webForumDet fria alternativet

Ärendehanteringssystem

27 svar · 5 750 visningar · startad av Mattias Nordin · sida 2 av 2

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Vi kör ett system på jobbet som hanterar våra systemrevisioner (både interna och externa (Lloyds)). Detta system är utvecklat av ett proffesionellt företag och hanterar ärenden enligt PDCA-cirkeln.
Det fungerar väldigt bra och firman i fråga använder samma system för sina supportärenden.
Det är kul för att dom nyttjar sina kunder i utvecklingsprocessen, bla var det vi som föreslog att dom skulle införa en grafisk PDCA-cirkel i applikationen för att visa i vilket steg ärendet befinner sig. (y)
Resterande enheter inom EM trallar fortfarande excel-listor. :bla

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

För länge sedan arbetade jag med ett verktyg som hette helpline. Driftar för tillfället ett större system som heter Clientele men det är grafiskt hemskt (och snordyrt).

Det vanligaste senariot som jag har kommit i kontakt med när man saknar ett ärendehanteringsverktyg är nog att några användare delar på en och samma mailbox. Så kör jag för tillfället. Men det är i brist på något annat sätt att arbeta på...

ASP är det jag är mest van vid så det skulle jag föredra att använda.

1. Flera händelser ska kunna skapas på ett ärende
  2. Det ska vara enkelt att få ut en lista på det som ligger på en viss persons "att göra lista" på papper
  3. Det ska vara lätt att flytta assignade case till olika personer
  4. Det måste vara väldigt enkelt att mata in information för annars gör inte användarna själva det
  5. Helst ska det gå att importera email från en mailbox och således skapa case.
  6. Det ska gå att filtrera listorna på olika sätt
  7. Det är mycket viktigt att kunderna själva kan gå in och se status på sitt ärende. Ärendet ska visas i förhållande till hela case listan så att det går att se om det ligger mycket i pipeline innan eller ej
  8. Verktyget ska stödja flera köer
EventControl_GUI_0.2.gif
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Vad händer här? Ska det reggas ett projekt på sf.net? Eller ska vi lägga ner? ;)

Jag håller på och snickrar. Men det blir bara någon timme per dag så det går lite långsamt. Räknar med att kunna ha något som går att köra om någon vecka (beroende på om jag har tid att programixa eller ej).

Det jag framförallt skulle vilja ha hjälp med är att fixa ett ajaxbaserat val för att fylla i "anmält av".
Det finns ett register över "kunder" och om man får träff på någon av dessa när man fyller i sitt input fält så vill jag visa det grafiskt.

Typ, om jag har hunnit skriva "Ma " i fältet för anmält av så vill jag få en liknande selectbox med alla användare som börjar på namnet Ma. Fyller man i Mat så visas alla som Mat osv...

ex:

"Ma" returnerar utan att ladda om sidan:

Maja
Magdalena
Mattias
Magnus

Medan "Matt" returnerar

Mattias

Finns bara en träff så ska denna väljas automatiskt annars så måste ett manuellt val göras. Finns ingen träff alls så ska en ny "kund" skapas.

För tillfället har min lösning mer helpdeskfunktionalitet än flödeshantering men en sak i taget. Det jag har hunnit lägga till är: Richtexteditering av ärenden, koppla ärende till person, flytta ärende, prioritering i två nivåer, koppla ärende till egendefinierad kategori, möjlighet till flera köer etc. Har även lagt på grundläggande design som skal men mycket återstår. Mitt lilla projekt ligger redan online men då det inte är körbart rent grafikst så håller jag länken för mig själv :)

Har nu programixat en del söndagar och kommit fram till följande verktyg: http://www.swesys.se/eventControl/

Det är inte alls klart och gränssnittet är lite ofärdigt på vissa ställen. Men är någon nyfiken så får ni gärna prova. Klicka på "start"-knappen uppe till vänster för att skapa ett konto.

I och med att jag ibland jobbar live mot sidan så kan vissa funktioner ligga nere från och till. Notera att det inte är någon skarp produkt ännu.

:)

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Har nu programixat en del söndagar och kommit fram till följande verktyg: http://www.swesys.se/eventControl/

Det är inte alls klart och gränssnittet är lite ofärdigt på vissa ställen. Men är någon nyfiken så får ni gärna prova. Klicka på "start"-knappen uppe till vänster för att skapa ett konto.

I och med att jag ibland jobbar live mot sidan så kan vissa funktioner ligga nere från och till. Notera att det inte är någon skarp produkt ännu.

:)

Intressant!
Du har inget testkonto så man slipper regga sig? *lat* :P

Prova att skriva "Test" i alla fält vid inloggning så öppnas ett "testkonto".

Jag insåg precis att när ni skapar era testkonton så skickas det email till mig då jag har hårdkodat min emailadress. Tanken är att det ska skickas ett email till kunden vid förändringar. Detta email har en direktlänk till hans "My pages" som visar alla hans pågående ärenden samt en direktlänk till ett specifikt ärende. Kunden behöver inte logga in för att accessa sin sida (som det ser ut nu i alla fall).

Jag är inte nöjd med nuvarande lösning men den visar i alla fall ett koncept på hur jag skulle vilja ha slutresultatet...

PS jag har inte testat sidan på någon annan webläsare än internet explorer ännu DS

nicsoftMedlem sedan sep. 20121 inlägg

Gammal tråd men blev det något av detta verktyg? Kolla in detta annars (för er som råkar hamna här), nytt verktyg som ligger i beta: http://www.smicloud.se

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)