Jag skulle vilja uppdatera direkt, men finns det något smidigt sett att se om de program man använder fungerar i OS X Lion? :)
Sitter och installerar nu! Synd att man sticker på semester en vecka i morgon, men det lär bli lite latjande ikväll :D
30 svar · 5 392 visningar · startad av bassebhu
Sitter och installerar nu! Synd att man sticker på semester en vecka i morgon, men det lär bli lite latjande ikväll :D
Jag skulle vilja uppdatera direkt, men finns det något smidigt sett att se om de program man använder fungerar i OS X Lion? :)
Smidigt och smidigt :)
http://roaringapps.com/apps:table
Great! Tror jag väntar med att uppdatera datorn lite tills jag har hört efter lite hur bra det fungerar och så att alla program fungerar etc.
Great! Tror jag väntar med att uppdatera datorn lite tills jag har hört efter lite hur bra det fungerar och så att alla program fungerar etc.
Låter smart. Jag kör in det på den bärbara just nu. Återkommer med upplevelser!
Alla program som jag har testat hittills har funkat obehindrat.
Några Adobe-program ville ha en Java-uppdatering, men den dök upp automatiskt och hade installerats vid nästa vanliga programuppdatering ändå.
Ett enda program ville ha en uppdatering för att starta, men det gick också automatiskt.
Rullar på som katten jansson alltså :)
Ovant med inverterad scrollning (iphone-scrollning), men det är en vanesak och går att byta om man vill. Nice med fullskärmsläget för program, måste luska ut kortkommandot för det bara.
Även ovant att inte behöva spara dokument längre. vill du spara-frågan vid avslut och kringla+s sitter i ryggmärgen och versionsbläddraren liknande time machine funkar klockrent.
Airdrop för fildelning är grymt efterlängtat!
Launchpad tror jag inte att jag kommer att använda så mycket. Har det mesta i dockan.
Mission control kanske kan vara nåt, men jag har inte använt så mycket såna grejer tidigare heller.
Jag tycker dock att snow leopards bakgrundsbild var snyggare, så den lär ryka :)
Kompenseras av en mycket elegant inloggningsskärm!
Det blir nog köp så fort jag sitter på annat än mobilt bredband, spännande! Dessutom sjukt lockande när en uppgradering bara kostar 229:-!
Om någon kör virtuellt kan jag meddela att det var en utmaning att få Parallels att fungera i Lion! Men i övrigt har det mesta fungerat relativt smärtfritt. Även om jag skarpt ogillar gesturen för Launchpad som inte ens går att modifiera (utan tredje-part program)!
Men att swipe:a mellan spaces är ju bara skithäftigt...
Kul.
Men börjar tröttna på de där fjantiga namnen. Vad är "Lion"? Är det 10.6? 10.7?
Har själv kört Mac sen 1992 (8.2 tror jag det var) men har onekligen börjat halka efter. Kör fortfarande 10.5.8 och PPC.
Så om nån har en begagnad, hyfsat fräsch Intelbaserad stationär Mac kan vederbörande gärna höra av sig.
Kan man tanka ner Lion dvs köpa den och lägga på en installationsskiva!
Jag vill gärna rensa och ominstallera min SnöLeopard! Bra med namn på distributionerna tycker jag! Siffror blir ju lätt tråkiga, eller hur!
Bra med namn på distributionerna tycker jag! Siffror blir ju lätt tråkiga, eller hur!
Visst, kanonbra. Och logiskt. Enkelt att förstå. Då vet ju alla direkt att Snow Leopard kommer före Panther och efter Lion men innan Leopard. Eller hur det nu var :OO
Eller var det "jag-bara-måste-säga-emot-bacillen" som slog till? :p
Så om nån har en begagnad, hyfsat fräsch Intelbaserad stationär Mac kan vederbörande gärna höra av sig.
http://www.blocket.se/varmland/Apple_iMac_24__34503469.htm?ca=7&w=1&last=1
Köp. Uppgradera till 10.6 och sen köper du 10.7 utan att ha passerat åttatusen spänn ens.
http://www.blocket.se/varmland/Apple_iMac_24__34503469.htm?ca=7&w=1&last=1
Köp. Uppgradera till 10.6 och sen köper du 10.7 utan att ha passerat åttatusen spänn ens.
