webForumDet fria alternativet

Installation

24 svar · 1 554 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Hej :)

Nu har jag börjat att installera Slackware 9.1 för att ta några trevande steg in i denna världen.

Och nu har jag ju stött på lite patrull, det är säkert jättelätt, men jag är tyvärr väldigt okunnig så fort det kommer till hårdvara och så (men det är ju en av sakerna jag vill ändra på) :)

Så min burk jag tjötade om i den andra tråden ( http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=106314&forumid=76 ) har ju en 10 Gb hårddisk, som innehöll Win98.

Glad i hågen klev jag upp imorse, åt en stadig frukost och skred till verket, ändrade boot-ordningen på bios till cd först, och pluppade in första skivan som jag brände under gårdagen.

Och kom till partitioneringen. Och som sagt, jag är inte kunnig. ;)

Jag har läst mig till att det finns fdisk och cfdisk, cfdisk lite vänligare för windowsanvändare, men... jag har aldrig varit direkt haj på att partitionera, aldrig riktigt behövt det, så nu skulle jag verklgien uppskatta hjälp.

Jag har nog (tror jag) lyckats radera precis alla partitioner, kanske mindre bra, det vet jag inte, det är upp till er mer kunniga att avgöra, men iaf. någon som har lust att komma med dels förslag på hur jag skall partitioinera min hårddisk, och väldigt gärna en detaljerad beskrivning om hur jag sedan utför det.
För jag fastnade liksom redan när jag tänkte mig skapa en ny primär partition, och fdisk frågar mig om hur många av mina 1229 cylindrar jag vill nyttja mig av.
Sådana frågor kan jag inte svara på ;)

Tacksam för svar. :)
MVH Patrik

Ps. Jag har sökt, lovar, men sökresultaten var antingen för olika min situation för att jag skulle kunna förstå och nyttja mig utav svaret, eller så helt enkelt inte tillräckligt detaljerade för att jag skulle kunna klara mig med informationen.
Ds.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Förslagsvis genom fdisk. (kommando: fdisk /dev/hda)
Väl där partionerar du med kommando 'n', tar bort med 'd', synar med 'p', byter partionstyp med 't' och skriver till disk med 'w'. Du bör skapa 3 partioner: swap, / och /home. Alla 3 kan du isf sätta som primära.

Swappartionen bör vara av storleken ditt RAM*2 och /home kan ju kanske vara 2Gb eller så (upp till dig)? Resten kan du ge till '/' (minst 2.5 Gb ivf).
Du kan sätta storleken på partionerna genom att bara köra enter på startvärdet på cylinder och ange +xxxxM för storlek i Mb. (xxxx ersätts med det tal du vill ha).

Swappartionen måste du byta partionstyp till 'swap', vilket göres med 't'. Väl där kan du lista vilka typer som stödjs genom 'l' (lilla L). Jag har för mig att swap har hexvärdet 83, men det ser du om du listar dem.

Man förstör ingen tabell innan man skrivit den nya till disken, så du kan ju plocka lite hur du vill innan dess och kolla av det du gjort med 'p'.

Suveränt, så det var det dom menade i förklaringen med det där "+mojjset" ;)

Det tackar jag för :)

Följdfråga:
'/' antar jag är "rot" partitionen, men var/när/hur byter jag namn, om alls, så att jag vet att det är rot-partitionen? eller byter jag aldrig namn på den till '/'
och självklart likadant med /home
swap var ju bara att ändra i listan som du sa :) *suveränt*

Följdfråga 2:
När jag startade burken förut så skulle jag välja teckentabell, och så valde jag "qwerty/sv-latin1.map"
men denna, (eller någon annan med se eller sv i listan) ville inte skriva ut åäö i lilla test-fältet. Är detta något man kan ändra på senare och varför vill den inte använda åäö?

Följdfråga 3:
Förresten, vilken partition skall jag flagga som boot?
Jag misstänker ju '/' men kanske bästa att kolla med folk som vet ;)

Många tack
MVH Patrik

/r: följdfråga 2.
/r2: följdfråga 3.

