webForumDet fria alternativet

Installera Windows på ny HDD

23 svar · 3 370 visningar · startad av Coccozz

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Hej!
Har ett problem som jag helt enkelt inte ser någon lösning på. Förhoppningsvis finns det en enkel som jag missat i sommarvärmen.
Jag har köpt en ny Western Digital 250GB SATA II disk och stoppat i datorn. So far, so good. Sätter nu i min bootbara XP-skiva, vill installera XP på den nya disken, som är den enda inkopplade. Den hittar disken, fixar en partition, formaterar, kopierar filer och startar sedan om. So far, so good.
Det är nu problemet kommer. Efter omstarten får jag, som brukligt när jag installerat tidigare, upp "Vill du starta med CD tryck på valfri tangent nu...". Härifrån går den dock inte vidare, utan efter pausen så står det bara direkt "Operativsystemet kan inte startas".
Jag har genomgått installationsprocessen mer än fem gånger, jag har skrivit ny bootsektor och MBR. Jag har till och med bytt från mitt X800 till ett gammalt PCI-graffe p.g.a. något rykte jag hört.
Vad är det som är fel?
//Tack

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Skall du inte trycka F6 för Sata drivisar?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Säger du vad du har för moderkort är det kanske någon som har haft samma problem och vet hur man fixar det.

Vad hade du för disk tidigare, SATA eller IDE ?

.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

XP har inget eget stöd för SATA diskar så du behöver installera SATA drivrutinerna i början av XP installatioen, där det står något liknande "tryck F6 för att installeras SCSI drivrutiner". tryck på F6 och stoppa in disketten med drivrutinerna.

Det kan också finnas en inställning i BIOS där man sätter SATA disken i "compatibilitets läge", då uppfatas den som en vanlig IDE disk, om detta går beror helt på vilket moderkort du har.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

GunnarD skrev:

XP har inget eget stöd för SATA diskar så du behöver installera SATA drivrutinerna i början av XP installatioen, där det står något liknande "tryck F6 för att installeras SCSI drivrutiner". tryck på F6 och stoppa in disketten med drivrutinerna.

Det kan också finnas en inställning i BIOS där man sätter SATA disken i "compatibilitets läge", då uppfatas den som en vanlig IDE disk, om detta går beror helt på vilket moderkort du har.

Jag installerar windows xp på min dator med sata disk utan några extra drivrutiner. Så det beror mer på vilket sata chipset man har på moderkortet och om det finns med bland windows XPs standard drivrutiner.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har du provat att ta ut skivan när du startar om?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

GunnarD skrev:

Fast om man läser inlägget så står det faktiskt att installationsprogrammet "hittar disken, fixar en partition, formaterar, kopierar filer och startar sedan om". Det skulle knappast ske om drivrutiner för SATA-kontrollern saknades.

Har du ställt in i BIOS så att datorn i första hand väljer just den enhet som du vill starta från (typ First boot device: SATA (eller SCSI som det står i mitt fall, trots att jag kör SATA).

Lasp skrev:

Skall du inte trycka F6 för Sata drivisar?

Nåpp. Drivisarna finns på moderkortet ;).

muskot skrev:

Har du ställt in i BIOS så att datorn i första hand väljer just den enhet som du vill starta från (typ First boot device: SATA (eller SCSI som det står i mitt fall, trots att jag kör SATA).

Näe, jag har CD-ROM som första och HardDrive som andra. Skall ändra och se om det hjälper, har dock svårt att se varför det skulle göra det för det är ju när den har tagit sig förbi CD-biten som den hänger sig och det är ju då den försöker boota från HDD.

Sitter på ett A8N-SLI kort.

Nåpp. Mycket riktigt ändras inget om HDD är första Bootdevice annat än att frågan om jag vill starta med CD-skivan inte ens kommer upp (vilket den inte skall).
Jag tycker att det verkar vara något som gör att operativet inte kan boota från disken. Att lagra data på den i övrigt vet jag fungerar eftersom jag satte in den i en dator med en annan systemdisk tidigare i veckan och formaterade samt kopierade över en del filer. Går detta att lösa? Känns lite surt nu :(

Satt det en SATA-systemdisk i datorn tidigare eller var det en vanlig IDE? Frågar bara för att säkerställa att det inte är något knasigt med SATA-kontrollern.

Det satt en SATA disk i innan, men nu är det en SATA II om det kan vara det som är felet. Problemet verkar ju som sagt vara att boota ett system från disken, den hittas ju annars osv.

Hm, men då är det ju säkerställt att det inte ska vara något strul med att boota från SATA-kontrollern. Finns det någon bygel på disken för att ställa den i SATA150-läge? Det ska iofs. inte behövas med tanke på att A8N-SLI har en SATAII-kontroller, men man vet ju aldrig.

Testa även att koppla ur eventuella andra hårddiskar.

Det är en WD-2500JS, själv hittar jag inget som jag anar är byglar på baksidan (men har bara snabbkollat i en mörk datorlåda). Fick inte med något annat än själva disken vid köpet heller, ingen manual eller dyl.
Disken är den enda inkopplad för närvarande.

Okej, det är inte alla tillverkare som förser sina SATA-diskar med byglar. Vilken SATA-port sitter den på? Testa även att ändra Access Mode för disken från Auto till Large, om du inte redan gjort det.

Den sitter i port 1. Syns i BIOS som SATA First Master.
Att ändra Access Mode till LArge ledde till att felmeddelandet "Operativsystemet kan inte startas" byttes mot "Ett läsfel uppstod..."

Verkar skumt värre...

Har inga fler idéer just nu, mer än att testa att boota ett annat operativ från disken och/eller att testa att boota från den med ett annat moderkort.

Kolla annars upp exakt vad felmeddelandet heter på engelska och testa att googla med hjälp av det och modellnamn på hårddisk och moderkort.

Ska pröva vidare imorgon förmiddag innan det blir sista dagen på sommarjobbet. Nu blir det kvällssemester på gammaldagsvis. Sängen och en bra bok ;).

Jag återkommer...

Nu prövade jag imorses med att sätta in hårddisken i vår andra dator med stöd för SATA-diskar. Här fick jag dock inte ens datorn att känna igen hårddisken eller på annat sätt visa att den hade hittat den.
Därför körde jag Western Digitals egna diagnostikprogram på disken för att se om det ev. kunde vara hårdvarurelaterat. Efter ett Quick Test och ett Full Media Scan så gav jag mig dock eftersom den bara säger "No Errors Were Found".
Efter detta begav jag mig till jobbet där jag frågade den datakunniga som stod helt rådlös. Verkar inte som om någon vet vad det är. Får väl försöka få fatt på Datorbutiken, där jag köpte delarna, men deras support öppnar ju dock först på måndag :(.
Mao. har det fortfarande inte skett några framsteg utan det står bara "Operativsystemet kan inte startas" när den skall boota XP-installationen från HDDn.

ps// prövade även att byta SATA kontakt till kontakt 3 och 4 för att se om det hade något med saken att göra (man kan stänga av 1&2 samt 3&4 oberoende av varandra i BIOS) men utan framgång...

Hittade en kille med liknande problem på Sweclockers. Han hade dock aldrig löst det, och för ytterligare en hade det plötsligt börjat fungera utan anledning. Tycker det låter som om det på något sätt är hårdvarurelaterat. Disken fungerar utmärkt men det går inte att boota från den...

Om du testat den på flera datorer som normalt inte har problem att boota från andra SATA-diskar är det ju bara att konstatera att det är nåt fel på den disk du har och således returnera den till återförsäljaren.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)