Jag har vänner som tycker om den. Har för mig att den, liksom ultravnc, har stöd för AD kontoinloggingar.
Är DameWare gratis ?
23 svar · 1 556 visningar · startad av greyhound · sida 2 av 2
Jag har vänner som tycker om den. Har för mig att den, liksom ultravnc, har stöd för AD kontoinloggingar.
Är DameWare gratis ?
Installerar du terminal Services du kan du också ta över användares sessioner och du kan till och med köra ghostning för att monitorera användare till exempel i utbildningssyfte.
Sedan har du ju fjärrhjälp som också bygger på rdp där du också kan ta över användarens session.
Problem kan dock uppstå när du blandar teknologier, vilket är orsaken till att jag alltid rekommenderar kunder till att försöka hålla sig till en sak. Även om du ansluter till konsolsessionen med rdp, så mappas sessionen om till annan window station. Om du sedan väljer att koppla ned denna "konsolsession" så ligger den kvar på den ommappade sessionen för att spara resurser. Det är då du får problem om du via annat remote-verktyg försöker ansluta till konsolsessionen (till exempel med VNC). Detta går inte eftersom konsolsessionen inte ligger på #0 längre.
Man ska alltså tänka sig för en del vad gäller användningen av olika teknologier.
legis skrev:
Installerar du terminal Services du kan du också ta över användares sessioner och du kan till och med köra ghostning för att monitorera användare till exempel i utbildningssyfte.
Har du mer information om hur man kör "ghosting". Jag har aldrig sett det i praktiken. Jag håller med dig om att det skulle vara trevligt att bara köra en lösning men då jag försökte utvärdera om det gick att ta över en användares skärmbild med remote desktop så kom jag fram till att det inte fungerade.
Tips på hur man gör mottages tacksamt :)
Jag kör en lösning med Terminal server. Det fungerar bra men terminal server licenserna kostar en del pengar per användare.
legis skrev:
Sedan har du ju fjärrhjälp som också bygger på rdp där du också kan ta över användarens session.
Visst har jag försökt få min far att starta messenger och bjuda in fjärrhjälp via denna men det blir oftast för omständigt att förklara var de ska klicka över telefon. Det fungerar men kräver lite mer av användaren då det är den som måste bjuda in fjärranslutningen.
Positivt med VNC: Jag gillar att det är enkelt att i gränssnittet kunna ändra anslutningen mot VNC till en valfri TCP port.
Det är ganska lätt.
1. Öppna upp en session till servern som admin (eller användare med nödvändiga rättigheter)
2. I en kommandoprompt skriver du: shadow sessionsID
Du confar detta under egenskaper för listenern. Där kan du också välja om du bara sa tillåta shadowing, eller även interaktion.
För att lämna sessionen trycker du CTRL + x (gånger-tecknet på numpad).
Hur lätt som helst :)