webForumDet fria alternativet

Favoritfördomar om olika browsers

38 svar · 982 visningar · startad av higa · sida 2 av 2

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Okej, nu är det väl dags för mina fördomar ;)

Internet Explorer (5.0, 5.5, 6.0)
Det finns flera undergrupper här:
Sällansurfare, dvs personer som inte använder internet så mycket och därför nöjer sig med det som finns från början.
Fjortisar som ofta besöker fjortissajter, dvs sajter som ofta buggar i andra webbläsare
Vanliga användare som inte orkar kolla in alternativ.
Hardcore skeptiker som tycker att allt annat än dom "vanliga programmen" är något flummit jidder.

MSIE 4.0 och äldre
Tant Agda som fick hjälp av sin sonson för en massa år sedan att installera "det där internättet"...

Mozilla
Flera subgrupper här med:
Webbutvecklare som vill ha en browser med bra stöd för standarder.
Modelejon som har höga krav på browserns utseende.

Lynx
Användare som surfar via terminaler som saknar gui, ofta mer tekniskt kunniga än medelanvändaren.

Netscape 6/7
En blandning mellan anti-MS och modelejon

NS4
Kverulanter som tycker att det bästa med nätet är att klaga på folk som inte anpassar sina webbplatser för NS4.

Opera
Användare med höga krav på prestanda, och som verken är anti-MS eller pro-MS

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag skrev:

IE - "Internet Explorer är jättebäst i hela världen för Netscape 4 är jättedåligt!!!!!"

Jag vill bygga ut den lite ( §e ):
IE - "Internet Explorer är jättebäst i hela världen för Netscape 4 är jättedåligt!!!!! Alla som inte använder Internet Explorer är knarkare och veganer och kommunister!!!!!"

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag använder Internet Explorer p.g.a. av ContentEditable funktionen. Frånsett från det så är webbläsaren kass.
Sugigt CSS stöd, klent med funktioner och fungerar inte som man vill. För inte utvecklingen framåt... :(

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Mr. N. skrev:

IE kraschar.

Sedan jag installerade IE 6 har det aldrig kraschat. Du har FEL!!! ;)

Jag kom föresten på en till fördom jag har om operaanvändare:
Det är personer som är villiga att betala för bra produkter, och inte hela tiden försöker hitta gratisalternativ.
Så för en kommersiell webbplats så är operaanvändare dom värdefullaste besökarna.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Operaanvändare har lusekoftor.

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Web-Tor skrev:

Operaanvändare har lusekoftor.

...och går på tur...

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

higa: Eller så är de bara bra på att ignorera reklam. ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Eftersom MS tydligen inte kommer att vidareutveckla MSIE6, utan istället integrera nästa version av sin webbläsare i nästa generation Windows... Som vissa tror kommer att dröja några år... (Källa: Zeldman m.fl.) så är väl en snar utveckling av "populära fördomar" inte så svår att klura ut:

Förr sade man:
"... men det funkar inte i NN4 *suck* för den!"
Men snart säger man istället:
"... men det funkar inte i MSIE6 *suck* för den!"
(några av oss har redan börjat med det ;) )

Det är också intressant att NN-bakåtsträvarna från förr (som klämde dit "Ses bara med Netscape"-formuleringar på sina sidor i tid och otid) använde exakt samma argument för användningen av NN4 som MSIE-ivrarna nu använder för MSIE6 - och man kan dra en del intressanta slutsatser om MISE-användare av det också, och det skulle jag gärna göra om jag inte var periodare på MSIE6 själv :e

speedyMedlem sedan dec. 200283 inlägg

Kan ni ge några exempel på vad som inte funkar i IE 6.0? Jag tvivlar inte på att det säkert finns en del men eftersom jag inte märkt så mkt så blev jag lite nyfiken på vad ni menar.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Använder IE/Mozilla/Opera beroende på humör...

IE - skit som förstör för oss utvecklare.
Mozilla - Måillla
Netscape - NetEscape
Opera - reklam :S

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Mozilla-användare är samma människor som älskar att ha W3C-loggan på sin hemsida och minsann kodar allt för hand i Notepad med förbundna ögon.

Nu skall du inte vara oförsämk, skulle vi använda Notepad, den finns ju inte till Linux, självklart använder vi vi och eventuellt emacs (i undantagsfall) :birp

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

SugarDaddy skrev:

Mozilla-användare är samma människor som älskar att ha W3C-loggan på sin hemsida och minsann kodar allt för hand i Notepad med förbundna ögon. :e

Det där är ingen fördom, det är sanning ;)

speedy skrev:

Kan ni ge några exempel på vad som inte funkar i IE 6.0? Jag tvivlar inte på att det säkert finns en del men eftersom jag inte märkt så mkt så blev jag lite nyfiken på vad ni menar.

Mycket sådana "hard-core" prylar som css2 o.l. (stödet finns i många fall men är bristfälligt/ger ett annat resultat än tänkt)
Fast det gör inte så mycket(?) folk kodar hellre felaktigt och för IE än rätt ;)

sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg

När någon annan browser än IE skaffar stöd för färgade rullningslister
så skall jag gladeligen byta browser. Om det redan finns en
cross-browser lösning på det så är all hjälp välkommen. :birp

SugarDaddy skrev:

Mozilla-användare är samma människor som älskar att ha W3C-loggan på sin hemsida och minsann kodar allt för hand i Notepad med förbundna ögon. :e

Jag skulle tro att dessa personer innerst inne föredrar att telneta till port 80, men har något gecko-aktigt som user_agent för att komma in överallt (iofs kan dom ju spoofa msie, vilket dom givetvis också gör ibland för variationens skull) :)

Fast när det gäller Lynx-användare så lär operativet spela en stor roll, kör dom Windows så är det folk som kodar sina sidor i msdos edit.com och fnyser åt alla som inte kan sin config.sys, kör dom något Unix-system så är det helt vanliga människor som surfar via en terminal.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

sneeze skrev:

Grattis till din nya webbläsare! Konqueror har haft detta en bra jämrans stund. Seså, kila iväg och skaffa en webbläsare som inte suger nu.

;)

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Kan någon Mozilla-dåre förklara skillnaden mellan "Mozilla" och "Mozilla Firebird"? Varför utvecklas två olika browsers?

sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Chainsaw skrev:

sneeze skrev:

Grattis till din nya webbläsare! Konqueror har haft detta en bra jämrans stund. Seså, kila iväg och skaffa en webbläsare som inte suger nu.

;)

Låter fint men den verkar inte Windos-kompatibel.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Skarre skrev:

Kan någon Mozilla-dåre förklara skillnaden mellan "Mozilla" och "Mozilla Firebird"? Varför utvecklas två olika browsers?

Mozilla är hela konkarongen, med mail, chat, composer och browser. Firebird är bara browsern.

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)