Var lite osäker på var jag skulle posta detta. (Flytta gärna tråden om det behövs.)
Vad betyder följande felmeddelande:
This is the mail system at host mindoman.se.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
<mottagarens_mail@hotmail.com>: host smtprelay1.telia.com[81.228.8.92] said: 554
<min_mail@gmail.com>: Sender address rejected: 550 IP-address does not
match SPF-record (in reply to RCPT TO command)
Final-Recipient: rfc822; mottagarens_mail@hotmail.com
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; smtprelay1.telia.com
Diagnostic-Code: smtp; 554 <min_mail@gmail.com>: Sender address rejected: 550
IP-address does not match SPF-record
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Det ogillas att du skickar med gmail igenom Telias server.
Använd mailout.telia.com eller smtp.gmail.com med användarautentisering istället.
Quid skrev:
Det ogillas att du skickar med gmail igenom Telias server.
Använd mailout.telia.com eller smtp.gmail.com med användarautentisering istället.
Hmm, ok...
Det konstiga är, att detta har fungerat mycket bra i över 2 år.
Först idag har jag fått en massa mail med "Undelivered Mail Returned to Sender".
Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. (Kör med postfix på en egen linux server.)
main.cf
# User configurable parameters
relayhost = smtprelay1.telia.com
mynetworks_style = host
mydomain = mindoman.se
myhostname = mindoman.se
myorigin = $myhostname
inet_interfaces = all
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, $mydomain
#delay_warning_time = 4h
smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name ($mail_version) (Mandriva Linux)
unknown_local_recipient_reject_code = 450
smtp-filter_destination_concurrency_limit = 2
lmtp-filter_destination_concurrency_limit = 2
data_directory = /var/lib/postfix
Är tacksam för all hjälp.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Telia blev ju blockade av Hotmail för någon vecka sen, så jag skulle tippa på att dom nu gör ändringar i sina e-postservrar för att kunna undvika detta i framtiden.
Hur du ska konfigurera din postfix-grej har jag däremot ingen aning om.
Quid skrev:
Telia blev ju blockade av Hotmail för någon vecka sen, så jag skulle tippa på att dom nu gör ändringar i sina e-postservrar för att kunna undvika detta i framtiden.
Hur du ska konfigurera din postfix-grej har jag däremot ingen aning om.
Ok! Tack för informationen.
Finns det någon som vet hur man om konfigurerar postfix för att köra med Telias relay server?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
SPF (Sender Policy Framework) är ett sätt att delvis hindra andra från att maila med din e-postadress som avsändare. Konfigurationen görs på domän-nivå. Dvs, man sätter upp en specifik record för din domän som säger vilka e-postservrar som har rätt att maila med din e-postadress som avsändare. Förutsatt att mottagande e-postserver stödjer SPF så kan den neka e-postmeddelanden som bryter mot de policyregler som finns uppsatta för domänen.
Det konstiga med ditt felmeddelande är att telias mailserver gnäller över SPF-inställningarna hos gmail.com. Eftersom gmail.com är en global tjänst så är det inte meningsfullt att använda SPF. Därför är det också väldigt konstigt att Telia klagar på just detta.
Min gissning är att telias mailserver på något sätt är felkonfigurerad och kanske ger ifrån sig ett felaktigt felmeddelande. Ring telia och försök prata med någon som har lite mer teknisk kompetens som kan reda ut felmeddelandet. Det är ologiskt att få det felet för gmail.com.
Gein skrev:
Min gissning är att telias mailserver på något sätt är felkonfigurerad och kanske ger ifrån sig ett felaktigt felmeddelande. Ring telia och försök prata med någon som har lite mer teknisk kompetens som kan reda ut felmeddelandet. Det är ologiskt att få det felet för gmail.com.
Chattade precis med telias support, och enligt dom var det inget fel på deras mail-servrar.
De kände inte till att det skulle finnas några ev. "spärrar" eller liknande.
Suck.. vad finns det att göra?
Detta har fungerat felfritt tidigare, (i över 2 år). *använder samma inställningar*
Idag studsar bara alla mail tillbaka.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Vad man kan göra, om man har ork, är att ringa Telia igen och stå på sig. Man får svar bara man får tag i rätt person. De ger dig möjligheten att maila från egna e-postadresser via deras mailservrar. Då måste de banne mig kunna ge support på den tjänsten också!
Ja, jag får väl försöka att ta upp detta med telia igen under dagen. (Känns dock lite meningslöst, när man mer eller mindre redan vet svaret.) *vi har inga fel* :(
Tydligen så är det strul med att skicka till gmail, hotmail och yahoo-adresser. (Eller tror f*n att ALLA mail studsar tillbaka.)
<mottagarens_mail@yahoo.se>: host smtprelay1.telia.com[81.228.9.102] said: 554
Final-Recipient: rfc822; mottagarens_mail@yahoo.se
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; smtprelay1.telia.com
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Den har ju bannat din avsändaradress så alla mail kommer att studsa till dom löser det.
drew skrev:
Den har ju bannat din avsändaradress så alla mail kommer att studsa till dom löser det.
