CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Synd att jag inte sett den här tråden tidigare :)
Jag har installerat SQL Server 2008 Express med Management Studio ett flertal gånger och vill minnas att denna guiden var till hjälp första gången:
http://www.asql.biz/Articoli/SQLX08/Art1_2.aspx
Lycka till och hoppas det fungerar!
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ber om ursäkt att jag inte har svarat tidigare, har liksom semester från wF.
Tills klimatet blivit bättre.
Men tar och rensa dina tidigare försök med SQL express, ta ner denna fil SQLEXPRWT_x64_ENU (det finns en x86 variant för den som vill.)
Så kör den nedladdade (ca 285Mb) så det tar ett tag, var inte otålig.
Starat SSMS genom menyval. Stäng ner datorn. Starta Managern igen och koppla till Min_Maskin\SQLExpress så skall du vara fullt körandes.
Detta är testat på en Win7 U 64 med ovanstående SQLExpress2008 R2. Så är det bara att köra restore på gamla databaser eller skapa nya. Inga problem säger Lasp och loggar ut.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Japp. Har för mig att det förbättrat installationen betydligt i och med SQLExpress 2008 R2. Tror Microsoft har fått en hel del kritik.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Har kollat upp de nya installationerna lite närmre nu och mycket riktigt så finns det numera en installation med management studio integrerad. Avinstallera tidigare installation och hämta sedan SQL Server 2008 Express R2 med management tools, tredje alternativet till höger: http://www.microsoft.com/express/Database/InstallOptions.aspx
Det låter lovande att Microsoft fixar till installationsprogrammet i R2 releasen. Ska testa det ASAP. :OO
Jag tycker fortfarande att det är komiskt att Microsoft lyckas göra en sån fantastisk fuckup med detta. :bla
Hur tänkte de när det brainstormade om hur man skulle utveckla version 2008?
Projektledaren, som förövrigt måste varit Andreas Hedlund, föreslog säkert:
- Killar, installationsskriptet som fungerade så pass bra och logiskt i version 2005 kan vi inte utveckla det så att det blir super high tech! Tänk utanför lådan nu killar. Var kreativa. Glöm allt som tidigare har fungerat! :o
- Hedlund, vad tror du om att göra ett nytt installationsprogram där man kan ändra alla parametrar i hela universum vid installationsförfarandet? :bire
- Ja smart... Så långt ifrån Apples fungerande lösningar vi kan komma! Det här kommer mina chefer gilla! Föresten, ni måste vara klara med releasen tills 2008 för produktnamnet innehåller releasedatumet. §jr
- Men chefen det går ju inte. Det är jättesvårt att bygga om den tidigare fungerande lösningen och omvandla den till jättekomplicerad. :l
- Hedlund: Vi kan ju inte släppa 2008:an 2009! Släpp databasen och så mörkar vi att konsolen inte går att installera. Behöver de hjälp så har vi ju våra betalsupporttjänster. Hedlund avslutar sitt projekt jättenöjd då han höll tidsplanen. Att knappt 80% av funktionaliteten fungerade innebär även att bonus delas ut. Hedlund nomineras även till kvalitetschef då den tidigare chefen faktiskt satte stopp för oklara releaser när deadline närmades... §e
PS Andreas Hedlund intervjuades första gången i SAF-tidningen Stockholm 1999. Det lär ha varit en språngbräda för hans framtida karriär. Se bifogad bild DS