OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Tjo!
När jag kör lilo som root, får jag ett felmeddelande: "Varning: /dev/hda3 is not marked as Active".
Det verkar dock som den skriver resten rätt. Vad innebär det felet?
RED. Min /dev/hda1 står för nuvarandre som 'Bootable' i fcdisk, vilken är min windowspartition. Skall 'Bootable' stå på hda3 istället? Jag vågade inte ändra från hda1 eftersom jag måste kunna boota Windows.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Att den inte är markerad som bootable. Det kan du göra enkelt genom ett partitioneringsprogram som t.ex. cfdisk. :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Då hade jag rätt, då? Se min redigering. ;)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du kan markera båda två som bootable.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
SPiN skrev:
Du kan markera båda två som bootable.
Nej, faktiskt inte.
More than one primary partition is marked bootable. DOS MBR cannot boot this.
Verkar ha att göra med att båda är Primary.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hmm, ok. Då minns jag fel. :)
Men du behöver inte markera /dev/hda3 som bootable om du ska installera LiLO på MBR.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Hrm. Nu funkar det iallafall. Jag markerade hda3 som Bootable och efter en omstart så dök den röda LILOn upp.
Och det verkar fungera alldeles utmärkt. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Vad skönt att du löste det tillslut, så att du kan börja leka. :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jepp.
Jag har bara en sak att tillägga; den som bestämde kommandona i VI borde dräpas snabbare än kvickt! :e
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Varför plåga sig med VI när det finns Emacs? ;)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Varför följer inte Nano med Slackware? En av de bättre editorerna för mindre ändamål, tycker jag. Emacs går väl bra att kåda i, annars.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
PeW skrev:
Varför plåga sig med VI när det finns Emacs? ;)
Nyinstallation av Slack innefattar inte Emacs, har jag hört.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Paket E innehåller Emacs. Du kan installera det i efterhand också med 'pkgtool'. :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Finns även på din CD-skiva, i någon katalog. Jag minns inte den exakta sökvägen.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Du väljer vilka paket du ska installera när du startar installationen... du valde alltså bort paket E? :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg PeW » Nej, jag valde Full Install, lite drygt 2.1GB. :) Så det är nog med isåfall.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Men då så... starta console och skriv "emacs" så öppnar sig det heliga programmet för dig :p :)