webForumDet fria alternativet

WUBI Tråden, för den som vill veta mer.

Linux & BSD

7 svar · 1 220 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Alltfler vill veta mer om andra Operativsystem, se bara hur Mac OsX har tagit fart. Så har vi ju hela detta med Linux, som är en bra fortsättning på UNIX.
Men hur skall man testa då när alla datorer kommer installerade med någon form av Windows?
Jo så här gör man: Sök på nätet efter en fil som heter WUBI.Exe
Kan hämtas här: http://wubi-installer.org/latest.php
Kör den som administratör, välj att installera Xubuntu (den enklaste av de fyra) sätt storleken på exempelvis 8Gb, plats som mappen ubuntu kommer att ta.
ditt användarenamn blir förslagsvis samma som hu har i Win, notera att det bara är gemener, dvs. små bokstäver. Sätt in ditt PassWord och kom ihåg det.
Efter ett antal minuter kan du starta om datorn, det skall då vara val mellan Windows och Ubuntu. När du kommer in första gången så sätts allt upp med automatik utom rätt tangentbord. För att rätta till det gör så här:
Gå in under Applikation...Installati.. sista fliken på Tangentbord heter Layout.
Här måste du lägga till Svenskt och ta bort det felaktiga it (italienska).
Bekanta dig med allt du behöver, En webbläsare, Ordbehandling, Mail och Bildbehandling (GIMP) Alla program är fria för dig och mig.
När du startar om datorn och väljer Win så kan du se att i C: finns det en mapp som heter Ubuntu och har storleken som du satt på din virtuella disk.
Det finns två filer till wubildr samt wubildr.mbr som ger dig möjlighet att starta med något utanför Windows.
När du har tröttnat på Linux, startar du bara Wubi.Exe igen så får du valet att göra en avinstallation. Enkelt tycker jag.
Skriv gärna in dina frågor och erfarenheter här på forumet säger Lasp :OO

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Lasp skrev:

När du har tröttnat på Linux, startar du bara Wubi.Exe igen så får du valet att göra en avinstallation.

Går det att göra tvärtom också? Om man tycker Linux känns helt rätt och vill behålla det, kan man plocka bort Windows då?

När man känner att Linux är det som man vill kanske man tar hem en .Iso fil och gör en ny installation. Annars kan man sätta om startvillkoren så att Linux blir det som väljs med automatik. Jag återkommer i själva kärnfrågan, skall testa på en maskin. Men svar kommer.

Tack vare ett tips från fiddler kan jag nu komplettera denna del.
Tanka ner den .Iso som du vill testa och lägg den i samma bibliotek som Wubi.Exe
här finns det bra saker http://home.danielnylander.se/ubuntu/

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Om du råkar ut för att installationsprogrammet slutförs utan att frågan om du vill starta om systemet kommer upp så är installationen korrupt. Det var det jag råkade ut för, men denna hjälpte mig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155817

Ett varningens finger dock för beta-releaser.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

fiddler skrev:

Om du råkar ut för att installationsprogrammet slutförs utan att frågan om du vill starta om systemet kommer upp så är installationen korrupt. Det var det jag råkade ut för, men hjälpte mig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155817

Ett varningens finger dock för beta-releaser.

Ah, det är där det bråkar för mig!
Den installerar så fint tills att helt plötsligt bara vara klart utan frågor om omstart. Tack för tipset!

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det fungerar ju! Jag skriver detta med hjälp av Linux oupptäckta värld.
Nu ska jag bara försöka hitta ljudet, få bättre upplösning på skärmarna samt få dessa att jobba på ett annat sätt, få till nätverksskrivaren och hitta mina andra datorer i nätverket.
Ganska rolig lördagsunderhållning!

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Snart två månader efter installationen kan jag bara säga att allt rullar på helt smärtfritt. XP finns kvar, men vädras inte så ofta...

Det första jag gjorde var att konvertera Ubuntu till Ubuntu-Studio. Därefter har en stor del av tiden gått åt till att leka med diverse ljudapplikationer, främst Ardour.

I like...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)