BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Har bränt ned Mandrake 10.1 i formatet ".iso" på en DVD.
När jag sedan bootar om datorn, så är den inställd för att först läsa från CD/DVD och därefter från disken. Datorn vill inte köpa detta, och startar inte upp skivan och installationen.
Prövade tidigare med att ladda hem 3 "cd skivor" med installationen, men inte heller detta gick, trots att det var ".iso" filer som ska startas upp när man bootar från CD/DVD.
Har jag missförstått något? Ska det inte enbart vara att bränna ned ".iso"-filen på en DVD, och sedan boota om maskinen så att den startar med att läsa från CD/DVD, för att installationen ska hoppa igång?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Nej, du kan inte lägga iso-filen direkt på skivan. Du måste använda en funktion som heter "Burn image", i Nero bland annat. En iso-fil än en avbildning av en skiva och genom att använda funktionen ovan så skapas det en cd-skiva med de filer och katalogstruktur som finns i avbildningen.
BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Får detta felmeddelande:
http://member.webforum.nu/Bl�rand/linux.gif
Provar även med att bränna en UDF som rekommenderas, men inte heller denna vill maskinen ta.
Har följt de anvisningar som finns, men får det inte riktigt att fungera tyvärr.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Blårand skrev:
Får detta felmeddelande:
http://member.webforum.nu/Bl�rand/linux.gif
Detta felmeddelande visar att du har missuppfattat hur ISO-bilder ska användas. Du försöker tydligen bränna ner en iso-fil på skivan, som om det vore en enda fil som ska ligga där. I själva verket är iso-filen en avbild av hur en skiva ska se ut. Det finns speciella funktioner för att bränna skivor utifrån ISO. Tiita runt lite i menyerna, så borde du hitta den funktionen. I Linux-versionen av Nero, hittar man den funktionen via "Recorder - Burn image...". Jag antar att det är likadant i windows-versionen av Nero.
BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
UlfT skrev:
Detta felmeddelande visar att du har missuppfattat hur ISO-bilder ska användas. Du försöker tydligen bränna ner en iso-fil på skivan, som om det vore en enda fil som ska ligga där. I själva verket är iso-filen en avbild av hur en skiva ska se ut. Det finns speciella funktioner för att bränna skivor utifrån ISO.
Jo, har insett detta. Använde funktionen DVD(ISO) ihop om att funktionen skulle omvandla filerna till korrekta filer. Men så var inte fallet. Kanske agerade jag obegåvat, kanske var programmet opedagogiskt?
Hur som helst, nu har jag kickat upp min första linusdistribution och ser med spänning fram emot en massa nya kunskaper.
My first misson, är att försöka klura ut hur man installera FireFox och Thunderbird. För medföljande program håller inte riktigt måttet, tyvärr.
Detta med Linux ska bli spännande, mycket spännande. Hoppas bara att det motsvarar alla positiva rykten och förväntningar. :) :)
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Firefox och thunderbird följer med Fedora. :) Annars har jag för mig att Mandrake använder sig av RPM. I så fall bör du kunna hitta rpm-distributioner av dessa två program, anpassade för Mandrake. Då är det enkelt att installera programmen.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Blårand skrev:
Detta med Linux ska bli spännande, mycket spännande. Hoppas bara att det motsvarar alla positiva rykten och förväntningar.
Du kommer antagligen bli ruskigt besviken när du märker att ingenting fungerar som du vill att det ska fungera, så förvänta dig inte för mycket.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
oelbal skrev:
Blårand skrev:
Detta med Linux ska bli spännande, mycket spännande. Hoppas bara att det motsvarar alla positiva rykten och förväntningar.
Du kommer antagligen bli ruskigt besviken när du märker att ingenting fungerar som du vill att det ska fungera, så förvänta dig inte för mycket.
Och lösningen hade naturligtvis varit FreeBSD?
UlfT skrev:
oelbal skrev:
Blårand skrev:
Och lösningen hade naturligtvis varit FreeBSD?
UlfT, det var du som sa det, inte jag... ;) :f
Mandrake tycker jag är en bra dist att börja lära sig med.
Ganska enkel att förstå sig på men ska man använda consollen spelar Linux dist ingen roll.
Bara läsa howto filer.
Sen när man e på gång kan man testa sig fram med olika BSD distar så man lär sig det med.
PsyDonia skrev:
Sen när man e på gång kan man testa sig fram med olika BSD distar så man lär sig det med.
Det finns inget som heter BSD-distributioner. Den korrekta termen är operativsystem.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
oelbal skrev:
PsyDonia skrev:
Det finns inget som heter BSD-distributioner. Den korrekta termen är operativsystem.
På samma sätt so det finns olika Linux distributioner så finns det BSD distributioner (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, MacOS X :) ....)
Så det är inte fel att skriva BSD distribution.
GunnarD skrev:
På samma sätt so det finns olika Linux distributioner så finns det BSD distributioner (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, MacOS X :) ....)
Det finns en anledning till att man skiljer på distributioner och operativsystem. Linux-distributioner baserar sig på en gemensam kärna, därav begreppet "distribution". Free/Open/Net/DragonFly har ingen gemensam kärna, de utvecklas var för sig, därför klassas de som operativsystem.
Vi, utvecklarna av *BSD, motsätter oss begreppet "distribution", men visst, om du som användare vill motsätta dig det och tror att du vet bättre, så visst, fine by me.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
oelbal skrev:
Vi, utvecklarna av *BSD, motsätter oss begreppet "distribution", men visst, om du som användare vill motsätta dig det och tror att du vet bättre, så visst, fine by me.
Vad gör du i FreeBSD, förutom att skriva dokumentation? *nyfiken*
oelbal skrev:
GunnarD skrev:
Det finns en anledning till att man skiljer på distributioner och operativsystem. Linux-distributioner baserar sig på en gemensam kärna, därav begreppet "distribution". Free/Open/Net/DragonFly har ingen gemensam kärna, de utvecklas var för sig, därför klassas de som operativsystem.
HAHAHA kan inte hålla mig för skratt.
Hur trångsynt får man va.
Patetiskt.
Med sån attityd så är jag en av dom som aldrig mer tänker använda mig av FreeBSD.
Använder heller Dom andra då.
Robban skrev:
Robban, PM-funktionen är ämnad för privat kommunikation, använd den... :h
PsyDonia, om du anser det patetiskt att jag försöker skilja på orden distribution och operativsystem så får det stå för dig, jag bidrar iallafall inte till alla felaktiga uppfattningar - jag försöker slå hål på dom. Sen om du har svårt att svälja att du har fel så är det upp till dig.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag håller nog med oelbal här, angående skillnaden på distribution och os med avseende på kärnan.
oelbal skrev:
Robban skrev:
Robban, PM-funktionen är ämnad för privat kommunikation, använd den... :h
Det kan finnas andra som är nyfiken på vad du och andra gör i/med FreeBSD projektet. Vore faktiskt kul att få reda på.
oelbal skrev:
PsyDonia, om du anser det patetiskt att jag försöker skilja på orden distribution och operativsystem så får det stå för dig, jag bidrar iallafall inte till alla felaktiga uppfattningar - jag försöker slå hål på dom. Sen om du har svårt att svälja att du har fel så är det upp till dig.
Ni kan ju inte kalla FreeBSD för en distribution för då blir det ju en distribution av en distribution! :)
BSD är en förkortning för Berkeley Software Distribution, det kan ni ändå inte förneka eller ? :)
http://en.wikipedia.org/wiki/BSD