webForumDet fria alternativet

Hur installerar man management consolen till SQL Express 2008 ???

24 svar · 2 534 visningar · startad av Mattias Nordin

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Blir ju tokig på det här. MÅste vara en av de sämsta setuperna någonsin.

Jag har lyckats installera en Express 2008 databas på min server. Jag har även importerat min databas till denna. Men hur kommer jag nu åt den? Hur gör jag för att browsa tabellerna?

Har provat installera SQLManagementStudio_x86_ENU.exe men förstår inte något av hur den är tänkt att fungera.

Någon som har erfarenhet av detta krångel?

:stud

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kan bara hålla med dig om det inte är lätt.
Men starta om så får du se vad som händer.
Annars gör jag en ny installation nu när jag har "en naken maskin"
Hustrun kollar ju på något med parförhållanden på TV. ;-)

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Är inte det bara för fulla versionen av SQL 2008? Express finns i olika versioner och inte alla kommer med management console. Ta en titt här:

http://www.microsoft.com/express/Database/InstallOptions.aspx

/Edit: nvm, såg nu att du laddat ner den separat.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Är problemet att du inte kan installera den eller att du inte vet hur den fungerar?

Jag har alltså installerat exe filen men jag hittar ju inte ens var man startar programmet. Hade tidigare version 2005 management consolen. Förväntade mig att hitta något liknande.

Jag har alltså installerat 2008 express från sidan som Legis länkar till. Jag tog "Database with Management Tools"-paketet.

???

Quid: Den har jag installerat. Var i program files hamnar verktyget???

Managment skall du finna, med hur letar man upp vilken connection?
Jag körde på 64 fulla paketet på en Win7 Pro 64.
Men ser ingen möjlighet att ansluta till SqlExpress.

Provar nu att installera enbart management paketet på en laptop. Får se om det är min andra pc som krånglar...

RED: Så apkass installationswizzard. Nu får jag ett felmeddelande på att jag har för lite diskutrymme på min laptop. Hur fan kan en management consol vara 2000 mbyte stor. Jag förstår uppenbarligen inte hur man gör detta. ???

SQL Express skall ju absolut vara för mindre installationer.
Jag skall göra om installationen i PC miljö.
Men lätt är det inte.

Det här är ju vansinnigt. Som sagt. Det ska ju vara för små installationer och därmed vara enkelt.

Har hittat denna guide men måste prova på en annan dator då consolen är för stor för min laptop.

http://www.asql.biz/Articoli/SQLX08/Art3_1.aspx

Tack för hjälpen =)

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

SQL Express är ju för mindre applikationer, dock är ju frågan: Hur många utvecklare kräver mindre installationer på sin utvecklingsdator? Det är ju inte så att slutkunden behöver en management console.. :)

Man måste skilja på två saker SQL Express är ju själva motorn som skall rulla på en plattform. När vi använde MSDE istället för Access, så var det ju som Databasserver.
Till MSDE fanns inget managment utan det fanns fria program för detta.
Men man vill kunna montera en databas och kontrollera frågor på ett bra sätt. Då kommer managmentgrejen in i bilden.
Tidigare var ju servern synlig, men pga. säkerhetsaspekterna är det numera mer dolt.
Så första frågan är hur ser jag att den finns?
Jag har även haft problem med att montera äldre databaser. Så jag tycker att denna tråd är mycket intressant, det är ju i denna framtid vi skall vara.

Efter omstart av maskinen kunde jag tvinga fram en Connection point. ;-)
Det gick som en dans att köra Restore på en stor databas, själv häpnar jag lite över prestandan ;-)).
Nu skall jag bara försöka att koppla upp mig direkt mot databasen. Funkade inte i första läget ;-) Säkert mitt eget fel.

Jag lessnade totalt på den där produkten. Kör nu access 2007 istället. När väl min applikation är klar så kommer jag installera SQL Express 2005. den fungerar som jag förväntar mig att den ska göra inklusive ett gränssnitt för att manipulera tabeller och dyligt.

De som har packeterat sql 2008 lösningen borde byta jobb omgående.

LarsP, hittar du lösningen så beskriv gärna hur du gjorde här. =)

Jag skall göra om installationen. För 2008 R2 är snabb.
Det måste vara rätt att använda detta istället för Access.

Men vi måste vara klara på skillnaden på en SQL motor och ett system.
När jag gick ifrån Access, så upphörde mina problem.

Installationen av SQL2008R2 gick säkert bra. Man måste sedan fånga upp namnet på motorn. Men jag återkommer med en ny test.
Jag har ju nu lätt att skifta hårddisk och därmed operativ.
Så är Legis länk helt rätt. Det är första gången som jag har fått 64 bitars SQL att fungera. Men jag skall testa 32 b dvs x86 varianten.

PS/ Lasp står för Lennart Aspenryd ;-) /DS

Hm, SQL Express är ju främst tänkt för klientapplikationer, inbyggda system etc. En normal klient har ingen nytta av ett verktyg för att manipulera data, de ska bara använda grejjerna. Att skicka med en hel arsenal verktyg som bara kommer ställa till det är det ingen större nytta med.. Av det kommer att de verktygen ligger i ett helt annat paket.

För övrigt, har för mig att det är LOCALHOST\SQLEXPRESS (eller något liknandet) som är namnet på standardinstallationen av SQL Express.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Quid: Den har jag installerat. Var i program files hamnar verktyget???

Installerar du det paket du nämnt (DB + Management Tools) och ser till att "Management Tools - Basic" blir ikryssade när du väljer komponenter hamnar dessa under "Microsoft SQL Server 2008 R2" i din startmeny. Programmet heter ju som sagt "SQL Server Management Studio".

Det är i alla fall så det ska bli när du installerar det hela. Får du något felmeddelande under/efter installation eller någon loggfil som pekar på problem?

Visst är det så att SQL2008R2 Express skall vara för medskick till programapplikationer.
Men du måste ju själv kunna montera och komma åt databaser i vissa situationer.
Det är också riktigt att det numera heter Datornamn/SQLExpress.
Dä'rför tar jag först ner just Express och sedan managerverktyget.

Lasp: Dig håller jag med, det är snarare Mattias åsikter om att någon borde byta jobb jag ifrågasätter lite ;)

Hur slutade det här igentligen?

Är det NÅGON som har fått management verktyget att fungera på 2008 Express?
Jag behöver ett verktyg för att manuellt skapa nya tabeller och dyligt.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)