Tjena!
Vet inte om denna passar bättre i Musikforumet, ber om ursäkt i så fall. Jag har äntligen skaffat mig en synth, som jag har tänkt skaffa för längesen. Jag har redan en keyboard men ingen möjlighet att koppla in den i datorn.
Väl i affären så blev det en variant för en tusenlapp, en " M-Audio Keystation 49e"
Dessutom blev det ett nytt ljudkort för ytterligare en tusenlapp, ett "Creativ Professional 0404 PCI".
När jag kommer hem så sliter jag ut mitt gamla "SoundBlaster Live! 5.1 digital" och puffar i det nya kortet. Rätt så snabbt ser jag att jag inte kan använda mina datorhögtalare längre...
Jag har fyra högtalare och en sub, som följde med det första ljudkortet för längesedan. Som jag förstår det så kan man inte koppla in de högtalarna längre. Då slog det mig att det nya kortet kanske bara används till att spela in musik från den nya synthen, därför slängde jag in det gamla ljudkortet igen (+ det nya som satt kvar). Efter omstart så berättar XP för mig att jag inte har någon ljudenhet inkopplad mer än midi. Jag tankar hem drivisar till det gamla kortet och kör in dem. Ny omstart och jag går på dass. Efter en kvart håller datorn fortfarande på och startar om...
Windows kommer igång i några sekunder sedan startas datorn om igen. Och igen... Nu sitter jag här och skriver i felsäkert läge, upplösning 640*480... :(
Är det någon som vet hur jag ska gå vidare? Behövs det gamla ljudkortet eller finns det adaptrar som jag kan använda till det nya kortet? Om jag kan använda båda korten samtidigt, vad gör jag för fel?
Problem med mitt nya ljudkort.
4 svar · 826 visningar · startad av Poteta
Fyra högtalare och en sub, det är till så kallat 5.1-surroundljud och då behövs en särskild förstärkare som kan skicka signalen till rätt högtalare. Ditt gamla ljudkort har en sådan förstärkare inbyggd men inte ditt nya. Det är skillnaden. I övrigt kan ditt nya ljudkort användas till allt det gamla kunde, och mer därtill. Om du vill ha båda korten samtidigt så bör du koppla en sladd på baksidan från line out på det nya till line in på det gamla (under förutsättning att det finns line in på det gamla).
Vill du ha båda kan du prova att plocka ur båda korten, starta datorn normalt, installera drivrutinerna för båda korten och sen starta med båda korten i.
Men jag rekommenderar att du väljer ett av korten.
Vill du ha surroundljud, behålla det gamla. Du behöver då ett midi-interface (finns för usb från 400 kronor) och med det kan du ansluta din klaviatur och använda den tillsammans med gamla ljudkortet. För detta bör du dock ha en synth eftersom det gamla ljudkortet inte är lika bra på att emulera det.
Keystation är bara en klaviatur, det vill säga den kan inte låta utan den behöver anslutas till en synth via midi.
Har du ingen riktig synth, behåll det nya ljudkortet, för den har bättre synth än det gamla. Du behöver då nya högtalare/förstärkare.
tydal skrev:
Fyra högtalare och en sub, det är till så kallat 5.1-surroundljud
:q
Behöver man inte en centerhögtalare också för att det ska bli 5.1? Annars är det väl 4.1, eller?
Jo, givetvis blir det 4.1. Fyran står ju för fyra högtalare och ettan för subben. Bara jag som inte riktigt vaknat än.
Tusen tack Tydal, nu funkar det! (y)
Bra förklarat som alltid.
Det gamla kortet är nu urplockat. Jag har med hjälp av några adaptrar kopplat in min sub (som förmodligen innehåller någon slags förstärkare) och kan nu köra mina två främre högtalare och suben. Snacka om skillnad när jag lyssnar på midi-låtar...
Tack!