webForumDet fria alternativet

Internet i bash

34 svar · 581 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Hej, några frågor om Internet i bash.

IP, hur får man reda på sitt IP-nummer?

Anslutningar, finns det någon motsvarighet till netstat för att se aktiva anslutningar?

Traceroute, kommandot traceroute finns inte. Varför?

Fjärrskal, hur kan man ansluta till sin egen dator från en annan via telnet/bash?

Till sist undrar jag om de andra skalen på något sätt är bättre/sämre än bash. Det finns tydligen en hel del(sh, bash2 m.fl.).

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

[Redigerat av Swey den 15 okt 2000]

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg
  1. ifconfig
  2. netstat ?

Netstat funkade visst... borde testat det. tack...

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg
  1. se buggiga hökens svar...

2. se ovan

3. traceroute ingår i min Slackware, och i RedHat 6.2, borde den göra i din också...skriver du verkligen hela namnet?...dvs traceroute?
    (MS har ju fått för sig i Windows att den ska heta "tracert")

4. telnet >open <ip adress>

5. att läsa om dom olika skalens för -och nackdelar är att verkligen ta en tripp i Unix historia, jag vet att SuSE hade väldigt bra doc:s om detta som installerades på servern, vet inte om detta gäller RedHat också...annars kan du ju helt enkelt "man bash" "man zsh" osv osv, annars finns det säkert info på nätet linux.com, linux.org, freshmeat.org ...osv

[Redigerat av PenguinKiller den 15 okt 2000]

1. Jo, MS förkortar ju den eftersom gamla FAT inte klarar mer än 8+1 tecken i namnet.
    bash: traceroute: command not found
    Kommandot finns alltså inte. Kanske något som jag glömt installera?

I man står det "The current version is available via anonymous ftp:
ftp://ftp.ee.lbl.gov/traceroute.tar.Z" så det är nog inga problem att ladda hem den i så fall.

1. Så enkelt är det inte. Har redan testat det och den kan inte ansluta. Jag måste nog (installera,)starta någon tjänst först. Frågan är vilken.

2. Jag menade inte att du skulle skriva en bok om det utan jag ville bara veta jättekort om det finns någon anledning att använda något annat än bash. :)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

swey...har du köpt distron du har?

du verkar iallafall ha väldigt många frågor ang. Linux...det brukar ju följa med en j-a tegelsten till bok om Linux när man köper distro:n

3)sorry! glömmer bort att det finns såna primitiva filsystem...

för att svara på punkt 4) det är klart att telnet måste vara startad på måldatorn om det ska funka, annars blir det nog fan så svårt att koppla upp sig...hehehe :e
(det är den bla i Windows 2000 per default)vad är det för burk du försöker koppla upp dig mot...?

för att svara på det sista stycket ...skrev jag en bok?

du verkar iallafall ha väldigt många frågor ang. Linux...
Börjar det bli jobbigt? Jag vill lära mig och jag är inte den som struntar i något som jag inte förstår. Jag har köpt Red Hat 5.2 tidigare och har installationsboken. Det är dock inte så lätt att bläddra i den och det tar ett bra tag innan man lär sig att hitta svar på allt själv. Det mesta klarar jag dock själv och frågar därför inte om det.

3)sorry! glömmer bort att det finns såna primitiva filsystem
3) Jo, visst. Men problemet består ;)

det är klart att telnet måste vara startad på måldatorn om det ska funka
Jag vill alltså ansluta till min Linux-dator från en annan dator med telnet eller något annat enkel Internetklient. Bara för att testa alltså. Då undrade jag vad man ska starta/installera för att det ska fungera.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

jobbigt? nä inte alls...tänkte ju bara att du brukar varva frågor med gnäll om/mot Linux...hehehehe... :e

har själv telnet servern installerad, browsa RedHat CD:n efter den och traceroute, ska ju finnas där tycker man...annars är det ju bara att fimpa
Tingel-Hat! telnet servern ska heta nåt i stil med telnetd eller nåt sånt

btw...redhat 5.2???? jag har hört från polare som jobbar med Linux att den versionen var den förmodligen mest buggiga i hela Linux historia, kan f-n inte vart roligt att ha varit newbie på den ;) (dessutom är boken från den HELT outdated, inget att ha)

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Swey:

traceroute ligger troligen i /usr/sbin och den katalogen finns normalt sett inte i vanliga användares $PATH. Skriv alltså /usr/sbin/traceroute så bör det fungera.

När det gäller telnetd (telnet-servern) så startas den från inetd. För att aktivera den öppnar du /etc/inetd.conf och tar bort kommateringstecknet (#) framför telnet-raden. Sedan måste inetd startas om:

/etc/rc.d/init.d/inet restart

eller:

killall -HUP inetd

Observera dock att detta öppnar upp din burk för potentiella angripare. Vill du köra telnetd så se till att alltid ha senaste versionen installerad (äldre kan innehålla säkerhetshål), och använd tcp_wrappers för att styra vilka adresser som skall tillåtas ansluta (man 5 hosts_access).

