Detta gör att man snabbt och lätt kan kopiera mappen till en annan dator eller flytta den snabbt.
Trillian som det står ovanför stöjder alla större IRC:s idag.
Trillian tar inte särskilt mycket i Minne vilket också är en stor fördel.
Och efter egna erfarenheter så har det aldrig hängt sig
eller pajat.