webForumDet fria alternativet

Klona hårddisk

26 svar · 1 312 visningar · startad av Calippo

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Vilket program är bäst om man har en hårddisk med partitionerna C:\ och D:\ och vill klona den hårddisken till en annan och få med alla partitionerna?

Fungerar detta med Norton Ghost 9/10 eller?

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

I Norton Ghost 2003 är det väldigt enkelt att göra (jag vet ej vad 2003 motsvarar [9/10 etc]).

Kör igång Ghost Wizard, -> Ghost Advanced -> Clone

Svara på lite frågor, markera diskar och partitioner och låt den tugga.

Jag läste lite i boken till Ghost 10, där står det att man bara kan klona en partition i taget. Tycker det verkar lite för omständigt.

Orsaken till att jag frågar är att jag ska bygga ihop ett antal likadana datorer och vill bara installera Windows, alla uppdateringar och drivrutiner på en enda maskin och sen bara typ ghosta dom andra diskarna.

Finns det några alternativ till Norton Ghost som gör detta enklare?
Jag har Windows XP OEM Preinstallation Kit skivan men den förstår jag mig inte på...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Den senaste ghost klarar som du märkt bara att ghosta partioner inte hela diskar.

Försök att få tag på ghost 8 som klarar att ghosta hela diskar.

Den andra som jag vet är "Disk Image" från samma företag som gjorde "Partiton Magic" men detta företaget har Norton/Symantec köpt up och om jag förstått det rätt så är Ghost numera "Disk Image" med ny logga/namn.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Gör en bootbar diskett (eller cd) med ghost på. Starta "käll-datorn" på den och ghosta sedan ut hela hårddisken till image-fil. Senare versioner av ghost kan skriva direkt till cd vilket underlättar om du bara har en hd. Sedan kan du boota nästa dator på samma diskett/cd och skriva tillbaks image-filen från cd'n. Vill du kan du givetvis skapa en bootbar cd med både ghost och image-filen så har du allt på samma ställe.

Red. 2003 kan också ghosta hela diskar. Den får man tydligen med på köpet när man köper version 10.

Det stämmer, 2003 följde med Ghost 10.

Då ska vi se om jag har förstått rätt:

Om man gör en Ghost boot diskett på en annan dator och sen bootar upp ett färdigt system med den (som inte har Ghost installerat, för det ska inte följa med på Ghosten) så kan skriva en image fil till en DVD. Sen boota upp en annan dator med disketten och läsa in den image filen från DVDn.

Eller?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså om du ska ha med allt på en disk så går de ju

typ om du har 2-3 partitioner o vill flytta de till en annan OBS TOM disk så går de

Disk to disk väljer du då

OK

En sak till bara, hur gör man en bootbar DVD med gost och image filen på?
Har gjort det en gång för nåt år sedan men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

gör enklat en bootbardvd som du lägger ghost o image filen på

Jo, det förstod jag.

Men hur gör man?

Vilka filer från ghost ska man ta med?

Väljer man "DVD-ROM (Boot)" i Nero och sen då?
Ska man sätta i "Ghost bootdisketen" och välja "Bootbar logisk enhet" och peka till "A:" och sen klicka på "Ny" och dra in image filen?

gör först en startdisket i XP
Välj formatera på A: bocka för skapa en ms-dos startdisket
Väl "DVD-ROM (Boot)" i Nero och sen använder du din disket

sen kopierar du in Ghost filerna ta dom från disketten så vet du att du får me allt

Sen lägger du till din image fil o bränner wips klar

OK, tack.

Ska testa detta så fort jag bygger en ny dator.
Återkommer med svar på hur det gick :)

asså
bara så duvet så går de inget bra o ghosta en windows installation från en dator till en annan

kommer inte starta ens bara så du vet

Varför går det inte det?
Datorerna kommer att vara identiska förutom på MAC adressen på nätverkskortet.

Windows kommer inte att vara aktiverad, bara installerad och Syspreparerad.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

om man trixar lite Windows kan man ghosta...

a ok då går de
trodde du typ köpt en ny dator o ska flytta över din installation

men du gör på helt rätt sätt såvidare du inte kör med Win Xp OEM kommer funka men bryter mot licensreglerna :P

Ska lägga in XP PRO OEM på datorerna, ALLA datorer kommer att ha en egen licens/skiva så där ska det väl inte vara nåt problem med licensreglerna.

Ska nämligen bygga ett antal likadana datorer för försäljning och ville underlätta installationen på dem.
Jag ska nämligen installera XP, moderkortsdrivrutiner, Norton Internet Security 2005, Nero och lite andra småprogram och uppdatera både Windows och Norton och sedan syspreppa den så att licensnyckeln tas bort.

Som sagt, det tar en rätt lång tid om man ska göra det på alla datorer, därför ville jag bara göra en och ghosta den till de övriga och därefter så får man skriva in sin egen licensnyckel.

Jag testade Ghost 2003, den gör själv en bootbar DVD när man väljer att spara imagefilen på en DVD skiva...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Hoppas att det fungerar bra för dig. Jag själv tycker att det är fullkomligt vansinnigt att det skall ta 59 minuter att installera Windowns XP på en maskin.
Jag tror att det behövs ett bra sätt att återskapa en första läge på en maskin.
Då vågar man testa nya saker enkelt.
Kom tillbaka med rapport. Vad kostare Ghost 2003 idag?

Japp, ska återkomma så fort jag har testat den första datorn.

Vad ghost kostar? 556kr + moms för version 10 på dustin.se
Chefen köpte in den senaste Norton Ghost 10 och då får man med 2003 på köpet. Vet inte om man får med den om man köper version 9.

Har inte symantec ett program som heter Norton Goback som ska vara till för såna som vill testa nya program och sen återställa datorn till innan installationen, ungefär som Windows egna systemåterställning fast bättre antar jag

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)