Motsvarigheterna till PC-program
26 svar · 1 410 visningar · startad av Kalufs · sida 2 av 2
UlfT skrev:
Inte för att starta något datorkrig, utan bara en undran; vilka punkter då? Såvitt jag känner till, finns de vanligaste programvarorna för båda miljöerna. Om jag bearbetar ett foto i photoshop, kan du se på fotot huruvida det bearbetades i en pc eller mac? Om jag redigerar en tidningssida i Indesign, syns det om det gjordes i en pc eller mac? Ibland hör man argument som gäller diverse färgprofiler för bildskärmar. Visst är det bra att ha koll på färgerna. Men det går faktiskt att kalibrera färgskärmar även i pc-världen. Måhända att verktygen inte ingår som standard. Men de går ju att köpa till. Och för en proffessionell grafikerfirma, för en struntsumma i jämförelse med alla andra kostnader företag brukar ha. Man hör också ibland argument som går ut på att diverse photoshop-filter är snabbare på en mac än på en pc. Men då är det alltid någon som invänder att motsatt förhållande gäller för något annat filter.
Läs om Colorsync så ser du hur unik färghanteringen är i Mac OS.
http://www.apple.com/macosx/features/colorsync/
Jag känner ingen bra reklambyrå som kör annat än Mac OS. De bästa programen som tex PhotoRetouch Pro finns bara på macplattformen.
http://www.binuscan.com/prp_multilangues/us/infos_prp.html
I det nätverket jag jobbar med så har vi ingen grafiskkreatör på PC plattformen.
reklam.net skrev:
Läs om Colorsync så ser du hur unik färghanteringen är i Mac OS.
http://www.apple.com/macosx/features/colorsync/
Men det där var ju bara en massa säljsnack. Jag fick ingen klar uppfattning om huruvida detta gav en fundamental fördel framför att mäta färgtemperaturen på skärmen. Ok, det följer med systemet. Men en reklambyrås största kostnader, är väl inte direkt hårdvaran? Om jag köper en mac, finns det en colorsync-profil till den bildskärm jag redan har? Ska man tro säljsnacket, finns det en sådan profil till den, eftersom det tydligen ska finnas till allt.
reklam.net skrev:
Jag känner ingen bra reklambyrå som kör annat än Mac OS.
Så om jag skaffar en mac, är det bara att ge sig in i reklambranschen? Krävs det inte några kunskaper och talanger för det? Eller hänger verkligen allt på vilken dator man har?
reklam.net skrev:
De bästa programen som tex PhotoRetouch Pro finns bara på macplattformen.
http://www.binuscan.com/prp_multilangues/us/infos_prp.html
Rent spontant tycker jag det ser ut att motsvara photoshop (eller kanske inte, det är svårt att tränga igenom säljsnacket), och det programmet finns ju för pc. Vad har detta program som inte photoshop har?
reklam.net skrev:
I det nätverket jag jobbar med så har vi ingen grafiskkreatör på PC plattformen.
Återigen låter det som du menar att datorvalet har den största betydelsen för resultatet.
UlfT skrev:
Men det där var ju bara en massa säljsnack. Jag fick ingen klar uppfattning om huruvida detta gav en fundamental fördel framför att mäta färgtemperaturen på skärmen. Ok, det följer med systemet. Men en reklambyrås största kostnader, är väl inte direkt hårdvaran? Om jag köper en mac, finns det en colorsync-profil till den bildskärm jag redan har? Ska man tro säljsnacket, finns det en sådan profil till den, eftersom det tydligen ska finnas till allt.
Du kan ladda ner PDFen eller gå in på utvecklardelen på apple och läsa om hur färghanteringen sköts i alla program på macplattformen.
http://developer.apple.com/graphicsimaging/
Windows har ju inte det som en del i operativet.
UlfT skrev:
Så om jag skaffar en mac, är det bara att ge sig in i reklambranschen? Krävs det inte några kunskaper och talanger för det? Eller hänger verkligen allt på vilken dator man har?
Nej, det hänger inte datorvalet, men det är kostsamt att vissa operativ inte levererar korrekt färg i dokumenten. Jobbade på en tidning förr som satsade på windows för några år sedan och färgerna stämde sällan som de skulle så vi fick ha fler provtryck och de är inte billiga (en croma kostar ca 200+moms per sida) speciellt när tidningen var på 128 sidor.
UlfT skrev:
Rent spontant tycker jag det ser ut att motsvara photoshop (eller kanske inte, det är svårt att tränga igenom säljsnacket), och det programmet finns ju för pc. Vad har detta program som inte photoshop har?
Färghanteringen är ljusår före photoshop. Byta färg på objekt mm går snabbt och man kan jobba med profiler logiskt och snabbt. Flera av våra producenter jobbar med det.
UlfT skrev:
Återigen låter det som du menar att datorvalet har den största betydelsen för resultatet.
Nej, men har du ett system som har färghantering som en grundsten, eller du har ett system som har en massa olika färgmotorer så är det ju bara det första som kan vara ekonomiskt försvarbart.
Helt offtopic, men nu när det ändå råder lite datorkrig.
Microsoft skapade Windows på Mac:ar :e
Alltså aeger Mac Windows...
...ändå kör ja Windows...hmm...får nog tänka på detta en stund :P
Coccozz skrev:
Helt offtopic, men nu när det ändå råder lite datorkrig.
Microsoft skapade Windows på Mac:ar :e
Alltså aeger Mac Windows...
...ändå kör ja Windows...hmm...får nog tänka på detta en stund :P
Nu har du snurrat till det riktigt ordentligt. Det är snarare så att både Apple och Microsoft lånade idén om GUI från Xerox Parc: http://susning.nu/Xerox_PARC
Apple var före Microsoft med att göra detta framgångsrikt. Men det betyder inte att Microsoft måste ha utvecklat windows på mac-datorer.
UlfT skrev:
Alla enheterna i produktionen visar RGB och CMYK olika. Scannrar, kameror, skärmar, skrivare, tryckpressar, osv. Alla enheter har sina egenskaper och brister. Detta löser man med ICC-profiler. ICC-profilen definerar kulörerna i ett (tredje) oberoende kulörsystem CIELAB och lagrar information om enheternas brister och hur de ska kompenseras. Hur man tar fram profilerna varierar. Skärmar och skrivare kalibrerar man regelbundet med kolorimeter. ICC-profiler för en tryckpress tar man fram genom att mäta en rad olika parametar i trycket med t ex en densitometer. Allt med utgångspunkt efter den standard man väljer att arbeta med. Men huvudsaken är att alla enheterna i flödet ska visa färger på samma sätt.
Colorsync är den modul som hanterar ICC-profiler i osx och i programmen. En kulörhanteringsmodul CMM Color management module är en nödvändighet för att kunna arbeta med ICC-profiler. Apple har byggt in modulen i operativsystemet. De som använder windows får köpa tredjepartslösningar som går på tiotusentals kronor.