Följdfråga 1:
Efter att ha partionerat kommer du hamna i formateringsverktyget. Där namnger du dina partioner. / är mycket riktigt detsamma som root i katalogstrukturen. Swap hittas av sig självt och verktyget kommer fråga dig om resten.

Följdfråga 2:
Du behöver inte åäö för installationen, det där kan du ordna till senare. Det viktigaste med teckeninställningen i det här skedet är väl att få slash och punkter på rätt tangenter (det går att klara sig utan det med, men det blir lite bökigare).

Följdfråga 3:
Du behöver inte ange bootpartion i det här skedet. Sen när du ska installera LILO kommer du få ange vilken partion som systemet ska boota ifrån.

Man tackar för snabba och koncisa svar, jag återkommer om jag stöter på fler frågor.

Stort tack :)

MVH Patrik

Nu fråga, jag antar att det inte spelar någon direkt större roll då dessa första trevare får ses som experiment, och att jag kommer göra om installationen när jag blivit varmi kläderna, men vilket filsystem skall jag välja? ext2 låter ju vettigt, eller?

Vid en liten snabbsökning verkar det ju inte som att ext2 var alls bra, ivarjefall inte i jämförelse med reiserFS... kanske skulle satsa på reiser då istället?

MVH Patrik

Tja, jag kör med reifers. Ser egentligen inga anledningar till att inte göra det, heller. Men det kanske finns nån annan än jag som har en annan uppfattning?

Suveränt, nu har jag kommit igång med installationen, och kör en full install.

PeW, jag får tacka för hjälpen tills vidare :) Det har varit ovärderligt.

MVH Patrik

Bara roligt att vara till hjälp :)

Glöm inte att göra en bootdiskett när du får frågan om det. Ovärderligt ifall det sen strular med LILO...

en sådan gjordes, och behövdes (hade inte sagt till min root partition att vara boot-partition, men tack vare disketten löste det sig) :)

Nu har jag kommit in, och till och med lyckats att gå till det grafiska genom startx *känner mig duktig*

Jag hittar iofs inte så många config-filer, men kanske letar på fel ställen, men å andra sidan vet jag inte vad det är jag skall konfigurera ändå ;)

Jo förresten, kan man på något sätt konfigurera så att os:et automatiskt kör startx ?

Detta kan ju vara en liten övning att navigiera rätt, lyckas använda vi, och åstadkomma något. :)

MVH Patrik

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Konfigurationsfiler hittar du oftast i /etc eller /usr/local/etc.

Vad gäller att få X att starta vid boot.
Antingen lägger du XDM (X Display Manager) att starta från /etc/ttys. Öppna filen och för tty0 skriver du:

ttyv0 "/usr/X11R6/bin/xdm -nodaemon"   xterm     off   secure

(Med reservation för ändring av sökvägen)

Går säkert att göra på fler sätt. För FreeBSD går det iaf att lägga ett X.sh-skript i /usr/local/etc/rc.d/ för att startas automatiskt. Vet inte exakt hur det blir med Slackware dock.

Slackware kör med bsd-stuk så det går säkert.

Själv kör jag gärna med att själv skriva startx varje gång för att slippa strul om X skulle balla ur nån gång. (Har råkat ut för det med R.H 7 och det blev ett rent helvete iom direktinloggning i X, anledning till att det ballar ur kan ju vara allt från hårdvara till buggigt X). Med console har man ivf kontrollen ;)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ett litet tips kanske vore på sin plats! :)

När man har X uppe så kan man trycka på Ctrl-Alt-1 för att komma till en "console" inloggning, man kan prova Ctrl-Alt-2 - 6 för vanlig textinloggning och Ctrl-Alt-7 för att komma tillbaka till X.

Hehe, ok, iofs, strul är jag inte direkt rädd för, eftersom detta bara är experimenterande, men ok, poängen har inte gått förlorad på mig, ger upp just det projektet.

Och tack för tipset, det vart ju rätt så smidigt :)

MVH Patrik

Tror att jag får ge upp för idag/natt med att försöka få min burk att lära sig svenska...