Vem har bannat min mailadress och varför? :o
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
Guldstrand skrev:
Jag vet inte om Telia kört med SPF tidigare, om de nyss lagt in det kan det vara där problemet ligger. SPF är helt enkelt ett sätt att förhindra att vemsomhelst ska kunna spoofa din email-adress. Tidigare (och tyvärr fortfarande på en del servrar) kunde du säga att din email-adress var en helt godtycklig när du skickade email. Du har säkert sett email/spam där din adress (eller iaf din domän om du har egen domän) stått som avsändare fast du vet att du inte skickat det. Med SPF så styr man vilka email-adresser/källor som är godkända för att passera servern. Din avsändaradress verkar inte vara med på den godkända listan i Telias SPF-tabell.
Ok.. jag har förstått att det har något att göra med "SPF", men hur löser jag det hela.
(Alla utgående mail skickas från min gmail-adress.)
Kör som sagt en egen server med linux + postfix, men förstår inte hur/vad jag ska ändra i postfix för att lösa problemet.
legis skrev:
Din avsändaradress verkar inte vara med på den godkända listan i Telias SPF-tabell.
Vadå inte "godkänd" i Telias SPF-tabell? Hur blir man det då?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Antingen gör du som ovan föreslagit, nämligen att du byter till en smtp som kräver authentisering. Eller så gör du som ännu en annan föreslagit ovan, nämligen ringer Telia och står på dig med ovan info.
legis skrev:
Antingen gör du som ovan föreslagit, nämligen att du byter till en smtp som kräver authentisering. Eller så gör du som ännu en annan föreslagit ovan, nämligen ringer Telia och står på dig med ovan info.
Har inga problem med att t.ex. använda gmail:s egen smtp-server, men är osäker på hur man konfigurerar postfix för detta.
Ja, jag kommer att höra av mig till telia (igen) under dagen. *suck*
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg
Guldstrand skrev:
Vem har bannat min mailadress och varför? :o
Din avsändaradress verkar inte vara med på den godkända listan i Telias SPF-tabell.
Det vad det jag menade med att din adress var bannad
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
legis skrev:
Jag vet inte om Telia kört med SPF tidigare, om de nyss lagt in det kan det vara där problemet ligger. SPF är helt enkelt ett sätt att förhindra att vemsomhelst ska kunna spoofa din email-adress. Tidigare (och tyvärr fortfarande på en del servrar) kunde du säga att din email-adress var en helt godtycklig när du skickade email. Du har säkert sett email/spam där din adress (eller iaf din domän om du har egen domän) stått som avsändare fast du vet att du inte skickat det. Med SPF så styr man vilka email-adresser/källor som är godkända för att passera servern. Din avsändaradress verkar inte vara med på den godkända listan i Telias SPF-tabell.
Har du koll på hur SPF fungerar? Det finns ingen "SPF-tabell" hos Telia. Det är inte så SPF fungerar. Förutsatt att Telia använder sig av SPF så kommer deras mailserver att göra ett DNS-uppslag på sändarens domän (taget ur adressen), i detta fall gmail.com. Från denna record avläser mailservern vilka servrar som har rätt att sända e-post för adressen ifråga.
Gör vi ett uppslag på gmail.com så ser vi följande resultat:
Found 1 valid SPF version 1 records for gmail.com
Prefix Type Value PrefixDesc Description
+ redirect=_spf.google.com Pass
Vilket betyder att policyn finns att hitta under _spf.google.com. Ytterligare ett uppslag på den domänen:
Found 1 valid SPF version 1 records for _spf.google.com
Prefix Type Value PrefixDesc Description
+ ip4 216.239.32.0/19 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 64.233.160.0/19 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 66.249.80.0/20 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 72.14.192.0/18 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 209.85.128.0/17 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 66.102.0.0/20 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 74.125.0.0/16 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 64.18.0.0/20 Pass Match if IP is in the given range
+ ip4 207.126.144.0/20 Pass Match if IP is in the given range
? all Neutral Always matches. It goes at the end of your record.
Eftersom ingen av IP-adresserna kommer matcha Guldstrands IP-adress så hamnar vi till slut på raden ? all ... och SPF-syntaxen säger:
Result Explanation Intended action
Pass The SPF record designates the host to be allowed to send accept
Fail The SPF record has designated the host as NOT being allowed to send reject
SoftFail The SPF record has designated the host as NOT being allowed to send but is in transition accept but mark
[B]Neutral The SPF record specifies explicitly that nothing can be said about validity accept[/B]
None The domain does not have an SPF record or the SPF record does not evaluate to a result accept
PermError A permanent error has occured (eg. badly formatted SPF record) unspecified
TempError A transient error has occured accept or reject
Så till att börja med. Telia har ingen "SPF-tabell" som de tittar i utan ska göra DNS-uppslag mot domänen ifråga. Jag hävdar fortfarande att Telias mailserver är felkonfigurerad för det är tydligt att deras mailservrar gör en feltolkning av policyn för gmail.com.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Helt rätt Gein, sista meningen var egentligen ett sätt att försöka dra ner det på en mycket lättförklarlig nivå av vad det praktiska resultatet blir. Jag ser nu att den sena timmen inte varit helt klartänkt. Tack :)
Chattade precis med telia igen, de skrev följande:
ok då är jag med, då accpteras ju inte din adress, jag får skicak en felanmälan på det så får vi se vad det kan vara för fel.
Tydligen så skulle jag få svar imorgon. *suck*
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Har dom ingen telefon du kan ringa till?