webForumDet fria alternativet

Ersätta mIRC?

27 svar · 939 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hej!

Jag behöver en irc-klient att ersätta mIrc, som jag irriterar mig på dagligen. Vi använder irc som kommunikationsmedium på jobbet, då vi sitter 7 utvecklare på tre platser i Norden, så jag skulle vilja ha något som är bättre än mIrc.

Så, vilken är den bästa irc-klienten? :)

Krav: det ska blinkas när någon av mig definierad fras / ord nämns i någon kanal eller messagefönster.

Mvh,

HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Kör med orginal mirc och gör ett eget skript. :)

Vad skulle det vara för script?

Grejen är så här: Jag sköter mycket diskuterande med min databaskille i Köpenhamn i ett messagefönster. När messagefönstret är fokuserat börjar inte huvudfönstret att blinka, vilket innebär att jag missar saker och ting.
Gör jag saker i andra program och inte har något mIrc-fönster fokuserat fungerar allt som det ska.

Mvh,

LeffoMedlem sedan juni 200239 inlägg

vad är det du irriterar dig på hos mirc? men ta en titt på pirch, x-chat, BitchX, zircon m.m

Hallgren: bara för att han bygger lite script så får han inte en ny irc-klient han sitter fortfarande med mirc.

Leffo skrev:

vad är det du irriterar dig på hos mirc?

schnablos skrev:

När messagefönstret är fokuserat börjar inte huvudfönstret att blinka, vilket innebär att jag missar saker och ting.

Framför allt det. Allt funkar annars, verkar det som.

Och, jag är inte så sugen på att installera massor av klienter. Bara den bästa. ;)

Men tack, nu har jag ett par namn i alla fall. ;)

Mvh,

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag har testat några men tycker fortfarande att mIRC är den bästa! Varianten är som sagt att du fixar script som löser din problem.

http://www.mircscripts.org/

NNscript (https://www.nnscript.de) har en funktion som spelar upp ett ljud när någon skriver ditt nick. Kanske kan använda det på något sätt.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

@nders:
har du verkligen notify på?
så fort nån skriver nåt till mig (i kanal eller privat så länge ordet "Jymd" skrivs), om jag är på mIRC eller inte så får jag en liten "bling" och så highligtas det.

Jag har både pling och blink, men när jag har ett messagefönster över channelfönstret blinkas det inte i channelfönstret. Så länge jag inte använder mIrc fungerar allt perfekt i alla fönster med blink.

Dessutom; jag kan inte använda mycket till ljud, eftersom jag sitter i öppet landskap, och inte ofta har lurarna på mig.

mvh,

LeffoMedlem sedan juni 200239 inlägg

"NNscript (https://www.nnscript.de) har en funktion som spelar upp ett ljud när någon skriver ditt nick. Kanske kan använda det på något sätt"

Det är MIRC som har denna funktion, man behöver inte ett helt script för sånna små grejer, speciellt inte ett script som är anpassat för gamers @ quakenet.

Visste inte att att mirc hade den funktionen, inte heller att NN var ett "gamer" script. Använder det inte till ett sånt ialla fall. :)

Vidare information: jag är ingen gamer, och har aldrig spelat Quake.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men räcker det inte med att channelfönstrets ikon längst upp under verktygsraden blir röd när nån säger nåt i en ruta som inte är aktiv? :q

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Högerklicka på kanalen i listan och tryck "flashing" och kanske "beeping" så både piper det i blinkar när nån säger nåt där. Och så sätter du på highlight med flash och beep på viktiga ord som ditt namn m.m. så tror jag inte du missat nåt snabelanders lille.

btw, som någon redan sa, nnscript är lätt det bästa scriptet och nog det vanligaste också antar jag. Dom har väl runt 5-600 000 nerladdningar av deras variant...

:stefan: skrev:

Men räcker det inte med att channelfönstrets ikon längst upp under verktygsraden blir röd när nån säger nåt i en ruta som inte är aktiv? :q

Nej, jag har antingen fönstret minimerat eller så har jag massor av saker över.

Sico skrev:

Högerklicka på kanalen i listan och tryck "flashing" och kanske "beeping" så både piper det i blinkar när nån säger nåt där. Och så sätter du på highlight med flash och beep på viktiga ord som ditt namn m.m. så tror jag inte du missat nåt snabelanders lille.

Så är mina inställningar. Allt fungerar som sagt, så länge jag inte använder ett msg-fönster. Men, jag ska dubbelkolla när jag kommer till jobbet. ;)

mvh,

Vanu? Flaxar det inte i skärm och högtalare när du är i nåt annat program? Det är ju det som är poängen med det hela...

Sico skrev:

Vanu? Flaxar det inte i skärm och högtalare när du är i nåt annat program?

Jo, i allt. Men inte när jag är i ett msg-fönster (eller har huvudfönstret i fokus). Då tänker väl programmet "Ja, ja, han använder ju programmet, så då märker han väl det själv?".

Fungerar skitbra, men jag vill veta om det sägs något i kanalen medans jag har en driftsdiskussion med min databaskille i ett messagefönster. Är lösningen att gå över till andra chattmedium för alla privatdiskussioner, och aldrig ha mIrc fokuserat?

(och, som sagt, det är inte ofta jag hör om det flaxar i högtalare eftersom jag sitter i landskap och inte har lurarna på mig.)

Mvh,

Nog för att du inte är så van tippar jag på. Jag slänger alltid en blick mot dom viktiga kanalerna i listan utan att tänka på det.
Men detta inlägget hjälper ju inte dig nåt.

Vilken kanallista? Jag använder mIrc uteslutande för att kommunicera med mina kollegor i Norden, och vi har en kanal. Jag tänker inte ha huvudfönstret i fokus hela tiden för att se om någon skriver något till mig. Jag kan inte ha huvudfönstret i fokus, eftersom jag har andra program som jag liksom hellre har i fokus, som någon av alla editorer jag programmerar i till exempel.

Mina inställningar är så här:
Flash on channel message
Flash on query message

Jag har highlighting igång på mitt namn och lite andra fjukiga ord.

Finns det fler inställningar som gör det möjligt med visuell notifiering?

Mvh,

mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg

En annan grym funktion är ju "Desktop". Den tar ut ett fönster ur
mIRC och lägger det på Windowsskrivbordet som om det vore en
egen applikation. Suveränt att det får en egen knapp i verktygs-
fältet.

"Desktop" hittar man om man klickar (en gång!) på ikonen i övre
vänstra hörnet av fönstret.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)