Ute i det grafiska... hummms... om jag knappar in startx, vilken ärd et då som kommer upp? gnome eller kde eller vad? iaf. ute i gui:n har jag lyckats få till åäö i "konsolen"
men inte ute i den textbaserade delen.

Har sökt och läst de flesta frågorna och svaren om att mixtra för att få svenska tecken, som det ser ut nu så funkar ju alla tecken, ligger på rätt plats etc, förutom åäö som blir några knepiga tecken, tycker de ser ut som kinesiska eller något...

Så det är projektet som står på agendan imorrn, att lära min burk svenska :)

Alla som har funderingar, lust och ork är mer än välkomna att komma med funderingar eller förslag, och frågor om sådana finns skall jag svara på efter bästa förmåga.

Tack för en suveränt lärorik och spännande dag :)

MVH Patrik

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Angående konfigurationsfilerna, så vill jag göra en notering. Det som ingår i bassystemet konfigureras under /etc och allt som användaren installerar konfigureras under /usr/local/etc. Bara för att klargöra.

Så det är projektet som står på agendan imorrn, att lära min burk svenska

Om jag inte missminner mig så använder man:

export LC_CTYPE=sv_SE

i sin /home/user/.profile, alternativt /etc/.profile, för att använda svenska tecken i konsollen, varför man nu vill göra det.

Ute i det grafiska... hummms... om jag knappar in startx, vilken ärd et då som kommer upp? gnome eller kde eller vad? iaf. ute i gui:n har jag lyckats få till åäö i "konsolen"
men inte ute i den textbaserade delen.

Det beror självklart på vad du installerat, och vad du angett i /home/user/.xinitrc. :)

Då kommer nästa fråga då. :)

Det var först igårkväll (inatt) som jag skapade en ytterligare användare och därmed fick en /home/patrik/ katalog.

Om man nu mot all förmodan vill konfigurera root (och jag vet hur extremt hälsovådligt det kan vara för burken att vara inloggad som root och leka, men om man nu skulle vilja) var ligger konfig-filerna för root? Må det vara i /root ?

Det skulle ju kunna vara så enkelt, men då jag inte vet så vill jag inte gärna experimentera, definitivt inte med root. ;)

Jo, en annan fråga också, om man nu använder sig utav su och byter användare, från root till patrik, och sedan tillbaka, så när man listar alla filerna i en katalog, så är de inte längre lila som innan, utan allt är i samma färg, varför är det så? Varför behåller den inte färgkodningen när man switchar över till andra användare, och speciellt när man sedan switchar tillbaka till root?

Och nej, jag har ingen aning om varför man vill ha svenska tecken i konsollen. MEn det verkar vara något som är litet och harmlöst som inte kan förstöra allt om man ändrar det ;)

Och det var även en väldigt bra klargörning, det var ju ganska bra att veta :)

Tack för svaret, jag återkommer säkerligen med fler frågor. :)

MVH Patrik

Jag insåg just att du kanske menade att root´s konfigfiler låg i /etc
När jag nu gick över till burken för att göra denna ändring så fanns där ingen .profile i /home/patrik, för när jag öppnade filen i Vi så skapade den en helt ny fil, som då var tom.

En annan skum grej jag inte förstår varför är att om jag försöker köra "startx" nu, så skriver burken ut

bash: startx: command not found

Jag finner detta lite besynnerligt då det var detta kommando jag använde inatt innan jag jag gick och lade mig, för att få upp den grafiska biten.
*lite förvirrad* ;)

Alla tankar välkomna :)

MVH Patrik

Smidigt verktyg för att byta fönsterhanterare är annars: /usr/X11/bin/xwmconfig och sen för att få svenska tecken i X är det bara att editera /etc/X11/XF86Config och raderna om tangentbordslayout till: 'Option XkbLayout "se" '.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

oelbal skrev:

... för att använda svenska tecken i konsollen, varför man nu vill göra det.

Om man t.ex. kör en irc-klient såsom irssi och vill skriva svenska? :)

309 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
306 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)