webForumDet fria alternativet

Gratis antivirusprogram

24 svar · 2 225 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Jag använder inte antivirusprogram själv, men nu ska jag fixa en dator åt en granne, och har alltså inte koll på denna marknad. Nu söker jag efter ett gratis antivirusprogram för Windows som även har stöd för bakgrundsscanning.

muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg

avast! 4 Home Edition:

http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

eTrust EZAntivirus.
Gratis(tror jag) och stiligt.
Om det är bra har jag ingen aning om :D

R: Var visst bara 30 dagar... Länk

Avast verkar uppfylla kraven. Jag kommer tillbaka och accepterar när jag har kollat närmare!

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Verkar proffisgt i alla fall...

En sökning på Google gav mig detta virusprogram högst upp.

AVG Free Antivirus

Jag har länge funderat på att testa det men inte orkat då jag redan har ett som fungerar bra. Därför vet jag inte hur det fungerar :P

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg

AVG har jag kört på en del datorer och det är i alla fall bättre än att inte ha något alls. Installation och applikationen har jag inte haft några problem med.

Du hittar gratisversionen här: http://free.grisoft.com/

Så, final verdict från nån som vet, avast eller AVG's gratisversion?

UmbraMedlem sedan feb. 200478 inlägg

Nu är det ett tag sedan jag testade avast! men som det var då föredrog jag AVG. Och sedan version 7 tycker jag AVG har blivit mycket bättre.

Har installerat AVG på ett antal datorer och tycker det fungerar fint, kan iofs inte säga om den missar några virus.

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

Jag hade både AVG och Norton förut, ibland hittade Norton virus som inte AVG uppsnappade... då rök AVG lång väg härifrån iaf :) ...men det ska vara populärt det där, kanske har blivit bättre sedan jag provade också...

silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg

Hur står sig Avast till ickegratisvarianten Norton Antivirus 2005?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Måste säga att jag tycler att Norton är som en stor hösäck, tung, roddig och otymplig. Avast kör jag med och har gjort under en längre tid tycker den vekar vara bra. Dock så har jag inte hittat hur man kör schemalagda scanningar där jag kan välja hur programmet skall bete sig vid virusfynd. Nu så stannar den upp i väntan på att manuellt få en bekräftelse... Det är mindre bra.

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg

Dock så har jag inte hittat hur man kör schemalagda scanningar

Schemalagda scanningar ska inte behövas i ett modernt antivirussystem, i alla fall verkar de resornera så. Antar att de anser att det räcker med att man gör en manuell scanning någon gång. Själva skyddet ligger igentligen i realtidsmotorn som scannar av minnet och därmed det du berör...

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

Men det är ju ändå pest om den hittar något så står den och väntar på ett klick så äter viruset upp hårddisken under tiden! :q

Det ska inte hända om Realtidsscannern fungerat ordentligt. Men om det nu ändå skulle ligga nåt virus på hårddisken ändå. Och scannern hittat det, då borde det väl låsas på något vis medans det behandlas, oavsett om det går automatiskt eller manuellt?!

Datorn är återlämnad, och det blev AVG till slut.

nitro2k01 skrev:

Datorn är återlämnad, och det blev AVG till slut.

Varför? :)

/r Varför AVG ska det va??

Ingen anledning, jag prövade båda, och bedömde det som att det inte var nån kritisk skillnad.

Om man valde mellan Avast och AVG skulle jag nog valt Avast :) ...eller hur?!

Danny skrev:

Om man valde mellan Avast och AVG skulle jag nog valt Avast :) ...eller hur?!

Varför Avast före AVG? §e

Jo för jag prova AVG förut och det funkade inte lika bra som Norton jag hade installerat samtidigt. Dessutom var interfacet riktigt fult och det var nånting som jag störde mig rätt mycket på...

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb