nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hallå Hallå! :)
Alla som kan nått
För jag kan då fan inte detta iaf. :l
Hur gör man steg för steg när man vill ha så här.
Win 98 burk att sitta och jobba och surfa med.
En linux burk för att ha en apache server på.
Samt en uppkoppling mot nätet med telias
adsl?
Jag har hubb + ett nätkort i win 98 och två i linux burken.
Vad skall jag nu ta vägen?
Alltså från start när man har installerat linux red hat 6.2
Fram till att det funkar.
Är det någon kunnig person som kan svara på detta ? Jag har ganska så mycket noll koll på detta alltså.
Mvh
Nordan
Om du får fler än ett IP-nummer av telia så skall det bara vara att plugga in linuxburken samt winburken i hubben och ansluta den till ditt adsl-modem.
Om du bara får ett IP-nummer så kan du koppla linuxburken till adsl-modemet via det ena nätverkskortet och koppla winburken till linuxburken på det andra nätverkskortet. Sen konfiguerar du linuxburken så att den fungerar som en gateway.
Allt går att lösa, men ta först reda på om du får två eller fler IP av telia.
PS. Se till att du installerar alla säkerhetsuppgraderingar som finns på www.redhat.com om du tänker köra 6.2, det finns vissa allvarliga säkerhetshål i den versionen. DS.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hejsan
Jag har tagit reda på att jag bara får ha en ipadress.
Så långt har jag kommit :)
Men det är ju när jag skall börja med linux som allt rasar *pust* kan ju fan inget.
Men jag vill ha linux för att jag skall ha apache servern där så att jag kan leka med den åsså.
Vill du lotsa mig igenom resten av proceduren?
//
nordan
Det du skall göra är att konfigurera din burk för s.k ip-maskerad (ip masquerading), vilket förenklat innebär att din linuxburk låter andra datorer kopplade till den surfa på dess ip-nummer.
Det finns en väldigt bra HOWTO i detta ämne på http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO-1.html
Det var ett tag sedan jag själv körde ip-masquerade men om du läser igenom HOWTO-filen så skall jag sen försöka hjälpa dig om du har några frågor. Låt dig inte avskräckas av att HOWTO-filen är ganska omfattande och så, det är nyttig läsning.
Förresten, har du lyckats få Linux att hitta dina nätverkskort?
------------------
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg hhmmm Nej du eller inte vet jag om jag har fått linux att hitta minna nät kort?
Hur kollar jag det?
Och om dom inte är hittade hur göra jag då?
//
nordan
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Skriv
ifconfig i promten så ser du om nätverkskorten funkar som de ska.
Annars så tycker jag att du ska hämta och installera pmfirewall. Det är ett script som sätter upp IPCHAINS enkelt för dig utan att du behöver mickla så mkt.
http://www.pmfirewall.com
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Oki
Hur ser man om det är rätt då??
Alltså hur ser det ut om det är rätt?
Det andra tipset
Att installera ett program i linux.
Jag hajar asså noll av det?
Ni får gärna berätta hur man gör.
//
nordan
Om du ser orden "eth0" och "eth1" någonstans efter att du har kört ifconfig borde båda korten funka.
Vilket program vill du installera?
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg nordan
en bra nybörjarbok om redhat linux skulle nog inte skada i ditt fall :e
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Reefer:
Det håller jag med om skall du se :)
Men jag har tyvärr inte tid att fixa någon bok nu i dagarna och jag vill att det skall gå att fixa ändå :)
Så då vänder jag mig till detta forum och får jätte bra och snabba svar.
Och det går sakta men säkert fram ;)
Så det är tur att det finns snälla kunniga personer som vill hjälpa en okunnig eller.
//
nordan
Gå till http://www.linux.com/howto/ och spana in alla HOWTOs, det är det absolut bästa sättet (bortsett från att ha en bok då) att lära dig hur du orienterar dig runt i ditt fräscha linuxsystem.
------------------
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Oki hur skall jag göra nu när jag har laddat hem detta??
Jag har lagt in det på linux burken
Men hur zippar man upp en sådan fil då?
Sen efter det skall man ju installera den också
pmfirewall-1.1.4.tar.gz
Skriv tar xvfz pmfirewall-1.1.4.tar.gz, då packas innehållet upp i en katalog med namnet pmfirewall-1.1.4. (skriv upp tar xvfz du kommer att behöva använda det många gånger).
I den nya katalogen hittar du en fil som heter INSTALL (vilket är "standard" för de flesta program som distribueras på detta sett), i den finner du installationsanvisningarna. I detta fall är det synnerligen enkelt.
Skriv: > sh install.sh
Följ anvisningarna
Klart :)
------------------
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Nordan, har du ett Nokia eller Ericsson modem?
------------------
webmaster resources
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg skriv först gunzip <filnamn> innan du untarar den, eventuellt ska du skriva ./<filnamn>
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
Reefer, om man kör med flaggan z till tar så filtreras filen genom gzip, alltså behöver man inte packa upp den med gunzip först, det räcker med tar xvfz.
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg ah, ni har bevittnat ett historiskt ögonblick gott folk -jag hade fel :e
------------------
Hehe, jag tänkte lägga till en dräpande kommentar av typen "men Reefer, jag trodde du var en riktigt Unixkille?" eller liknande men jag avstod ty jag är barmhärtig! :)
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 10 feb 2001]
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg nå, för att mildra effekten av felandet (vilket ju egentligen inte är möjligt från min sida -att fela alltså) så kollade jag inte så noga på flaggorna du skrev till tar kommandot ;)
------------------
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Matti
Jag har Nokia modem har det någon betydelse också eller?
Tack alla andra vänliga människor
Nu skall jag prova sedan återkomma med fler dumma "sköna" frågor om linux :)
//
nordan