Har för mig att det fanns en sida med en massa PC-program upplistade. Till höger om dem fanns motsvarigheten till Mac. Vore tacksam om någon kunde ge mig länken!
Motsvarigheterna till PC-program
26 svar · 1 410 visningar · startad av Kalufs
Re: Motsvarigheterna till PC-program
Kalufs skrev:
Har för mig att det fanns en sida med en massa PC-program upplistade. Till höger om dem fanns motsvarigheten till Mac. Vore tacksam om någon kunde ge mig länken!
Jag känner tyvärr inte till någon sådan lista, men om du berättar vilken typ av program du är ute efter så kan jag säker peka dig i rätt riktning.
Okej, nja det var mer att jag ville kolla lite överlag :)
Kolla om du hittar något här: http://www.xvsxp.com/
Tack frankof! Man är snart på väg att gå över till Mac... :)
Gratulerar.
Över lag tror jag att en sån lista kan vara lite svår. Det beror så mycket på vilket ämne det är!
Ta video som exempel. Pysslar du med video för PC och är intresserad av Mac varianten så kanske iMovie är bäst för Mac. Men just ditt program kanske finns för Mac och i så fall kanske det är bättre för just dig.
Det är nog snarare så att du ska begränsa dig... än att "se över hela marknaden", så att säga...
Sant.
Har en far som alltid haft fördomar mot Mac och han menade att jag först skulle kolla upp om utbudet på program är lika stort till Mac som till PC. Visst kan jag förstå att det inte finns lika många program gjorda för Mac men allt man behöver finns väl?
Finns det något som man skulle sakna som switcher? (inte bara om man tänker på program) Någon funktion eller så?
Kalufs skrev:
Visst kan jag förstå att det inte finns lika många program gjorda för Mac men allt man behöver finns väl?
Det där går bara att svara på om man vet vad du behöver. Vad ska du göra med datorn? Om du är osäker kan du väl bara skriva upp alla program och funktioner som du använder på din PC och kontrollera om motsvarande finns till mac.
Jag har inte saknat något. Däremot kan det vara lite klurigt att hitta rätt program i början.
Det jag använder datorn till är främst:
- Internet (Firefox)
- Hemsidor (Notepad++, FTP-program, Photoshop)
- Fildelning (BitComet, DC++)
- DVD/film (Media Player Classic, WinDVD, Alcohol 120%, DVD Shrink)
- Musik (iTunes, Tag&Rename)
- MSN, Skype
- Något spel ibland
Något som jag kom att tänka på är just film och DVD. Hur är det med codecs och liknande till Mac?
Fungerar allt (divx, xvid m.m.) att spela i Quicktime eller kör många med MPC även i Mac OS?
Hur är det med antivirusprogram?
Det vore väldigt bra om ni kunde ge mig någon slags "mina favoritprogram"-lista i Mac OS. Skulle vara kul och se! :)
Allt beror ju på vilket område man arbetar inom, som en del redan har konstaterat. Arbetar man med geografiska informationssystem, har det tidigare varit unix som har gällt. Numera är det windows som gäller. Mac har aldrig någonsin varit stort på det området. Där har vi med andra ord en bransch där man definitivt stänger sig ute från mängder av nödvändiga verktyg om man väljer mac. Det går säkert att hitta branscher där mac har samma dominans gentemot windows. Dock betvivlar jag att den mac-entusiastiska grafiska branschen är en sådan. Där finns ju mängder av de viktigaste programmen för både mac och windows. Där väljer man väl det man trivs bäst med.
På jobbet kör jag XP, just därför att jag arbetar med geografiska informationssystem. Hemma kör jag Linux.
Kalufs skrev:
Det jag använder datorn till är främst:
- Internet (Firefox)
- Hemsidor (Notepad++, FTP-program, Photoshop)
- Fildelning (BitComet, DC++)
- DVD/film (Media Player Classic, WinDVD, Alcohol 120%, DVD Shrink)
- Musik (iTunes, Tag&Rename)- MSN, Skype
- Något spel iblandNågot som jag kom att tänka på är just film och DVD. Hur är det med codecs och liknande till Mac?
Fungerar allt (divx, xvid m.m.) att spela i Quicktime eller kör många med MPC även i Mac OS?Hur är det med antivirusprogram?
Det vore väldigt bra om ni kunde ge mig någon slags "mina favoritprogram"-lista i Mac OS. Skulle vara kul och se! :)
Det mesta du behöver finns till osx.
Firefox och en rad andra webbläsare finns till osx. Använder själv apples Safari.. men även Firefox ibland.
