webForumDet fria alternativet

Installation

24 svar · 1 554 visningar · startad av Patrik81 · sida 2 av 2

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Du har rätt PeW, det verktyget var smidigt :)
Men uj vad lätt det var att fastna framför spelen i både KDE och Gnome ;)

Jag har dock fortfarande inte lyckats få till svenska tecken i konsollen... hum, är det så man säger när man inte är inne i gui:n? Alltså det är inte via gui jag startat konsollen, utan innan man startar gui:n...

Ivf. det fanns ingen .profile där, så jag skapade den och skrev in LC_CTYPE=sv_SE, men det blev inte så mycket effekt, så jag bootade om burken, men effekten uteblev även då :(

Några fler förslag på vad jag kan göra för att få den att samarbeta?

MVH Patrik

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Japp, mitt initiala förslag var felaktigt. Använd istället:

LC_ALL='sv_SE.ISO8859-1'
LESSCHARSET='latin1'
LC_CTYPE=sv_SE

export LC_ALL LESSCHARSET LC_CTYPE

:(
Jag måste göra något fel...
Jag skrev ut de fyra raderna ovan, på ett papper så att jag inte skulle dabba mig medan jag skrev av det, sedan satte jag mig och skrev in detta (kollade att jag skrivit rätt tre ggr) i .profile i /home/patrik/
sedan bootade jag om och loggade in som Patrik.

Och det blir fortfarande bara knepiga tecken som mest liknar kinesiska eller något.

Iofs. kanske inte är så himlans nödvändigt att kunna använda åäö i commandline... och när jag väl är inne i gui och tar upp konsollen så funkar det ju... kanske räcker?

MVH Patrik

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag använder själv inte svenska tecken i konsollen (och har aldrig gjort), så jag hade inte verifierat att det fungerade. Jag testade iallafall mitt förslag nu och åäö fungerar i en vanlig xterm, men inte i konsollen.

Dock, om du ska använda ett GUI så finns det väl ingen anledning att greja mer med detta? åäö fungerar ju som sagt i xterm, och då också i irssi och liknande program.

Jo det var väl ungefär något sådant jag kom fram till, men tänkte ju dock att detta kunde vara en nyttig övning ;)

Men men, skit i det.

Skall väl försöka mig på snart att få igång ljud och nätverksanslutning på den, typ imorrn. Då kommer fler frågor, som med lite tur är lite vettigare och mer produktiva ;)

MVH Patrik

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)