webForumDet fria alternativet

Skit-Norman blockerar min installation av McAfee

23 svar · 2 935 visningar · startad av hell-man

hell-manMedlem sedan maj 2006100 inlägg

Jag blir så trött. Sitter och ska installera McAfee på min dator. Men icke. Installationsprogrammet hittar konflikter som måste åtgärdas.

Jag får upp information om att följande finns installerat på min dator, och måste tas bort för att jag ska kunna fullfölja installationen av McAfee:

* NVC v5.40
* Norman Internet Control
* Norman Virus Control

Alltså, vad är det för värld vi lever i? Jag har ju varit med om dylika tramsigheter förr - att rester/slattar av program ligger och dummar sig i systemet (oftast från just virusprogram), men även om det varit bökigt så har det ändå alltid gått att fixa till det. Hittills, vill säga.

Datorn är en s.k. "personaldator", som såldes/hyrdes ut med Norman som säkerhetsprogram. Jag har haft flera virusprogram installerade sedan jag avinstallerade Norman, utan problem, men uppenbarligen finns det ändå något slags märkligt spår av skiten i systemet, och hur får jag bort detta?

Jag har surfat runt en del, och hittat ett par ställen där detta tas upp, men de metoderna har inte heller fungerat.

Jag har även sökt i datorn efter filer innehållandes fraserna "nvc" eller "norman". Det dök upp ett par filer, och dessa raderade jag (en mapp går dock märkligt nog inte att få bort - den sägs inte finnas, trots att den alltså syns när jag söker???).

De här typerna av problem, som sätter oss stackars vanliga datoranvändare i en massa skitsituationer, som kräver kunskaper som vanliga dödliga inte besitter, har ju en närmast fascistisk karaktär. Programtillverkarna kapserjsar ju oss, kidnappar oss.

Finns det någon gudomlig kraft där ute som kan rädda mig? VAD ska jag göra (blåsa datorn för en dylik bagatell är inte aktuellt)?

TACK på förhand!

MVH: L

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Finns de program du nämner i "Lägg till/Ta bort program" i Kontrollpanelen?

OJ, sorry Peter! Jag var otydlig på den punkten. Nej, de finns inte där. Inte heller finns det någon mapp i C-roten eller programmappen, och jag har alltså sökt igenom alla diskar (inklusive dolda filer), och raderat en del småskit. Jag har gjort detta förr, och trodde det skulle fungera ungefär likadant. Själva programmen avinstallerade jag alltså för säg typ två år sedan, och har sedan dess kört minst två andra säkerhetspaket utan problem, men plötsligt käns det alltså av spår av det här. Hopplöst.

Då kanske det finns rester kvar i registret efter programmen. Har du kikat där? Vad får du för meddelande när du försöker radera mappen?

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag hade samma problem idag som jag fixade med hjälp av denna: http://www.norman.com/Support/Knowledge_bases/Norman_Virus_Control/Windows/installation/11640/se

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Flyttas från Windows.

Peter: Hur kollar jag ifall det finns rester kvar av programmet i registret? Det är ny mark för mig.

Vad jag får för meddelande när jag försöker radera mappen kan jag tyvärr inte ge dig exakt, för när jag nu söker så dyker den inte längre upp. Crazy.

greyhound: Mmm, den där länken var en av de som jag hittade när jag sökte mig runt. Laddade hem programmet och körde det, men fick bara beskedet att "No Norman Virus Control Installed".

Fler tips/råd, någon?

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Ett förslag är att installera Norman igen, sen använda sidan greyhound länkade till.

Mmm, Okkido. Tack för tipset. Samma tanke slog även mig, men haken är att programmet var förinstallerat på datorn, och så vitt jag vet har jag bara tillgång till det på recoveryskivan, så det går ju inte med mindre än att återställer hela systemet.

Otroligt sjukt problem att drabbas av.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kör Kör MsConfig

Ok, ja det är jag bekant med, men vad ska jag nå den vägen? Registret? Fick ett tips på annat håll i går sen, att köra regedit.exe, så det har jag gjort nu, men det gav ingenting. Finns det hopp att msconfig ger något som inte det gav?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

du måste in och pilla i registret också...det räcker inte med att starta regedit

Jo, det förstår jag, colione. Jag var nog otydlig där. Dock ser jag liksom inget att pilla i, som kan kopplas till Norman eller NVC. Har du något tips på vad jag ska kika efter?

Nu har jag kollat runt i även msconfig, utan resultat.

Någon som har några råd?

I regedit: gå till HKEY_LOCAL_MACHINE/Software och se om du hittar några poster om de program du nämner.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

I msconfig finns ju namnen på alla program startas vid uppstart. Kolla igenom och ta bort norman.

Nja, jag tror att du missuppfattar mig, Lasp. Programmet är bevisligen avinstallerat (Normans eget verktyg som finns att ladda hem på deras hemsida säger t.o.m. det). Problemet är att någon slags rest uppenbarligen ligger kvar och skräpar i systemet, och gör så att McAfee vägrar att installera sig.

Söker man runt på nätet så är det inte särskilt svårt, milt uttryckt, att få bilden av att detta verkar vara ett vanligt problem. Det är helt sinnessjukt att ett program kan bete sig på det sättet. Snart står jag ju tydligen vid vägs ände, och måste formatera burken för att bli av med skiten, och det accepterar jag inte att man ska behöva. Snudd på kriminellt att försätta folk i den sitsen.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Haft samma problem som du med antivirus som vägrat lämna datorn. ;)

I can not completely uninstall Norman aniti virus from my PC what should i do?
http://ph.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070311055217AAAUx4Q&show=7

Like this, norton removal tool: http://service1.symantec.com/SUPPORT/tsgeninfo.nsf/docid/2005033108162039

first of all u have to delete all registry entries that belong to this software
all shortcuts u manually made
if that doesnt work go to the market
get a registry cleaner software like System Machenic, Tuneup Utilities any version they both have file shereder first clean entire registry using them and then delete all files that contain the word in their name "norman" "NAV" etc
Hope that it will work for u if not done contat me again and give the full information of ur system i.e Windows installed, Other Softwares, etc

Hoppas det funkar för dig, några andra tips vet jag tyvärr inte.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Undrar hur det gått? Norton removal tool bör ju hjälpa dig. ;)

Hej LoLo! Sorry för min tystnad! Har inte hunnit ta tag i saken.

Dock, just det här Norton Removal Tool, på vilket sätt skulle det hjälpa mig? Eller menar du att jag kan använda det även för att ta bort Norman?

Annars är läget som det är. Står i valet och kvalet mellan följande...

* Installera om Norman (om jag hittar en ren version av det - har det egentligen bara på en recovery-cd), och därefter åter försöka avinstallera det.

* Försöka installera något annat virusprogram än McAfee.

* Blåsa C-enheten (är nog det jag trots allt lutar mest åt just nu)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)