Texteditors som jag kan rekomendera är Smultron och TextMate. Sen finns det en lång rad unixeditors som du kan köra i terminalen.
Bästa ftp-klienten enligt många är Transmit.. men även här finns det många andra att testa och välja mellan.. http://panic.com/transmit/
Photshop finns självklart. Macintosh är sedan länge mycket utbrett i den grafiska branschen och på flera punkter inom grafisk produktion ligger macen och osx före windows.
För film och dvd finns det mesta. Windows mediaplayer 9 finns till osx och VCL media player klarar det mesta i film och dvdväg.. Quicktime och dvdspelare får man också med i systemet och de klarar också en del. Men VCL är verkligen att rekomendera. http://www.videolan.org/vlc/
Itunes självklart. Jag vet inte riktigt vad tag&rename är men det låter som något som fixar taggar i mp3or? ;) I osx kan du köra Applescript och till itunes finns det en del olika script som kan göra olika saker med taggar och filer. Kolla här: http://www.malcolmadams.com/itunes/
Två populära IM-klienter är Proteus och Adium X. Båda klarar msn och icq, samt några andra protokoll. Båda är bra men jag föredrar Proteus av nån anledning. Msn-klienten till osx som utvecklas av microsoft är inte lika bra som den på windowssidan.. Det finns idag inget stöd för ljud eller videochat i msn. Man kan istället köra iChat/AOL för videochat. Skype finns och jag har själv nyligen börjat använda det.. Det är lika bra och funktionellt som windowsversionen.
Antivirusprogram har man ingen användning av eftersom det inte finns några virus till osx. :e Så glöm allt som heter virus och spyware.
Inbygg brandvägg har du med systemet, likaså inbyggd webserver, ftpserver, ssh en en del annat trevligt som man enkelt kan starta i systeminställningarna. Självklart också alla apples härliga och användarvänliga program som följer med. iLife, Safari, Mail, mfl..
Jag är inte så hajj på spel. Men det finns en del och det blir mer och mer hela tiden. Jag kan rekomendera https://www.99mac.se, förutom skandinaviens störta macforum så finns det även där en spelavdelning.. läs mer där.
Många blir fövånade över hur mycket program det egentligen finns till osx.. och det blir mer hela tiden verkar det som. För att hitta program till osx och mer information om programmen jag rekomenderar så sök på: http://www.versiontracker.com/macosx/
mvh
Nya Transmit (3.x) är helt enkelt underbar! Det går bussnabbt att koppla upp sig mot en server (jämfört med tidigare). Den stödjer kolumnvy, så man kan enkelt navigera både på sin egen dator och den man kopplar upp sig till (dessutom har den stöd för iDisk, för den som känner sig hugad).
Jag använder inte Firefox själv, men jag använder ett annat Mozillabygge som heter Camino, som är väldigt trevlig också. Man behöver alltså inte använda Safari som kommer med Mac OS X.
Jag är lat, så jag använder numer mest GoLive för att bygga hemsidor, men BBEdit är en kraftfull redigerare med funktioner för html-knackaren (eller php-knackaren för den delen).
Adobe Photoshop är ett måste.... har du licens för Windows kan du ringa Adobe och be att få en mac-uppgradering, det kostar som att uppgradera till en nyare version ungefär. De är inte omöjliga.
Eftersom jag är emot "fildelning" så tänker jag inte rekommendera några, men det finns många olika program som funkar för det ändamålet. Du får göra en sökning på Internet för att hitta mer information om dessa program.
DVD-spelaren i Mac OS X är bra för att spela DVD-skivor, men VLC är bättre, då den stödjer så många fler format för MPEG och så vidare. Funkar utmärkt i fullskärmsläge också.
Macversionen för MSN är sisådär, men den har visst uppgraderats nu. Jag kör Proteus eftersom jag har AIM, ICQ och MSN och tycker det är jobbigt med flera program öppna på en gång. Däremot så håller jag på att bli mer och mer AIM-fantast, just därför att iChat är ett så bra program. Det är en skönhet att jobba med, plus att du såklart kan videochatta, vilket ju inte är helt fel. Däremot har Proteus problem med filöverföringen, speciellt om de som har msn på Windows inte uppdaterat till senaste versionen, där filöverföringsstödet mot Mac funkar bättre.
Har inte provat Skype, men den finns... kan ju vara värt att kolla kvaliteten.
