Jag behöver Internet Explorer för Mac men det verkar inte finnas. Är så fallet?
Explorer för Mac?
15 svar · 985 visningar · startad av Dryden
Upp till och med version 5 ska väl finnas. Däremot inte senare versioner. Senaste uppdateringen till IE 5 till Mac kom 2003.
Det blir till att gräva på gamla tredjepartssidor. Eftersom Apple började skeppa Safari fanns det ingen anledning för MS att lägga ner pengar på den minimala marknaden :)
Får jag fråga varför Dryden! När vi andra kämpar med att komma bort från IE!
Får jag fråga varför Dryden! När vi andra kämpar med att komma bort från IE!
Jag misstänker att det är för att testa en webbsida.
Varning för Mac-versionen av IE om du vill testa sidor! Rendreringen är inte i närheten av Win-IE. CSS-tolkningen skiljer sig åt en del, men däremot så stödjer den PNG-transparens ganska väl. (Vad jag minns var den en av de första bläddrarna som gjorde det på sin tid)
Dryden, vad du egentligen vill ha är IES4OSX om du lyckas få den att rulla. Annars kan en virtuell maskin vara ett alternativ. Inte det smidigaste alternativet alla gånger, men det bör funka iaf.
Borde vara bättre att testa en sida i en neutral miljö http://browsershots.org/
Dags att döda alla konspirationsteorier märker jag. ;)
Webbplatsen jag ska jobba med har ett administrationsgränssnitt som enbart fungerar med Internet Explorer (sidan i sig fungerar å andra sidan klockrent i de flesta webbläsare jag testat den i). Det kan man ju tycka och tänka vad man vill om, men i det här fallet finns det inget annat som hjälper än en stabil IE-version.
Bootcamp och en XP-installation på Macbooken då, kan det fungera?
Dags att döda alla konspirationsteorier märker jag. ;)
Webbplatsen jag ska jobba med har ett administrationsgränssnitt som enbart fungerar med Internet Explorer (sidan i sig fungerar å andra sidan klockrent i de flesta webbläsare jag testat den i). Det kan man ju tycka och tänka vad man vill om, men i det här fallet finns det inget annat som hjälper än en stabil IE-version.
IE för Mac är knappt kompatibel med sig själv och fungerar väl (?) bara på Mac OS Classic och PPC.
Bootcamp kommer att fungera fint, men ett smidigare alternativ i detta fall torde vara att installera Windows under VMWare Fusion, Parallels Desktop eller VirtualBox (gratis).
VMWare Fusion kan använda Bootcamp-partitionen som som virtuell maskin. Funkar som det ska.
För övrigt, jag tycker du ska ge Opera en chans. Opera har ganska bra stöd för IE-script, och kan även maskera sig fullt ut som IE. (Höger/ctrl-klicka på valfri sida, edit site preferences, network, Mask as internet explorer) Kan funka, värt ett försök.
IES4OSX som jag länkade ovan bör också funka, men det kan vara lite bökigt att sätta upp dock.
Bootcamp är helt meningslöst i ett sånt fall. Det behöver du bara använda om du måste använda all prestanda och därför inte kan ha OS X igång samtidigt.
Installera XP i VirtualBox i stället, som är gratis, så kan du ha Windows igång i ett fönster inuti OS X.
Jag börjar testa Opera, sen ska jag testa Virtual Box tänkte jag.
...och Opera fungerade inte heller. Virtual Box next out.
IE för Mac är knappt kompatibel med sig själv och fungerar väl (?) bara på Mac OS Classic och PPC.
Jo, back in tha days 2001 när jag satt med en G4 och första versionen av MacOS X fanns IE skeppat med operativet. Men det såg ut som Netscape från 90-talet. :e
Sådärdå. Tack för alla tips, nu är VirtualBox och XP installerat och därmed är målet med IE på Macen uppfyllt.
...men det kändes jävligt skumt att höra XP-intro-truddelutten när jag "startade om" nyss. :e