Igår provade jag installera 2*Kubuntu (AMD64 och i386) men båda misslyckades. Jag kom till en kommandotolk där det bara blev fel om jag skrev startKDE och startx.
Idag har jag provat installera Ubuntu och får efter installationen samma fel, ser jag nu, fast installationen talar om det för mig och inte efter att jag skrivit startKDE och startx i kommandotolken.
Följande felmeddelande får jag:
Misslyckades att starta X-servern (ditt grafiska gränssnitt). Troligen är den inte korrekt inställd. Vill du se X-serverns utdata för att undersöka problemet?
-> Ja:
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_clip.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_norm.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_xform.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/libfb.a:fbmmx.o" No symbols founde. No (EE) Radeon(0):[dri] DRIScreenInit failed. Disabling DRI
Fatal server error:
Caught Signal 4. Server aborting
Hur går jag vidare? Min bror installerade Kubuntu på sin stationära dator utan några problem. Är det min integrerade ATI Radeon X300-grafikkrets som ställer till det? Vad kan jag göra - jag vill ju ha Linux!!!
Anledningen till att jag väljer K- och Ubuntu är att jag hört att det skall vara bra för nybörjare. Finns det någon annan Linuxdist som är grymt lättförstådd? Min bror behövde heller inte ställa in en enda pinal för att få datorn och internet att fungera - detta vore tacksamt.