Mina favoritprogram just nu:
Adobe Photoshop CS
Adobe InDesign CS
Adobe GoLive CS
Macromedia FreeHand MX
BBEdit Lite
QPict (sortera bilder)
Graphic Converter (fattigmans-Photoshop)
Ordboken (alla behöver ordböcker, på flera språk)
VLC
Toast 6 Titanium (bränna CD/DVD)
StickyBrain (komihåglappar i massor)
iBlog (bloggar gör jag, fast sällan)
MS Word (jag vet, men man måste ibland)
Transmit (ftp)
Camino (webb)
Proteus (IM)
Cocktail (systemstädarprogram)
Men det finns många fler, dessa är de jag har öppen varje dag.
Mycket bra editor, när jag kodar på mina Macar använder jag den:
http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/
För mail kan du använde t.ex. det medföljande Mail eller kanske Thunderbird. Finns även en motsvarighet till Outlook som heter ... (har glömt) och som följer med MS Office.
Lycka till!
mwin skrev:
Jag vet inte riktigt vad tag&rename är men det låter som något som fixar taggar i mp3or? ;)
Precis :)
mwin skrev:
I osx kan du köra Applescript och till itunes finns det en del olika script som kan göra olika saker med taggar och filer. Kolla här: http://www.malcolmadams.com/itunes/
Hur fungerar egentligen Applescript? Finns det någon motsvarighet till PC? Om du t.ex. laddar hem ett Applescript till iTunes och (installerar?) det, var hittar du då den funktionen?
mwin skrev:
Antivirusprogram har man ingen användning av eftersom det inte finns några virus till osx. :e Så glöm allt som heter virus och spyware.
Är det så alltså? Hur går det ihop? Säkrare/stabilare OS? :o
Mycket frågor kanske, hoppas någon har tid att svara!
Tack så mycket för alla bra svar!
Kalufs skrev:
Mycket frågor kanske, hoppas någon har tid att svara!
Tack så mycket för alla bra svar!
Njä, virus finns men inte många, "ingen" använder mac, så varför skriva virus? ( ;) )
Vet inte själv riktigt hur skilnadena är, har bara lite "hum" om det, har en del med vilka rättigheter applikationer har mot kärnan.
Dom som påstår att MAC är "vattentät" ljuger, det finns inget som är totalskyddadt mot klantiga användare, och dom finns även inom MAC-världen ;)
R: google är din vän ;)
mwin skrev:
Photshop finns självklart. Macintosh är sedan länge mycket utbrett i den grafiska branschen och på flera punkter inom grafisk produktion ligger macen och osx före windows.
Inte för att starta något datorkrig, utan bara en undran; vilka punkter då? Såvitt jag känner till, finns de vanligaste programvarorna för båda miljöerna. Om jag bearbetar ett foto i photoshop, kan du se på fotot huruvida det bearbetades i en pc eller mac? Om jag redigerar en tidningssida i Indesign, syns det om det gjordes i en pc eller mac? Ibland hör man argument som gäller diverse färgprofiler för bildskärmar. Visst är det bra att ha koll på färgerna. Men det går faktiskt att kalibrera färgskärmar även i pc-världen. Måhända att verktygen inte ingår som standard. Men de går ju att köpa till. Och för en proffessionell grafikerfirma, för en struntsumma i jämförelse med alla andra kostnader företag brukar ha. Man hör också ibland argument som går ut på att diverse photoshop-filter är snabbare på en mac än på en pc. Men då är det alltid någon som invänder att motsatt förhållande gäller för något annat filter.
Jag har full förståelse för att folk som trivs med mac, också arbetar med mac. Det är bra att det finns alternativ till windows. Men jag ser gärna att man argumenterar sakligt för det ena eller det andra alternativet. Beträffande den grafiska branschen förstår jag verkligen inte alls varför det skulle vara så enormt stora skillnader mellan dessa plattformar. Däremot är det lätt att förstå att mac-traditionen lever kvar. Vi vet ju alla att det en gång för kanske 10-15 år sedan, verkligen var så att macen var överlägsen pc:n som grafiskt verktyg, då windows fortfarande inte var tillräckligt bra, många viktiga grafiska program faktiskt inte fanns för pc, etc. Men läget har ju förändrats sedan den tiden.
Hej
Visst är det så att programmen är identiska och att man kan åstadkomma samma saker med båda plattformarna. Men det handlar om arbetsflödet och vägen till produkten. Det finns grafiska företag där man klarar sig bra med windows och kan uppnå samma produktivitet som med mac os. Men det finns också en stor skara företag som aldrig skulle få för sig att byta till windows. Inte bara för traditionens skull utan för att det fortfarande idag finns faktiska föredalar med mac osx i professionell grafisk produktion.
