Jag blir så trött. Sitter och ska installera McAfee på min dator. Men icke. Installationsprogrammet hittar konflikter som måste åtgärdas.
Jag får upp information om att följande finns installerat på min dator, och måste tas bort för att jag ska kunna fullfölja installationen av McAfee:
* NVC v5.40
* Norman Internet Control
* Norman Virus Control
Alltså, vad är det för värld vi lever i? Jag har ju varit med om dylika tramsigheter förr - att rester/slattar av program ligger och dummar sig i systemet (oftast från just virusprogram), men även om det varit bökigt så har det ändå alltid gått att fixa till det. Hittills, vill säga.
Datorn är en s.k. "personaldator", som såldes/hyrdes ut med Norman som säkerhetsprogram. Jag har haft flera virusprogram installerade sedan jag avinstallerade Norman, utan problem, men uppenbarligen finns det ändå något slags märkligt spår av skiten i systemet, och hur får jag bort detta?
Jag har surfat runt en del, och hittat ett par ställen där detta tas upp, men de metoderna har inte heller fungerat.
Jag har även sökt i datorn efter filer innehållandes fraserna "nvc" eller "norman". Det dök upp ett par filer, och dessa raderade jag (en mapp går dock märkligt nog inte att få bort - den sägs inte finnas, trots att den alltså syns när jag söker???).
De här typerna av problem, som sätter oss stackars vanliga datoranvändare i en massa skitsituationer, som kräver kunskaper som vanliga dödliga inte besitter, har ju en närmast fascistisk karaktär. Programtillverkarna kapserjsar ju oss, kidnappar oss.
Finns det någon gudomlig kraft där ute som kan rädda mig? VAD ska jag göra (blåsa datorn för en dylik bagatell är inte aktuellt)?
TACK på förhand!
MVH: L