webForumDet fria alternativet

Installera Linux

46 svar · 1 361 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag skulle vilja installera Linux på min burk, men problemet är att jag inte har någon aning om hur man gör för att partionera hårddisken utan att formatera den och hur man ska installera Linux.
Var ska jag börja? Något jag ska börja med att ladda ner?
Det vore schysst om någon som kan sånt här kunde lägga till mig på ert ICQ!

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

Erik....hmmm hur pass mycket erfarenhet av datorer har du ?(läs:os)

enklast (och som jag kört med på burken hemma) är förståss partition magic som du kör från windows/dos och som krymper ner din partition till vald storlek...
sen finns det ett open-source program
som heter fips och som kan göra samma sak, det är dock INTE nåt jag vill rekommendera till en inte så fullt van användare ;)
dessutom är det programmet inte alls lika avancerat som PM.
jag vet att tex caldera linux har med en "light" version av PM som gör jobbet åt dig...vilken distro hade du tänkt dig?

Nja, jag är väl inte så väldans erfaren. Men jag kan ju en del.

Var kan man ladda ner PM då? Och kan det påverka Windows 2000 (FAT32)?
Jag vill inte behöva formatera om datorn för att en Linux installation krånglat.

Redhat är väl det vanligaste och det är väl mest den jag tänkt på. Men om du eller någon annan har förslag om andra distrubitioner så är jag tacksam!

------------------
/Erik

Erik...ok, kör du bara win2k på burken?

ompartitionering på en "skarp" partition är ALLTID en riskabel historia... ;)

ta ALLTID backup på allt som är viktigt innan (bäst är att ghosta hela partitionen...kräver ju dock att du har ganska gott om utrymme på disken)

PM är för övrigt ett kommersiellt program...jag vet inte var du kan ladda ner det... ;)

Nej, BeOS också.
Har en 30gb HD där jag använt 11,1gb.

Om jag "ghostar" partrionen var hamnar allt då och är det säkert att jag kan få tillbaka allt då? Utan krångel?

Menar du att jag måste leta upp det på någon warez sida eller?

------------------
/Erik

Erik, tyvärr är det nog så att du måste ta bort dina existerande part. om du inte har PM :e

(och skapa nya vill säga)

installationsprogrammen för tex redhat och suse ger dig möjlighet att skapa linux part. för os:et
(även om dom kan vara lite knöliga för en newbie)

om du använder ghost så måste du skapa en partition dit du ska ghosta den, det blir alltså en "mirror" av den part. som du ghostar (man kan också välja att komprimera den för att spara utrymme)

kollade just på http://www.symantec.com
och ghost är tyvärr ganska dyr, dock brukar det hänga med en nerbantad ver. på cd:na till moderkorten, (vissa av dom)
men det viktigaste är ju att du kan ompart. det blir nog att köpa
PM ;) kostar runt 600 sek om jag inte missminner mig ;)

såvida du inte vill ta bort part. och installera om win2k.

nu ska det dock ha kommit en lilo ver. (linux bootloader) som klara av att ligga ovanför 8 gig:s gränsen, men har inte haft tillfälle att kolla hur pass väl det funkar ;)

[Redigerat av PenguinKiller den 05 okt 2000]

PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Okej.. Nu när vi ändå är inne på installation å sånt så kan jag väl ta en liten fråga från mig här också...

Jag har två diskar, prim. master 30.7GB där jag kör W2K(NTFS). prim. slave 8.4GB som jag tänkte installera Debian på.

Jag vill gärna få in ett linuxalternativ i W2K's bootmeny. Dvs. jag vill inte använda LILO som bm.

Hur går jag tillväga? Har för mig att det fanns en tråd förut där någon påstod att det inte går att köra som jag vill tack vare att jag kör NTFS..

Aja. Hjälp med detta vore gräjt! :e

Wheeee!

------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu

potatisodlaren...ska inte vara något problem alls, hade tidigare suse linux installerat på det viset, med win2k:s bootmeny som loader.

ok install. potatisen... ;)

medans du fortfarande är i debian, skriv
i skalet följande;

"dd if=/dev/hdb1 of=/bootsect.lnx bs=512
count=1"

montera en floppy, förutsätter att du kan det, annars är det ingen ide att install. debian ;)

i "roten" (dvs det som i windows kallas för roten) finns nu en kopia av bootsect. som du gjorde med föregående kommando, kopiera den till floppyn

reboota till win2k, kopiera bootsect.lnx till "roten", skriv följande i boot.ini
(som åxo ligger i roten) på lämpligt ställe;
c:\bootsect.lnx="Debian Linux"

obs! slå av "göm" attributet annars ser du inte boot.ini

kan vara möjligt att lilo kommer gnälla lite (att den inte ligger på mastern)när du bootar upp linux, men det kan du ignorera helt riskfritt!

ok! reboota win2k välj potatisen och enjoy as win2k loadar linux ;)

OBS! VIKTIGT!

du MÅSTE installera lilo:n på första sektorn av den första partitionen på slaven!!

PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Tack för detta svar. Jag tror jag förstår... :e

OBS! VIKTIGT!

du MÅSTE installera lilo:n på första sektorn av den första partitionen på slaven!!

Är det MBR du menar?

------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu

Potatis...NEJ!!!

INTE på MBR (som ju ligger på mastern)

alltså...du gör ju MINST två (helst tre) partitioner när du ska installera linux ( / och swap)
du ska installera lilo på första sektorn av /
(blir ju på slaven eftersom du installerar den där)

jag rekommenderar dock att du gör en /
("root") en /usr samt (förståss) swap
partition.

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Fungerar PM med windows 2000?
Det gick inte för mig för ett halvår sedan, men det kanske har kommit en uppgradering...

front...ja! partition magic 5.01 klarar ntfs, dock inte att KÖRAS under win2k man skapar disketter och bootar sen om burken till dos läge (dr-dos faktiskt ;))och får sen ett gui som man kan använda musen i bla

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Tycker iofs att fips funka utmärkt när jag provade.. trist att behöva lägga ut 600 spänn på ett program när det finns ett annat som gör (nästan) samma sak gratis :)

600 spänn.. det är ju 100 colaburkar det.. ja suck...

"Tycker iofs att fips funka utmärkt när jag provade.. trist att behöva lägga ut 600 spänn på ett program när det finns ett annat som gör (nästan) samma sak gratis "

på fat32?

[Redigerat av PenguinKiller den 06 okt 2000]

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

javisst.. funka utmärkt på fat32.. det var lite spännande ett tag, men har inte haft några problem med det.

Tankar hem ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat/redhat-7.3-en/os/ nu. Hur installerar man sen? DOS?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du extractar ut dina två iso:s på två CD-skivor ( Det kan du göra i en hel del brännarprogram ) och bootar sedan med första CD:n. Sen är det lika enkelt att installera RH som det är att installera Windows i stort sett, ett fint, grafiskt installationsprogram mao. :)

hrmm... Okej...
Enklast att köra med ISO alltså. Då får jag tanka ner det på jobbet.
I.o.f.s. smidigare eftersom att vi har lite fetare lina där. :)

Vilka ska man ladda ner då? :q
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat/redhat-7.3-en/iso/i386/

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hm, jag laddade ner 7.2:an förut iofs, men det fanns inte SRPMS med i filnamnet i de filer jag tankade hem. Och de fungerade ypperligt. :)

Såg att det var 3 ISO:s till RH7.3 nu, inte bara två.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)