Färghantering och kalibrering som du nämer är också fullt möjlig med windows. Med det finns fortfarande idag inget verktyg i windows som motsvarar Apples ColorSync-verktyg som gör det möjligt att enkelt och effektivt arbeta med färgprofiler centralt och som kan styra profiler för program, skärmar och andra externa enheter.
Det inbyggda och breda stöd för pdf-standarden i osx finns inte i windows. Utöver snabb läsning och rendering av pdf-dokument så finns det inbyggda pdf-funktioner i systemet som kan tex omvandla postscript till pdf, skapa pdf-filer från valfritt program och applicera färgprofiler på pdf-filer. Inbyggda förhandsvisningen i systemet kan läsa alla filformat i bildväg. Visst kan man uppnå detta i windows med Acrobat och andra program. Men att funktionerna finns inbakade i systemet gör att man kan köra dem snabbare. I vissa fall slipper man köpa in vissa program.
Quartz som är grafikmotorn i osx är ruskigt snabb. Fönsterhantering, pdf-läsning och expose är några funktioner som quartz sköter och det går snabbt i alla lägen. Även om jag på min sprillans nya powerbook kör 20 program och med många tunga dokument öppna, processorn kör på 100% och minnet helt fullt, eller om jag sitter på en fem år gammal mac. Multitaskingen och minneshanteringen i osx gör detta möjligt. Den smidighet och snabbhet man får med quartz-motorn går i vissa situationer inte att få i windows.
Sen hur snabbt man kan köra photoshop-filter och andra uträkningar är en annan sak. Det är som du säger svårt att argumentera med oavsett om man är för pc eller mac. Vilket som är snabbast tycker jag är ganska ointressant. Tycker det är bara att apple är med i utvecklingen och ligger bland de bästa.
Applescript och UNIX-kärnan i systemet gör att man kan skapa och köra egna script som underlättar i det egna arbetsflödet. Man kan skapa script för att styra utskriftsenheter, döpa om filer, konventera dokument/bilder till andra format, automatisera ändringar i databaser osv. Möjligheterna är många. Fördelen med applescript är att det är inbyggt i systemet och kan agera i hela systemet och i olika program. Vad jag vet så finns det inget motsvarande scriptspråk i windows. (jag kan ha fel) Mycket går annars säkert med diverse program.
Fontbook för typsnittshantering följer systemet. Fontbook är helt ok, men i professionell användning enligt mig inte speciellt mycket å hänga i granen. För vissa fungerar det säkert.
Hela systemet i övrigt. En tung bit är stabiliteten och säkerheten. Apple som leverantör av både hårdvara och operativsystem. Användarvänligheten. Många ser också fördelen med att det är en helt virusfri miljö och att man slipper hålla sig uppdaterad jämt för att skydda sig mot virus och annat elände.
Det är många småsaker egentligen. Men på det stora är det för många mer än tillräckligt. Apple har varit med från tidigt stadium i den grafiska branschens digitala utveckling och är fortfarande en aktiv aktör. Ifall Microsoft hade gjort vissa saker bättre så tror jag inte att flera hade tvekat en sekund att byta. Det är inte bara av tradition utan av faktiska fördelar i produktion vilket ger i vissa fall högre produktivitet.
Kalufs skrev:
frankof skrev:
Njä, virus finns men inte många, "ingen" använder mac, så varför skriva virus? ( ;) )
Vet inte själv riktigt hur skilnadena är, har bara lite "hum" om det, har en del med vilka rättigheter applikationer har mot kärnan.
Dom som påstår att MAC är "vattentät" ljuger, det finns inget som är totalskyddadt mot klantiga användare, och dom finns även inom MAC-världen ;)R: google är din vän ;)
Det är som frankof skriver. Det finns säkert någon som kan förklara säkerhetstänkandet i unix bättre än jag. Men i unix-system är man inte inloggad som admin hela tiden som man är i windows. Programmen och de eventuella virusen kan inte göra mer än den vanliga användaren kan. Systemet skyddas.
Jag påstår att det fortfarande finns några virus till osx. På google och hos symantec får man upp träffar på virus till osx. Dessa kan på sin höjd kalla för trojaner, knappt det. Det är shellscript som gör saker om användare tillåter det, genom att man loggar in som admin. Dessutom måste man hitta "viruset" på nätet först.
Symantecs så kallade virusvarningar till osx kan man också ifrågasätta. Man försöker sälja anti-virus till mac, men försäljningen går inte så bra av nån anledning.. :e
mvh