webForumDet fria alternativet

Nybörjarproblem, kubuntu

4 svar · 392 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hej!
Tänkte prova kubuntu, men det var visst lättare sagt än gjort. När installationen lyckades (efter 2 hängningar under installationen) så slängdes jag rakt in i konsolläge. Lyckades få igång grafiken mha den här tråden. Upplösningen & prestandan var dock kass, så jag surfade runt lite och hittade drivrutiner på ATI:s hemsida. Efter en omstart var grafiken klockren, men istället så kommer jag nu inte åt skärmsläckarfliken

The specified library screensaver could not be found.

The diagnostics is:
libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

. Dessutom så fungerar inte scrollhjulet på musen (som jag bestämt har för mig fungerade innan jag installerade drivrutinerna). Drivrutinerna la även till en kontrollpanel, men försöker jag starta den så är det ett timglas som snurrar runt ett tag, sen stängs det ner.

I ljudmenyn under systeminställningarna får jag ljud (finns en testknapp), om jag däremot försöker lyssna på en mp3-fil i kaffeine så får jag istället ett felmeddelande.

There were no decoders found to handle the stream, you might need to install the correspending plugins

.

Tips på hur jag löser något av det här? :)

/r Kubuntu 5.10 är det förövrigt

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Peeer skrev:

Hej!
Tänkte prova kubuntu, men det var visst lättare sagt än gjort. När installationen lyckades (efter 2 hängningar under installationen) så slängdes jag rakt in i konsolläge. Lyckades få igång grafiken mha den här tråden. Upplösningen & prestandan var dock kass, så jag surfade runt lite och hittade drivrutiner på ATI:s hemsida. Efter en omstart var grafiken klockren, men istället så kommer jag nu inte åt skärmsläckarfliken

The specified library screensaver could not be found.

The diagnostics is:
libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

. Dessutom så fungerar inte scrollhjulet på musen (som jag bestämt har för mig fungerade innan jag installerade drivrutinerna). Drivrutinerna la även till en kontrollpanel, men försöker jag starta den så är det ett timglas som snurrar runt ett tag, sen stängs det ner.

Har själv ingen erfarenhet av ATI:s grafikkort i Linux men du kan ju alltid kolla i Ubuntus forum.

http://ubuntuforums.org/index.php

Peeer skrev:

I ljudmenyn under systeminställningarna får jag ljud (finns en testknapp), om jag däremot försöker lyssna på en mp3-fil i kaffeine så får jag istället ett felmeddelande.

There were no decoders found to handle the stream, you might need to install the correspending plugins

.

https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats
http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html#codecs

Kan för övrigt rekommendera amaroK. Klart det bästa program som jag har använt för att spela musik i. Ska finnas med i installationen av Kubuntu.

Tackar, det hjälpte mig en bit i alla fall :)
Har nu fått ljud i kaffeine samt fått scrollhjulet att fungera. När jag försöker starta amaroK (som mycket riktigt finns installerat som standard) så blir det samma sak som med den där ATI-kontrollpanelen. Ett timglas som snurrar runt ett tag, sen stängs det ner. :/

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Pröva att starta amaroK i en terminal så att du ser eventuella felmeddelanden till varför det inte startar. Förhoppningsvis så ger det lite vägledning i felsökandet. :)

dho skrev:

Pröva att starta amaroK i en terminal så att du ser eventuella felmeddelanden till varför det inte startar. Förhoppningsvis så ger det lite vägledning i felsökandet. :)

per@Per64:~$ amarok
amaroK: [Loader] Starting amarokapp..
amaroK: [Loader] Don't run gdb, valgrind, etc. against this binary! Use amarokapp.
/usr/lib/amarok/amarokapp: error while loading shared libraries: libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

Där har vi det där biblioteket igen. Det var då fan... jag är nollställd på det här. Fler tips är välkommna :)

/r Provade att göra samma sak med ATI-kontrollpanelen. Där var det istället biblioteket libexpat.so.0 som saknades. Är det någon sökväg någonstans som pekar helt åt h*lvete!?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)