Heh.... :) Jodå... om man hade degen... (men då hade jag hellre köpt en Mac Pro)
> Danne V, visst var det till en del "säga emot" men faktum är att jag tror de flesta Mac användare har klart för sig kattdjurens ordningsföljd.
Och jag är själv mycket impad av MacOs X, det är inte min favorit, men det funkar direkt för de flesta!
Men jag kan inte få min fru att gå över, så visst är det en tröskel.
Tänk då på att det inte får vara en Mac med Core-processor (32-bitars), utan Core 2 eller senare. Lion kräver 64-bitarsprocessor. Sen bör datorn ha minst 4 GB RAM. :)
Lasp skrev:
Kan man tanka ner Lion dvs köpa den och lägga på en installationsskiva!
Ja.
> Danne V, visst var det till en del "säga emot" men faktum är att jag tror de flesta Mac användare har klart för sig kattdjurens ordningsföljd.
Inte alls. Däremot lovar jag att ALLA (dvs inte bara hardcore-macanvändare, utan varenda människa) VET att 10.0 kommer före 10.1 som kommer före 10.2 som kommer före 10.3 osv. ;)
Därför använder jag och många andra siffrorna och inte namnen, precis som när det gäller andra applikationer. Enklare och inga missförstånd.
Förresten, om du kollar "Om den här datorn" under Äppelmenyn så är operativversionen beskriven i siffror, inte kattnamn. Därför har jag själv knappt en aning om ifall jag har Leopard, Snow Leopard, Jaguar, Puma eller Bonnkatt. :)
OT.... men ändå...
Tänk då på att det inte får vara en Mac med Core-processor (32-bitars), utan Core 2 eller senare. Lion kräver 64-bitarsprocessor. Sen bör datorn ha minst 4 GB RAM. :)
Tack för välment tips. Men guschelov har jag fortfarande lite koll. :)
Kul.
Men börjar tröttna på de där fjantiga namnen. Vad är "Lion"? Är det 10.6? 10.7?
Har själv kört Mac sen 1992 (8.2 tror jag det var) men har onekligen börjat halka efter. Kör fortfarande 10.5.8 och PPC.Så om nån har en begagnad, hyfsat fräsch Intelbaserad stationär Mac kan vederbörande gärna höra av sig.
1992 fanns nog bara Mac Os 7.0 eller 7.1. Åttan kom kanske 1997 eller 1998
1992 fanns nog bara Mac Os 7.0 eller 7.1. Åttan kom kanske 1997 eller 1998
Stämmer nog bra det. Fel av mig. Skyller på för många groggar....
Inte alls. Däremot lovar jag att ALLA (dvs inte bara hardcore-macanvändare, utan varenda människa) VET att 10.0 kommer före 10.1 som kommer före 10.2 som kommer före 10.3 osv. ;)
Därför använder jag och många andra siffrorna och inte namnen, precis som när det gäller andra applikationer. Enklare och inga missförstånd.
Förresten, om du kollar "Om den här datorn" under Äppelmenyn så är operativversionen beskriven i siffror, inte kattnamn. Därför har jag själv knappt en aning om ifall jag har Leopard, Snow Leopard, Jaguar, Puma eller Bonnkatt. :)
OT.... men ändå...
Både namn och versionsnummer har sitt syfte. Precis som att vanligt folk vet att 10.1 kom före 10.2 vet samma personer troligen vilken katt de har installerad, men inte vilket versionsnummer den katten har. Lättare att marknadsföra ett namn än ett versionsnummer. Man skulle ju kunna ersätta MacBook-namnen med Apples interna artikelnummer också, men det skulle nog inte bli någon succé.
Hade Apple haft namn på operativsystemen redan 1992 hade du kanske kommit ihåg att din första Mac hade Mac OS Strykarkatt installerat, istället för att som nu blanda ihop siffrorna i groggdimman. ;)
Spelar dock mindre roll för min del om vi kallar operativsystemet för Lion eller 10.7.