Okej... Hur stor partition är lämpligt för Linux då?
Installera Linux
46 svar · 1 361 visningar · startad av Erik Juhlin · sida 2 av 3
Ca 3-4 GB borde räcka, sen ska du ha en SWAP som är ditt RAM-minne x 2. Alltså, har du 128 MB RAM ska sdu ha en SWAP på ungefär 250 MB.
Det är många som har olika åsikter om hur stor SWAP:en ska vara, men det jag har hört mest är 2 x RAM. ;)
Swapen, är det en egen partition då? :q
Eller var hamnar den?
Yäpp, egen partition. När du installerar RH kan du välja om installationsprogrammet ska partitionera åt dig, vilket kan vara lite lättare. Då får du bara se till att ha tomt utrymme på hårddisken ( Inte tom partition alltså, utan helt tomt utrymme ).
När du installerar RH kan du välja om installationsprogrammet ska partitionera åt dig, vilket kan vara lite lättare. Då får du bara se till att ha tomt utrymme på hårddisken
Vilket även fungerar utmärkt i t.ex freeBSD, ett OS för dem som tröttnat på alla fjortistutorials på alla dessa miljoner HOWTO-sidor Linuxvågen har fört med sig :e
+ att bootmanagern installeras klockrent även om man sitter med NTFS + diverse hundra andra fördelar.
Bara lite reklam... :birp
PeW> *host* http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?s=&forumid=154 §e
Lindows? Du är väl ändå inte allvarlig?
Huh? Så Linux kräver två partitioner? :q
Verkar ganska konstigt med tanke på att fete kludd Windows bara behöver en... Och BeOS klarar sig utan nån...
spango>
Lindows? Du är väl ändå inte allvarlig?
Hm, nej nej. Du tolkar fel! ;)
Jag menade att PeW skulle hålla sig till det forumet - Övriga OS. Han började ju babbla om FreeBSD. :e
Erik J>
Och BeOS klarar sig utan nån...
Hm, hur klarar sig ett operativsystem utan en enda partition?
SPiN> Puh!
Erik> Well, det är sådant man får stå ut med. Tänk hur kul det blir att ha en partition för swappen i stället för en fil... :stud
Och BeOS klarar sig utan nån...
hmm... :OO
Skulle tro att till och med BeOs blir svårt att köra på en helt opartitionerad disk ;)
red: Såg att det redan var kommenterat, men låter det stå kvar för att få vara med på ett hörn :e
Jon> Allt för att retas med skåningen, eller hur? §e ;)
spango> Trodde du seriöst att jag skulle tipsa om Lindows? :e
Back to topic. För att få tomt utrymme utanför dina partitioner använder du som någon redan tipsat om Partition Magic. Jag har för mig att det finns en demoversion som fungerar? :q
Du bränner dina ISO:s till CD-skivor ( Inte rakt av, låt brännarprogrammet extracta dem ).
Du bootar med första CD:n, sen förstår du förhoppningsvis resten själv - det är inte så svårt. :)
Lalle!
BeOS kan ligga på samma partition som Windows...
Vi har en Linuxsnubbe här på kontoret som förklarat lite för mig. Ska väl gå bra...
SPiN ->
Jag menade att PeW skulle hålla sig till det forumet - Övriga OS
NÄ! :p §e
Det kan vara ytterligt relevant att nämna ett stabilt OS som är syskon med Linux som dessutom inte har de installationsproblem som nämts i tråden och kan köra Linux's programvara, samt har en fullt acceptabel dokumentation. :birp
...som dessutom inte har de installationsproblem som nämts i tråden
Syftar du på handpåläggningen som krävs för att få in lilo som ett alternativ i W2k:s bootmeny?
Jupp. Man kan köra freeBSD's manager och slippa w2k´s bootmanager helt om man så önskar, även om man kör ntfs.
Den lilla "handpåläggningen" (som det f.ö skrivits om i flera trådar tidigare) framställdes ju här som ett problem :e
Ett annat "problem" som diskuterades var ju partionering, vilket även det görs klockrent via automatik i freeBSD om man har ledig plats... kontentan är att freeBSD var otroligt mycket simplare och stabilare att installera än de 4 olika Linuxversionerna jag testat. (2*RH, 2*Slack)
* hur som helst så var det skoj att 'bråka' med SPiN :e *
*fortsätter bråka* §e
Jupp. Man kan köra freeBSD's manager och slippa w2k´s bootmanager helt om man så önskar, även om man kör ntfs.
Menar du att det är svårt att fixa med Linux?
Ett annat "problem" som diskuterades var ju partionering, vilket även det görs klockrent via automatik i freeBSD om man har ledig plats... kontentan är att freeBSD var otroligt mycket simplare och stabilare att installera än de 4 olika Linuxversionerna jag testat.
Precis likadant i RH, man får välja på tre alternativ:
- Låta installatinsprogrammet partitionera helt automagiskt
- Partitionera med FDisk via installationsprogrammet
- Partitionera med något annat fuffens program via installationsprogrammet
;)
Menar du att det är svårt att fixa med Linux?
Nej, men LILO funkar inte med NT så man får gå den bökiga vägen med bootsect.lnx
Precis likadant i RH, man får välja på tre alternativ:
- Låta installatinsprogrammet partitionera helt automagiskt
- Partitionera med FDisk via installationsprogrammet
- Partitionera med något annat fuffens program via installationsprogrammet
Nej inte alls likadant ;)
Om man har t.ex NT liggandes på disken kan man inte låta RH partionera självt hej vilt. Du får börja peta och skapa partionerna själv med Fdisk. (Om de nu inte kommit med nåt nytt sen RH7.1).
Med det här menar jag inte att jag ratar Linux pga installationen... den har ju funkat (fast betydligt smidigare i freeBSD §e ), mina val kommer sig av andra orsaker som stabilitet och konfigurering samt alla dessa avskyvärda linuxtutors.
Nej, men LILO funkar inte med NT så man får gå den bökiga vägen med bootsect.lnx
Nej, det behöver man inte. Ivf inte med W2K. LILO fungerar utmärkt med W2K. :)
Om man har t.ex NT liggandes på disken kan man inte låta RH partionera självt hej vilt. Du får börja peta och skapa partionerna själv med Fdisk. (Om de nu inte kommit med nåt nytt sen RH7.1).
Så länge man har ledigt utrymme så kan man låta installationsprogrammet partitionera själv, man behöver inte göra något förarbete förutom att frigöra lite utrymme. Och jag gissar på att det även krävs med FreeBSD? Jag vet inte om det är nytt sedan 7.1, jag har bara testat 7.2 - men så funkar det där. :)
Äh, skitsamma :) lite spam blev det iaf :e
Det enda OS som för mig klockrent klarat hela installationsfasen och sen klarat kompilering av C++ kod i X-miljö utan att krascha av div mysko kernelfel har hitills varit freeBSD. (om man bortser från pyttemjuks lilla värld)
Att det sen funkar på laptopen gör det inte sämre :e