webForumDet fria alternativet

Android

190 svar · 21 753 visningar · startad av jofawe · sida 4 av 10

liberteMedlem sedan aug. 20074 inlägg

Säkerhetsmodellen i Android

Hej på er alla,

Jag har påbörjat att skriva mitt examensarbete som handlar om hur mobil plattformen Android löser säkerhetsfrågan och om den är så säker att man kan använda den som en betalningsenhet för att t.ex. köpa en tågbiljett.

Tyvärr så finns inte så mycket litteratur i detta ämne just nu som beskriver Androids säkerhetsmodell och informationen på nätet är mycket begränsad.

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kan hänvisa till sidor/länkar som handlar om just detta. Dessutom är jag mycket nyfiken att höra vad ni tycker och tänker!

Tack för hjälpen
liberte

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det kanske skulle vara till din fördel att titta på säkerhetsmodellen för öppen källkod överlag, med peer review, o.s.v., istället för att inrikta dig enbart på Android? Då kan du ha en generell ståndpunkt för öppen källkod, och se om den specifika inriktningen mot Android skiljer sig åt. Det finns mycket mer information att hämta på så sätt nämligen, jag har själv skrivit ett kursarbete i samma inriktning.

Så länge kryptering handskas med kända standarder (t.ex. PKCS #1 RSA), eller öppna bibliotek (GnuPG) över säkra protokoll (SSL) så skulle åtminstone jag känna mig säker nog att betala med en mobiltelefon (mot pålitliga aktörer såklart - sunt förnuft får inte komma i andra hand). :)

liberteMedlem sedan aug. 20074 inlägg

Tack för ditt svar SPiN.

Det var en bra tips faktiskt som jag inte hade tänkt på.

/Liberte

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Tänkte saxa in lite info angående Android Market. Förutom att google earth kom idag så börjar det röra på sig ordentligt i utbudet, riktigt kul.

Swedroid skrev:

Rekordvecka. Vi börjar den här veckan på ett nytt diagram, och vi gör det med besked. Hela 1580 nya apps och spel har under veckan letat sig ut på Android Market.

Dessvärre är vi aningen sena, drygt 12 timmar, med vår sammanställning den här veckan p.g.a. strul med androilib.com där vi hämtar våra siffror, vilket sannolikt betyder att våra siffror är aningen i överkant, gissningsvis några dussin.

Vecka 7 ser ut som följer:

Applikationer: 24223 st totalt – varav 15117, eller 62.4%, är gratis. Det är 1419 st fler än förra veckan.

Spel: 4238 st totalt – varav 2616, eller 61.7%, är gratis. Jämfört med föregående vecka så är detta ett tillskott på 141 spel.

Totalt ger detta 28461 apps/spel, varav 17733 st (62.3%) är gratis och därmed tillgängliga för oss svenskar (med vissa undantag). Detta ger ett tillskott på totalt 1580 nya apps/spel under den gångna veckan.

android-market-v7-2010.png

Svenskt skivbolag släpper Android-applikation
Hybris

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Fräckt med QR koden
Laddade ner och ser att det finns lite till att göra för att få det hela användarevänligt.
Men en bit på väg. Snygga bilder tycker jag.

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Hur är det med betal-appar här i Sverige, finns dom? Hur betalar man isåfall? debiteras det på mobilräkningen eller är det kortbetalning som gäller?

erciz skrev:

Hur är det med betal-appar här i Sverige, finns dom? Hur betalar man isåfall? debiteras det på mobilräkningen eller är det kortbetalning som gäller?

Det är rootning eller köpa via emulatorn (tror jag) som gäller. Google har inte släppt betalfunktionen i sverige ännu. Finns nån Market enabler också. Sök på Swedroid, tror det fanns nån tråd om det där..

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Choronzon skrev:

Det är rootning eller köpa via emulatorn (tror jag) som gäller. Google har inte släppt betalfunktionen i sverige ännu. Finns nån Market enabler också. Sök på Swedroid, tror det fanns nån tråd om det där..

Okej. Men finns det några rykten om när betal-market kommer till Sverige? Det borde väl bli nu i vår?

erciz skrev:

Okej. Men finns det några rykten om när betal-market kommer till Sverige? Det borde väl bli nu i vår?

Det ryktas om att när Nexus One eller Desire kommer så kommer betalapps. ingen aning om det stämmer dock. Maila google och fråga :)

TechCredo: 100 bra Android-apps [Tips]

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Dum fråga: HTC Legend tycker jag ser bättre ut men frågan är om det går att blåsa telefonen och lägga in Android från Google istället? Jag vill alltså inte köra HTCs egna Sense eller vad det heter.

dAEk skrev:

Dum fråga: HTC Legend tycker jag ser bättre ut men frågan är om det går att blåsa telefonen och lägga in Android från Google istället? Jag vill alltså inte köra HTCs egna Sense eller vad det heter.

