webForumDet fria alternativet

Remote desktop

23 svar · 1 556 visningar · startad av greyhound

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Hej

Jag har hört mycket gott om Remote desktop och att det ska vara mycket bättre än VNC. Så jag installerade det och testade idag.

Jag måste säga att jag upplever det inte snabbare på nått sätt än VNC.
Vad har jag gjort fel? Måste jag hålla på och ändra massa saker för att få det mycket snabbare än VNC?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Jag jobbar, och har jobbat, mycket mot andra servrar och använder då just Remote Desktop.
Jag tycker, ärligt talat, att det rent generellt fungerar skitdåligt.. kvittar vilka inställningar man kör.
Tyvärr är det dock det bästa alternativet av dom som jag hittils testat. :(

..så jag tror inte det är så att du måste göra några övriga inställningar, det fungerar helt enkelt inte bättre.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Vad är det som inte fungerar som önskvärt?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

ICA-client är kanske bättre än RDP?

Josef skrev:

Vad är det som inte fungerar som önskvärt?

Fönster från miranda hackar när de rör sig, vissa spel funkar inte. Den är inte direkt mycket snabbare än VNC på att uppdatera. (Jo den är snabbare när det finns många bilder med.) Har inte hunnit testa så mycket annat, bara det jag gör i VNC. Det som skulle göra RD intressantare är om det går att vara flera personer samtidigt på en dator men med egna skrivbord osv, typ tunna klienter.

Spel över RDP?

Flera personer samtidigt beror ju på vad du kör RDP mot...

Josef skrev:

Spel över RDP?

Flera personer samtidigt beror ju på vad du kör RDP mot...

Yepp, kör bland annat Wurm Online över VNC ibland. Går lite segt men det funkar när man bara ska ta hand om sina grödor :)

Jag kör mot en Windows XP-burk och jag misstänker att man måste punga upp med en serverlisence för att det ska funka med flera sessioner med olika skrivbord.

Tror inte det är tänkt att spelas spel över RDP. ;)

Jag misstänker samma sak. Har bara kört RDP mot 2k Server och 2k3 Server så jag vet inte hur det fungerar mot XP.

Josef skrev:

Tror inte det är tänkt att spelas spel över RDP. ;)

Jag som vill ha 40+ FPS ;)
Nej det är inte mycket jag gör det men det händer.

Josef skrev:

Jag misstänker samma sak. Har bara kört RDP mot 2k Server och 2k3 Server så jag vet inte hur det fungerar mot XP.

Hade varit skönt med en lösning för att köra det på XP också. Men men.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag förstår faktiskt inte vad som är det stora problemet? Jag använder RDP, och har gjort i flera år, dagligen i mitt arbete och måste säga att jag tror du har misuppfattat lite vad RDP handlar om. :)

• Terminal Services, eller Remote Desktop, är inte till för att spelas i. Punkt. Det ska användas för t.ex. tunna klienter i kontorsmiljö eller fjärrstyrning av servrar/klienter. Inte för att man ska kunna checka in i sitt virtuella jordbruksspel från skolan.
  • Remote Desktop går alldeles utmärkt att använda mot XP. Givetvis. Högerklicka på "Den här datorn" (WinKey + Pause/Break) och gå till fliken "Remote". Här har du alternativet "Allow users to connect remotely to this computer". Detta förutsätter att du kan ansluta till maskinen på port 3389 (RDP), men vill man ändra detta går det alldeles utmärkt med en registerändring och en omstart och inloggning.

Är man paranoid (eller bara tänker säkerhet) så går det även att öka styrkan på krypteringen till t.ex. 128 bitar, vilket dock ställer lite krav på klienten du ansluter med. XP's standar-Remote Desktop-klient har inbyggt stöd för HiEnc, men med den gamla hederliga Terminal Services Client på t.ex. Windows 2000 så får man byta upp sig till Remote Desktop-klienten, som går att ladda ner på MS hemsida. (Jag tror den gamla HiEnc-klienten utgick och ersattes)

Jag använder TS konstant, i allt jag gör, hela tiden, till både servrar, managementmaskiner och min egen arbetsstation och har inga som helst problem. Jag kan hålla med om att det går lite trögt mot t.ex. XP-klienter, men å andra sidan; detta är inte så konstigt.

