Jag antar att det är en hel del av oss som har diverse fördomar om användare av vissa browsers, som t ex att Gecko- och Lynx-användare skulle vara mer tekniskt kunniga samt att NS4-användare är bakåtsträvande kverulanter etc.
Så fram med språket och fördomarna :)
Eh, Lynx används framförallt då man inte har tillgång till en grafisk miljö, t.ex om man sitter på en Unix-server utan X. Det har inget med häftighet att göra, det är ett verktyg som vilket annat.
En annan grupp som använder Lynx och liknande text-browser är synskadade och även där får man nog anta att det inte är för att dom vill "känna sig häftiga".
IE - "Internet Explorer är jättebäst i hela världen för Netscape 4 är jättedåligt!!!!!"
Mozilla - "Mozilla är bäst! Dessutom har det stöd för kaffebryggningsintruktionerna i CSS, vilket iofs inte används någonstans men å andra sidan måste du hålla med om att det definitivt gör MZ till en bättre läsare!"
Opera - kan inte påstå att jag har några speciella fördomar mot Opera, möjligen "Jag gillar inte IE men min burk är för slö för MZ"
Internet Explorer. Fungerar kanonbra till mina ändamål så varför börja bråka med något annat?
Andra läsare kommer in i bilden då jag testkör egna beta-sajter.
Alla som inte använder IE leker utbrytare som "inte vill använda mjukvara från MS för att de är dumma". Att jämföra med utbrytarfjortisar som översminkar sig och färgar håret svart för att deras föräldrar tycker precis tvärtom. ;)
IE följer med windows och dom flesta sidorna är som skapta för det så varför byta?
Mozilla duger men har krångliga sätt att installera plug-ins på. Iaf nåt jag skulle ha förut. När man klickade ville den installera Netscapes plug-in men när man kom dit ville den inte installera netspaces plug-in eftersom att jag inte använde netscape. :e
Opera är snabbt som satan!! Men stödjer inte alla script och kan få konstigt utseende om man går in på en sida som inte stöds.
Dags för fördomar ;):
Opera används av folk som går in på sidor gjorda i frontpage och har så bråttom att dom tycker andra webbläsare är för slöa för t.om. detta.
Netscape används av folk som vill ha seg surfning för att dom ska hänga med på vad som händer.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e