MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Om du har ett Nokiamodem lär du ha 4 st TP-portar där bak. Koppla dator 1 till ETH-1 och dator2 till ETH-2 och så är du igång. Onödigt att krångla med med nätverk.. :)
(Jag vet att man egentligen bara ska få ett IP från Telia men själv har jag kört med 3 st sedan ADSL började fungera.. :e)
------------------
webmaster resources
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg hhmm Jag ringde dit och fråga om man kunde göra så då sa dom att det inte gick hmmff Telia suger.
Men kan man då anväda linux burken som en webserver lokalt där jag kan sitta och testa och dona som en webserver?
Alltså skicka filer i mellan datorerna med hjälp av modemet?
/
nordan
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hallå Alla Linux mästare!!:)
Nu har jag iaf installerat pmfirewall
Det ni :e
Äh det är tack vare er hjäpsamma personer som jag har lyckas installera det :)
Fast nu är det så att jag inte får win 98 och linux burken att snacka med varandra iaf??
Vet inte vad det kan vara för fel heller jag vet ju inte vad jag skall fråga om heller. Eftersom jag inte kan så mycket om det.
Men dom får inte kontakt med varandra iaf.
Jag har testat att koppla upp mig med telnet vilket jag kunde när jag körde korskopplad kabel i mellan.
hhmmm Är det någon kunnig som kan tipsa om vad som kan vara fel.
Jag förstår att det kan vara massor av olika fel men de vanligaste kanske ni kan tipsa om eller?
//
nordan
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg hhmm Jag ringde dit och fråga om man kunde göra så då sa dom att det inte gick hmmff Telia suger.
Det sa dom till mig också.. fast det fungerar ju finfint att göra det så.. ;)
------------------
webmaster resources
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Tjena :)
Nu har jag kommit så långt att datorerna kan snacka med varadra internt :e
Men jag får det inte att komma ut på nätet när jag har så???
Hur gör jag så att det skall funka åsså?
Jag har telias Adsl med dynamiska ip adresser.
Vad jag har förstårt så har jag svarta ip adresser på båda burkarna
Men i Linux burken så har jag ju två nätkort ett av dom skall jag ju ha koppling mot nätet va?
/
nordan
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Nu kommer det svåra (lovar)
win98 burken ska ha:
gateway = IP till linuxburken
DNS = Din ISPs dns (finns i dina papper)
jag tror iaf att det var så.
Annars så får du exprimentera som jag fick
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg
win98 burken ska ha:
gateway = IP till linuxburken
DNS = Din ISPs dns (finns i dina papper)
jag tror iaf att det var så.
Jag är med fram till gateway = IP till linuxburken.
Vad jag förstår gateway i win98 skall vara linuxbukens ip adress?
Sen tog det grymt stopp......
Vart fyller jag i DNS osv...
hhmm Linux är nog inget för mig än men jag vill så gärna ha apache servern till mina perl script.
Någon som har kolla på vad jag skall göra?
//
nordan
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg När du fick ditt abbonemang så fick du med ett papper där det stod DNS och sånt.
Detta fyller du i på windowsdatorn. Fliken heter DNS och finns på samma ställe där du fyllde i gateway (kontrollpanelen->nätverk->tcpip)
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hejsan!
Skall det inte vara några inställningar i linux burken också?
Om man fyller i DNS i win 98 det som man skall fylla i win 98.
Man måste väll tala om för linux att han skall kunna gå ut på nätet eller :q
//
nordan
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag vet inte hur det är med Telia ADSL. Men jag har tele2.
Nu har jag även samba installerat på linuxburken för filaccess så jag kommer förmodligen blanda ihop inställningarna. Så du får prova. Jag kan inte testa för jag har kopplat ur nätverket pga ett trasigt nätverkskort.
På min linuxburk så får nätverkskortet ut mot nätet sina uppgifter via DHCP. Det interna nätverkskortet har jag satt till ip 192.168.0.1 (192.168 är satta som interna nätverk av nån instans borta i amerikat) och nätmask 255.255.255.0 de andra datorerna i nätverket har IP 192.168.0.2 3 4 5 6 osv. och även de nätmask 255.255.255.0
Alla datoerna är kopplade till min lilla workgroup "hybris"
Min hosts fil (/etc/hosts eller nåt resp c:\windows}hosts)
Finns IP nummer och namn till alla datorerna. Även bra ifall du vill t.ex. kunna skriva nåt annat än ipadressen till linuxdatorn om du har en intranät server på den. (jag har intranet server linux etc. etc.) Instruktioner om hostfilen finns i själva default filen.
pew!... nu tror jag att jag fick med det mesta. Väldigt kort och kanske avancerat. Men fråga mer om du vill veta mer.
*funderar nästan på att skriva en artikel till webavis om det*
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net