Hej!
Nu när jag har fått ordning på mitt ljudkort så är det dags att börja leka. Det följde med ett program som heter Cubase LE, en snikvariant på Cubase misstänker jag. Problemet är att när jag trycker ned en tangent så låter det först några millisekunder senare... Det är inte helt lätt att spela en låt när ljudet kommer lite senare efter man har tryckt ner tangenten. Kan man fixa det på något sätt?
Frågor ang. Cubase LE
4 svar · 2 782 visningar · startad av Poteta
Hej!
Det du pratar om kallas "Latency" och är ett mått på fördröjningen som du råkat ut för. Denna beror i stort sett på drivrutiner och typ av MIDI-protokoll du använder. Dels finns det en som följer med ljudkortet och sedan finns det ASIO och lite annat. Men detta kan man ställa in i Cubase, meny Devices, längst ner Device setup. I fönstret som öppnas så borde det längst ner i menyn finnas en VST Audiobay och här kan man välja Creative ASIO. Sen trycker du på Control Panel-knappen och väljer tex 20 ms istället för 50 som är default. Lek lite med värdena - låg siffra är liten fördröjning men ställer högre krav på burken i throughput också, för låg siffra kan göra att ljudet hackar.
Förresten har jag dålig koll på LE så om det inte finns samma menyer så leta efter info i help på ASIO och latency!
MVH Jonas
Grymt bra, den stod på 120 ms innan jag ändrade... :r
Nu funkar det kalas!
Nästa n00b-fråga då. Visst finns väl de olika midiljuden i mitt nya ljudkort?
Var väljer jag instrument? Jag har hittat trummor men kan man inte välja andra ljud än piano, typ fiol eller nåt?
Jag har inte LE med det borde vara liknande som i SX. När du klickar på det specifika spåret MIDI 01, MIDI 02 osv. kan du till vänster ställa in ett prg-nummer. Detta ändrar instrument.
Observera dock att midi-ljuden är ganska trista, så vill du ha ett mer realistiskt sound rekommenderar jag att du köper några mjukvarusynthar (VSTi)
Ah, skit!
Jag skulle ställt frågan i en egen tråd, nu kan jag inte acceptera ditt svar ju... :)
Tack, funkar utmärkt! (y)