Tror inte det finns någon rom för det ännu, men om det dyker upp lär det finnas info här eller här

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

dAEk skrev:

Det är väl ingen dum fråga. Vad jag vet finns detta till de flesta android telefoner och ser inte varför detta inte skulle komma även till HTC Legend. Själv kör jag en modifierad variant av Sense kallad Cursor Sense på min Magic då jag ville ha Sense ;)

erciz skrev:

Lite uppdaterad info. (eller icke-info) Nån med kontakter kanske kan tända blåslampan?
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=6995

Swedroid skrev:

Utvecklare i följande länder har möjlighet att registrera ett Google Checkout-konto för att sälja applikationer (Android market help):

\* Austria
\* France
\* Germany
\* Italy
\* Japan
\* Netherlands
\* Spain
\* United Kingdom
\* United States

Det finns sedan möjlighet för utvecklarna att sälja applikationer till följande länder (Android market help):

\* Austria
\* France
\* Germany
\* Italy
\* Japan
\* Netherlands
\* New Zealand
\* Spain
\* Switzerland
\* United Kingdom
\* United States

I den senaste versionen av Googles SDK för Android, version 2.1 / Eclair, finns språkstöd för följande länder (Changelog SDK) :

\* Chinese, PRC (zh_CN)
\* Chinese, Taiwan (zh_TW)
\* Czech (cs_CZ)
\* Dutch, Netherlands (nl_NL)
\* Dutch, Belgium (nl_BE)
\* English, US (en_US)
\* English, Britain (en_GB)
\* English, Canada (en_CA)
\* English, Australia (en_AU)
\* English, New Zealand (en_NZ)
\* English, Singapore(en_SG)
\* French, France (fr_FR)
\* French, Belgium (fr_BE)
\* French, Canada (fr_CA)
\* French, Switzerland (fr_CH)
\* German, Germany (de_DE)
\* German, Austria (de_AT)
\* German, Switzerland (de_CH)
\* German, Liechtenstein (de_LI)
\* Italian, Italy (it_IT)
\* Italian, Switzerland (it_CH)
\* Japanese (ja_JP)
\* Korean (ko_KR)
\* Polish (pl_PL)
\* Russian (ru_RU)
\* Spanish (es_ES)

I de länder där användare har möjlighet att köpa applikationer genom Market finner vi att samtliga ingår i listan över språkstöd för Android från Google. Det är sant att bland annat HTC och Samsung erbjuder telefoner på svenska, men dessa översättningar verkar vara framtagna “inhouse” och kommer sannolikt inte från Google.

Googles roadmap för Android, som borde ge klarhet i frågan, är tyvärr inte uppdaterad sedan slutet på 2008 och är därmed inte till någon nytta. Google verkar dock medvetna om att många vill se en ajour roadmap, och i en intervju med Googles huvudansvarige för Open Source-projekt, Chris DiBona, som nyligen publicerats på The Register.com, står följande att läsa:

But unlike Chu, DiBona acknowledges that Google could give developers more warning about what’s on the way from new versions of the OS. “We could do better,” he told The Reg, when asked about developer roadmaps.

Kontentan av ovanstående är att vi med största sannolikhet inte kan vänta oss stöd för betalapps genom Android Market förrän vi blivit inkluderade i Googles lista över språkstöd för Android, och när detta sker verkar ingen kunna (eller vilja?) svara på.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

HTC Hero är det sämsta skiten jag någonsin sett!
Polarn hade med sin till Filippinerna nyligen och han var den enda av oss tre (vi andra har Sony Ericsson/Nokia) som inte kunde ringa, varesig från sitt Svenska kort via roaming eller från sitt Filippinska nummer.

När han satte in korten i sin Sony Ericsson fungerade det direkt.

Verkar skitbra med en telefon som det varken går att ringa till eller från.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

> MickeA.com Ser ut som ett något obalanserat inlägg under rubriken Android:
Du pratar om vad Du har sett och att Polaren har sin SE?
Verkar inte vara riktigt, om inte näten stödjer alla typer!

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nej, jag sa att polarn har både en SE och en HTC Hero med Android. HTC'n fungerade inte alls med något kort medan Sony'n var helt problemfri.

Tråden handlar ju om Android och jag delade med mig av min uppfattning av den.

MickeA.com skrev:

Nej, jag sa att polarn har både en SE och en HTC Hero med Android. HTC'n fungerade inte alls med något kort medan Sony'n var helt problemfri.

Tråden handlar ju om Android och jag delade med mig av min uppfattning av den.

Ok, då vet vi att du grundar din uppfattning om ett operativsystem på din polares Hero, bra :OO

Nej, men det är väl helt OK att du skriver vad du tycker, men det blir liksom lite som att säga att Windows är skit för att din farsas dator med Windows 95 kraschar hela tiden.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)