maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Det bryter TOTALT mot licens reglerna
Eftersom du inte får göra en cloon eller någon kopia över huvud taget med OEM
Du får göra det om du köper skarpa licenser vet tillome flera som åkt på de
Så nu återstår de vad ditt samvete säger :P
tycker regeln är idiotiskt men tuvär är den san
Du kan därimot installera o göra en Ghost/sysprep av en Skarp licens och sedan ghosta den .
Du får dock inte göra det med en OEM Licens Eftersom dom är Bundna till EN dator och får inte heller flyttas till en ny. även om datorn kaseras
CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg Jag kan inte se att jag bryter mot några regler hur jag än vänder och vrider på det.
Jag tar ett exempel:
Om jag köper två identiska datorchassin med likadana moderkort, hårddiskar, minnen, processorer o.s.v. Till dem köper jag varsin licens av XP PRO OEM, d.v.s. 2 stycken.
Varför får jag inte installera XP på den ena (utan att aktivera den på internet), syspreppa den och sen ghosta den för att installera den på den andra exakt likadana datorn. Jag skicka ju med XP skivorna med datorerna och klisteretiketten med licensnummret sitter fastklistrad på respektive chassi.
Så kunden kommer ju ändå att skriva in sitt egna licensnummer och aktivera den på internet så licensnummret kommer ju inte att förekomma två gånger.
Nä, i sådana här fall har jag ingen förståelse för idiotregler, jag kommer att göra det för jag anser att jag inte begår något brott eftersom alla licenser är betalda och därmed (enligt mig) lagliga.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Du knappar ju in licensnumret vid installation, inte vid aktiveringen?
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Altså Enligt licens reglerna får du inte göra en Ghost Eftersom du gör en kopia av en OEM
Men det ska vara OK att göra som du vill bara du anvnder en skarp licens till de
Vill du göra Allt enligt reglerna får du gör en nätverksinstallation med hjäplp av en Answer diskett
Kolla med Microsft annars om du bygger datorer kan du registera dig som OEM System Builder vilket ger dig vissa förmåner osv
Jag är/va en :P
samt ang att du äger licenserna SO? Brott mott reglerna o göra en kopia oavsett om den är för eget bruk tappar du bort din skiva får du gott köpa en ny skiva som fins utan licens
CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg
Gein skrev:
Du knappar ju in licensnumret vid installation, inte vid aktiveringen?
Gein: Om man gör en sysprep på datorn efteråt så försvinner licensnumret från datorn och man måste knappa in den (dvs den som hör till den skivan man ska leverera datorn med) vid nästa uppstart.
Och, naturligtvis så gör man sysprep innan aktiveringen...
CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg Så, nu har jag installerat ghosten på den nya datorn.
Det fungerade klockrent, 15 minuter för att installera XP/Nero/Norton + alla diverse uppdateringar och drivrutiner.
Och ja, jag använde serienummret som följde med den nya datorn.