Ett säkrare alternativ är att använda SSH. Rekommenderas.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 15 okt 2000]

-------------

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Swey, tänk på att Chello har spärrat alla portar < 1024.. så du kan behöva ändra portnummret för telnet till något annat.. :)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Chello tycks inte ha spärrat port 23 (telnet), det funkar bra för mig. Antagligen så är det främst FTP och HTTP som Chello anser sig behöva förhindra..

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

det är väl protokoll requesten dom spärrat, inte portarna?
("IN" till dig alltså)

Jag trodde det var alla portar upp till 1024 som var spärrade. Fast jag vet faktiskt inte. Jag har bara kollat vissa portar över och under 1024. De jag provat under 1024(ftp, http m.fl.) har varit spärrade och de över har inte varit det. I vilket fall lär jag märka det sen. :)

PenguinKiller,
tänkte ju bara att du brukar varva frågor med gnäll om/mot Linux...
Eh... jag gnäller bara när det inte fungerar. ;)

btw...redhat 5.2???? jag har hört från polare som jobbar med Linux att den versionen var den förmodligen mest buggiga i hela Linux historia
Ofan, vilken otur. :(

dessutom är boken från den HELT outdated, inget att ha
Utdaterad kanske den är, men allt kan inte ha förändrats sedan 5,2. Annars så är väl man/info-kommandona den bästa manualen?

för att svara på det sista stycket ...skrev jag en bok?
Nä, men jag ville bara veta om det fanns någon anledning att använda något annat än bash vid normal användning. :)

Robban,
traceroute ligger troligen i /usr/sbin
Japp. Är inte traceroute något som inte ska köras av användarna, eller? Jag kan inte se någon säkerhetsrisk med den.

/etc/inetd.conf
Det finns ingen sån fil. Däremot finns det identd.conf men den har ingen rad som innehåller telnet.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

"Japp. Är inte traceroute något som inte ska köras av användarna, eller? Jag kan inte se någon säkerhetsrisk med den."

nä, och det finns det inte heller...
tydligen har tingel-hat fått totalsnurr
jag menar inte sätta /sbin i path???
va fan ska det föreställa?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

det är väl protokoll requesten dom spärrat, inte portarna?

Nej, det är intrafik på portarna som dom spärrat. Det funkar finemang att köra t.ex FTP på en annan port än 21, samma sak med HTTP, funkar bra på t.ex 8080.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Swey:

Är inte traceroute något som inte ska köras av användarna, eller?

Jo. Och det kan du ju.

Jag kan inte se någon säkerhetsrisk med den.

Säkerhetsrisken ligger i att traceroute måste köras med root-rättigheter (SUID root). Sådana program innebär alltid en potentiell säkerhetsrisk (och när det gäller just traceroute hittades för inte så länge sedan ett säkerhetshål som kunde ge root-access för lokala användare), och Red Hat har (helt riktigt IMO) valt att inte sprida ut dessa SUID-program över hela hårddisken utan har samlat dem på ett fåtal ställen. Gör det bra mycket lättare att hålla koll på dem.

Enklast löser du detta genom att som root:

cd /usr/bin
ln -s /usr/sbin/traceroute traceroute

Detta skapar /usr/bin/traceroute som en länk till /usr/sbin/traceroute.

Det finns ingen sån fil.

Ok. Nyare versioner av RH installerar inte inetd om man väljer "workstation" vid installationen. Måste installeras i efterhand i.s.f.

Däremot finns det identd.conf men den har ingen rad som innehåller telnet.

identd är en helt annan sak. :)

PenguinKiller:

jag menar inte sätta /sbin i path???

Finns det någon dist som har det för vanliga användare? För root finns naturligtvis /sbin i $PATH även i RH.

------------------

"Finns det någon dist som har det för vanliga användare? För root finns naturligtvis /sbin i $PATH även i RH."

vanliga användare? var det inte root vi prata om?, vi konstaterade i en tidigare tråd att tex ldconfig som ligger i /sbin inte kunde nås som root för att den inte var (/sbin alltså) inlagd i path...

Handlar nog om hur man använder su. Om man som användare bara skriver su så blir man inloggad som root, men med användarens $PATH. För att få roots $PATH (där /sbin ingår) skriver man su -. Så är det för alla distar vad jag vet.

------------------

Tack för era svar!

Robban,
Efter att jag installerat xinetd och telnet-server från RH-skivan startades servern automatiskt.

Ang. identd. Den används väl när man ansluter till Dalnet IRC-server? Chello har tidigaren(?) spärrat den porten så jag har haft problem att ansluta till de servrarna.

Ang. ldconfig. Ja, det var när jag använde su som ldconfig inte fanns i $PATH. När jag använder "su -" istället så finns den där!

Jag tycker förövrigt att bash via telnet är underbart jämför med Windows -varianten! Man har ju i princip åtkomst till hela datorn utan att vara vid den. Dock kan det vara lite svårt att byta cd-skivor etc. För att använda det grafiska skalet från en annan dator så måste man väl installera Linux och en fönsterhanterare först och sedan ansluta med den till X-servern på ens egna dator?!

Ha det bra...

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

[Redigerat av Swey den 16 okt 2000]

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)