Hej :)
Nu har jag börjat att installera Slackware 9.1 för att ta några trevande steg in i denna världen.
Och nu har jag ju stött på lite patrull, det är säkert jättelätt, men jag är tyvärr väldigt okunnig så fort det kommer till hårdvara och så (men det är ju en av sakerna jag vill ändra på) :)
Så min burk jag tjötade om i den andra tråden ( http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=106314&forumid=76 ) har ju en 10 Gb hårddisk, som innehöll Win98.
Glad i hågen klev jag upp imorse, åt en stadig frukost och skred till verket, ändrade boot-ordningen på bios till cd först, och pluppade in första skivan som jag brände under gårdagen.
Och kom till partitioneringen. Och som sagt, jag är inte kunnig. ;)
Jag har läst mig till att det finns fdisk och cfdisk, cfdisk lite vänligare för windowsanvändare, men... jag har aldrig varit direkt haj på att partitionera, aldrig riktigt behövt det, så nu skulle jag verklgien uppskatta hjälp.
Jag har nog (tror jag) lyckats radera precis alla partitioner, kanske mindre bra, det vet jag inte, det är upp till er mer kunniga att avgöra, men iaf. någon som har lust att komma med dels förslag på hur jag skall partitioinera min hårddisk, och väldigt gärna en detaljerad beskrivning om hur jag sedan utför det.
För jag fastnade liksom redan när jag tänkte mig skapa en ny primär partition, och fdisk frågar mig om hur många av mina 1229 cylindrar jag vill nyttja mig av.
Sådana frågor kan jag inte svara på ;)
Tacksam för svar. :)
MVH Patrik
Ps. Jag har sökt, lovar, men sökresultaten var antingen för olika min situation för att jag skulle kunna förstå och nyttja mig utav svaret, eller så helt enkelt inte tillräckligt detaljerade för att jag skulle kunna klara mig med informationen.
Ds.