"Ang. ldconfig. Ja, det var när jag använde su som ldconfig inte fanns i $PATH. När jag använder "su -" istället så finns den där!"
men jeZZus swey... :e
34 svar · 581 visningar · startad av Swey · sida 2 av 2
"Ang. ldconfig. Ja, det var när jag använde su som ldconfig inte fanns i $PATH. När jag använder "su -" istället så finns den där!"
men jeZZus swey... :e
näää...bara det att jag tycker det är mer praktiskt att logga in som "riktig"
root när man vet med sig att man ska utföra administrativa uppgifter, det finns nämligen vissa program och uppgifter som kräver att du är "riktig"
root, och inte bara "su", med eller utan -
(som tex programmet pmfirewall som jag installerade i min slack häromdagen, den accepterade inte att man "bara" var "su")
tell me btw...var du "su" när du skulle
komppa kerneln också? (och installera bzlilo:n)
[Redigerat av PenguinKiller den 17 okt 2000]
det finns nämligen vissa program och uppgifter som kräver att du är "riktig" root
Va? Jag är väl riktig root oavsett om jag loggar in som root från början, med su eller med "su -"? Annars måste det vara något fel. Det ska väl inte finnas några krav på att man måste logga in på ett speciellt sätt? Låter helt idiotiskt. :l
tell me btw...var du "su" när du skulle komppa kerneln också?
Antagligen. Jag använder nästan alltid su eftersom det känns bekvämare, men det kan vara en anledning till att det inte funkade. :(
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
Låter helt idiotiskt.
tja, det är icke desto mindre sant :e
ehum...det är inte Wintendo 98 du håller på med!
(alltså, om du är inloggad som "root" så är du naturligtvis "root" men inte
om du som vanlig användare "su:ar", då har du inte riktigt samma rättigheter som "root" iallafall)
testa komppa kerneln inloggad som "root" :e
[Redigerat av PenguinKiller den 17 okt 2000]
ehum...det är inte Wintendo 98 du håller på med!
I Windows 98 finns det inget su så den jämförelsen förstod jag inte. ;)
alltså, om du är inloggad som "root" så är du naturligtvis "root" men inte om du som vanlig användare "su:ar"
Är du säker på att du inte bara pratar rappakalja?
När man använder "su" blir man en annan användare och när man använder "su -" loggar man in som en annan användare. Är det inte så?
Man använder ju su för att få alla root:s rättigheter så att man kan genomföra administriva uppgifter utan att behöva logga ut. Det går visserligen att lösa på annat sätt men jag begriper inte varför man bara skulle bli delvis root om man använder su för att byta användare.
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
Är du säker på att du inte bara pratar rappakalja??
du gnäller och klagar om vartannat, och när någon *försöker* hjälpa dig så vill du inte lyssna?
undrar vem som pratar rappakalja?
När man använder "su" blir man en annan användare och när man använder "su -" loggar man in som en annan användare. Är det inte så?
eh? se min föregående post!
Man använder ju su för att få alla root:s rättigheter så att man kan genomföra administriva uppgifter utan att behöva logga ut. Det går visserligen att lösa på annat sätt men jag begriper inte varför man bara skulle bli delvis root om man använder su för att byta användare
du begriper inte det nä...trodde jag hade förklarat för dig att man inte får fulla rättigheter som su, men som sagt vill du inte lyssna så...*PLONK*
id
uid=500(robert) gid=100(users) groups=100(users)
su -
id
uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root), ...
På vilket sätt skulle det bli någon skillnad om jag loggar in som root direkt? Det som ger mig fulla rättigheter är ju att jag har UID 0. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 17 okt 2000]
PenguinKiller, du får uppfatta det hur du vill. Jag är självklart tacksam för all hjälp men jag tror inte på det du säger om att su inte skulle ge fulla rättigheter. Det är ingen idé att tjafsa om det.
Jag är inte gnällig. Jag blir bara irriterad när saker inte fungerar. :)
--
Var det ingen som visste något om att använda X från en annan dator(som jag skriv i ett tidigare inlägg)?
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
[Redigerat av Swey den 17 okt 2000]
Kör X på burken du ansluter ifrån.
Sök på Tucows så hittar du X för Windows.
Om du kör Linux på båda datorerna är det bara att SSH:a innifrån X och köra "startx" på fjärrdatorn så är du igång.
/Adam
[Redigerat av OlleBoop den 17 okt 2000]
Du måste väl tala om för ssh-klienten att den skall tunnla X?
Jag brukar exportera DISPLAY till min IP och sedan köra x-program på servern som snyggt ploppar upp på min lokala dator.
export DISPLAY=<mitt ip>:0
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
De få gånger jag tunnalt X över SSH har jag gjort som jag beskrev.
/Adam
De få gånger jag tunnalt X över SSH har jag gjort som jag beskrev.
Jo, det funkar säkert så, det var mer än fråga än ett påstående :)
Jag kör SecureCRT (som jag verkligen rekommenderar, supernajs program) på min windowsburk och där har jag för mig att man skall ange att man vill tunnla X-kommunikation.
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Helt rätt.
Dock har ssh varit inställt för det per default, så jag har sluppit ändra... = )
/Adam