Min erfarenhet av VNC är (inte helt olikt er upplevelse av RDP) att det är.. ja, värdelöst. Men, sen å andra sidan så var det ett tag sedan jag använde det. :OO

petla81406Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Det enda som är bra med VNC är att man kan surfa in på datorn via webbläsaren och slipper installera massa skit på clientdatorn.

Sang-draxMedlem sedan juli 2002581 inlägg

terLag skrev:

Det enda som är bra med VNC är att man kan surfa in på datorn via webbläsaren och slipper installera massa skit på clientdatorn.

Det finns webbgränssnitt till Remote Desktop också. VNC är oerhört simpelt och kan inte mäta sig med Remote Desktop som är specialanpassat för Windows.

petla81406Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Sang-drax skrev:

Det finns webbgränssnitt till Remote Desktop också. VNC är oerhört simpelt och kan inte mäta sig med Remote Desktop som är specialanpassat för Windows.

tack för den infon för nu var det dax att byta.
http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,843436,00.html
Och det värsta är att jag fick reda på det genom aftonbladet. :bla

terLag skrev:

tack för den infon för nu var det dax att byta.
http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,843436,00.html
Och det värsta är att jag fick reda på det genom aftonbladet. :bla

Det bästa att ju att VNC kan hacka din bank och tömma din semester kassa också!! ;)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vilka jävla klåpare de använder för de där artiklarna på Aftonbladdret.

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Jag använder både Remote Desktop och VNC i mitt arbete. Båda gör sitt jobb ganska bra. Det som inte nämns ovan är den stora skillnaden mellan applikationerna som jag ser det...

I VNC så tar du över befintlig session med den befintliga användarens rättigheter. Detta är ett utmärkt redskap när du ska utföra supportärenden då du enkelt kan se användarens felmedelande.

Med RealVnc så vill du ställa in så att inte ev desktopbakgrundsbilder följer med. Då går det hyffsat snabbt. Jag fjärrstyr klienter i Japan utan problem.
Att spela spel säger sig själv att det blir en fruktansvärt massa förändringar på skärman som måste skickas över till din dator och det vill man undvika.

Remote desktop anser jag är lite snabbare och antagligen lite säkrare i och med att du måste logga in med ett användarkonto. Den stora nackdelen är att man inte kan logga in på användarens session. Sedan har du lite mer lull lull som att du kan skicka vidare ljud, koppla upp lokala diskar etc...

Alternativet Remote assistance suger i gämförelse med tex VNC och kräver mer kunskap av personen du försöker hjälpa.

Tjing :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

OveRRidE skrev:

• Remote Desktop går alldeles utmärkt att använda mot XP. Givetvis. Högerklicka på "Den här datorn" (WinKey + Pause/Break) och gå till fliken "Remote". Här har du alternativet "Allow users to connect remotely to this computer". Detta förutsätter att du kan ansluta till maskinen på port 3389 (RDP), men vill man ändra detta går det alldeles utmärkt med en registerändring och en omstart och inloggning.

Gäller det även home edition?
Jag brukade använda VNC en del till olika saker, men nu är jag av den uppfattningen att vill man ansluta till Windows så är det RD som gäller, är det något unix-aktigt så kör man ssh, ev. med tunnlad X, så man får kryptering.

Nej det går inte att ansluta till home edition

Microsoft skrev:

Q. Is Remote Desktop available on Windows XP Home Edition?
A. No, however you can upgrade from Windows XP Home Edition to Windows XP Professional to get Remote Desktop. You can use Windows XP Home Edition as the client for accessing your Windows XP Professional computer running Remote Desktop.

Betalversionen av RealVnc har inbyggd kryptering.
UltraVnc har en gratis plugin för kryptering.

Läs inte mig skrev:

Never mind... min klient buggar antagligen. Webforum formuläret klagade på att mitt förra inlägg var kortare än 2 tecken. Intressant...

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

DameWare har ju även en remote klient. Har själv aldrig kört utan kör remote desktop.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)