webForumDet fria alternativet

Ärendehanteringssystem

27 svar · 5 750 visningar · startad av Mattias Nordin

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Är det någon som känner till något enkelt ärendehanteringssystem?
Funderar på att bygga ett eget men det tar ju lite tid.

TheMagnusMedlem sedan juli 2006461 inlägg

Definiera "enkelt" och berätta gärna vad du har för restriktioner.
Ska det vara webb-baserat, och isf ASP eller PHP, eller som en fristående applikation?

Det ska köras på en PC med ett modernt OS.

Det ska minimum ha något liknande:

Case ID | Prioritet | Anmält av | Anmält datum | Ärende text | Ärende rubrik | Status | Hanteras av | Nästa kontaktperson

Ett case bör kunna ha flera "händelser". En händelse kan vara svar på ett email.

Jag ser gärna att det är skrivet i ASP.

Gränssnittmässigt så är väl det vanliga konceptet att man har ett inmatnings GUI, en kölista, en lista över dina öppnade case och eventuellt lite statistik.

Viktigt: Det måste gå att skapa en pappersrapport av det du har i din kö. Min erfarenhet av dessa system är att när vi har prioriteringsmöten så är det lättast att diskutera en agenda som finns på papper.

Killer funktionalitet hade varit möjligheten att importera email från outlook och koppla detta till ett befintligt (eller nytt) case.

Jag gjorde en enkel accessdatabas som hanterade tänket, förutom outlook importen, men jag har slarvat bort hela lösningen... :(

KrikoMedlem sedan dec. 2006382 inlägg

Om du har en server som kör Windows Server 2003 så kan du ju alltid använda dig utav SharePoint. Det har vi där jag jobbar och det fungerar alldeles ypperligt.

Har du någon skärmdump eller annan information om just casehanteringen i sharepoint. Eller är det någon som ni själva har byggt?

Är det sharepoint server 2007 som ni kör eller vilken version är det`?

KrikoMedlem sedan dec. 2006382 inlägg

Det heter SharePoint Services och det ingår i vårat serveroperativ som är Windows Server 2003. Jag har faktiskt inte satt mig in i vilken version det är, men som sagt, det fanns klart att installera i Win Srv 2003.

arende1.jpgarende2.jpgarende3.jpg

Det ser intressant ut. Håller på med en R2 Server + Sharepoint 2007 installation nu... spännande.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

I access2007 finns det en mall för ärenden. När jag testade så skapades det en mapp i Outlook epost också. Kan det vara något?

Det kanske det kan vara.

Nu äntligen har jag installerat share point. Det är fortfarande krångligt. Framför allt så är det svårt att förstå hur man ska använda produkten.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har testat en .NET-skriven produkt för ärendehantering som heter Gemini och som fungerar ganska bra. Jag har bara en tryoutversion tror jag, men den fungerar bra. Antagligen inte världens bästa, men den gör jobbet.

Installeras på vilken IIS5/6 och SQL-server (2005?) som helst.

/red: http://www.countersoft.com/

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

Kriko skrev:

Det heter SharePoint Services och det ingår i vårat serveroperativ som är Windows Server 2003. Jag har faktiskt inte satt mig in i vilken version det är, men som sagt, det fanns klart att installera i Win Srv 2003.

Vilken template är det där? Har kollat lite på den som heter Help Desk, men det verkar inte vara så likt.

Jag hittar inte heller någon template i version 2007. Men det verkar vara möjligt att skapa egna. Det som jag tycker verkar mest lovande är att det går att koppla mot en exchange mailbox...

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

Kriko, jag skulle verkligen vilja veta vilken Template det är du kör för detta? Vi sitter med ett system som är helt värdelöst och vi behöver ett temporärt som inte får kosta pengar.

Har tröttnat på att hitta något som är enkelt men endå fungerar normalt. Jag får en känsla av de som bygger ärendehanteringssystemen faktiskt inte använder dem själva.

Jag tänkter bygga ett eget webbaserat ärendehanteringssystem. Är någon intresserad av att hjälpa till?

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Smart idé med ärendesystem! Ska fundera på hur man kan göra ett eget. Låter relativt enkelt i alla fall :)

Hej
Jag borde ju kunna vara till hjälp.
Faktiskt hade jag funderingar på slikt system för många år sedan.
Nu kan ju inte jag det här med webb, men jag kan beskriva flöden, skapa scenarior och är allmänt duktig på databaser. Och så kan jag testköra.
Jag kan tänka mig att vara med och hjälpa till.
Skall man börja med att stolpa upp vad systemet skall kunna i olika faser!
Lasp

Direkt Epost Lasp at MaxiMarketing,se för en liten arbetsgrupp eller skall det köras helt öppet här på wF?

Om det finns flera som är intresserade så kan vi väl på något sätt skapa någon sorts kravspec. Jag har i huvudet en prototyp design som baserar sig på hur "word 2007" ser ut.

Jag vet inte om det är ok att driva ett projekt i en tråd på detta forum?

Kan posta en grov skiss på min tanke senare ikväll så får ni se vad ni tycker om iden.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har gjort ett sådant system för våran grupp i jobbet, det webbaserat och byggt med php och databasen i MySQL. Kanske inte helt perfekt men man kan ju alltid förbättra saker. :)

Kan komma med synpunkter och kanske tips på ett nytt system och jämföra med vårat systemt.

Det man skulle kunna göra är att titta på bugzilla och låna idér därifrån, speciellt funktionen med produkter så att man kan gruppera ärendena.

Bra att kolla vad som finns.
En kravspec med möjlighet att prioritera vad som skall läggas in och när i projektet är en bra start.
Hoppas att alla som kör ärendehanteringssystem redan kan komma med lite synpunkter, typ Vi kör xx och det har dessa fördelar och dessa nackdelar.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

jag har jobbat mot ibms tivoli service desk och det webbaserade grännsnittet för dito, managenow. Det webbaserade är skrivet i asp. Är nu mer allmänt duktig på VBScript så ska det var i asp och inte i aspx kan jag kke haka på.

250 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
118 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)