webForumDet fria alternativet

varför netscape?

34 svar · 868 visningar · startad av greymane · sida 2 av 2

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Men IE stödjer fortfarande CSS bättre än Netscape/Mozilla lägret i dags dato.

Eh, NS6 stödjer mer än IE gör. 4:an däremot är inte så bra på det...

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Jag tror inte det, t.o.m vissa såkallade "open source" företag som MySQL AB senast har visat sin vilja att stämma andra som inte lyder dem och ger dem rätt publicitet. ;)

Halva sanningen... NuSphere bröt mot MySQLs trademark "MySQL" genom att registrera mysql.org. Eller hur? Gemini är statiskt länkad till MySQL. MySQL är släppt under GNU GPL. Detta betyder att Gemini också måste släppas under GPL. Eller hur?

Kan också tillägga att NuSphere stämde MySQL AB (*och* David Axmark och Michael Widenius personligen), *innan* MySQL stämde NuSphere.

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Geminis källkod är frisläppt, då kan den knappast vara ett hinder i vägen för GPL.

GPL är inte helt fritt tyvärr förvisso, man är tvingad att vidaresläppa alla modifikationer man gör till allmänheten av källkoden, det är alltså inte helt fritt som BSD licensen är. Vilket var där NuSphere gjorde felet i början, men sen rättade till.

Någon som känner till hur det gick med gamla Gnuscape ?

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Lite off topic..

Fri källkod i all ära, men det finns alltid någon överliggande licensinnehavare som gör det praktiskt/lagligt omöjligt att använda källkoden till annat än personliga hobbyprojekt hemma vid datorn.

Ta tex. Mozillas källkod, ändra lite i den (tom. förbättra), kalla den för vad som helst (tex. the better Mozilla), och lägg ut den på nätet. Det lär inte funka länge...

Öppen källkod är mer eller mindre källkod enbart för att titta och begrunda (om man inte är villig att köpa (gratis inte alltid gratis..) kopieringsrätten.

Ändra och kompilera, skicka vidare, och du hamnar troligtvis i det djupa diket, bland olikfärgade hattar...

(kryptisk? jag har en kollega som "råkat" ändra lite för mycket, (om du läser detta MS, så förlåt, måste bara skvallra), och sedan distribuerat vidare, han sitter med struten i hörnet nu..)

/T

------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

[Redigerat av Toonster den 27 jul 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Suck, det finns olika licensformer herr Toonster.

Det du beskriver gäller främst speciallicenser som just Netscapes.

Ta en titt på Apacheprojektet, jämför sedan Apache HTTP med IBMs webbserver och tada.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Men IE stödjer fortfarande CSS bättre än Netscape/Mozilla lägret i dags dato.

Kul påstående. Som Vide säger så har Netscape 6/Mozilla mycket bättre stöd för CSS. Även Opera 5 har bättre stöd för CSS.
Den Internet Explorer versionen som har hyfsat stöd för CSS är IE5 på Mac.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Oavsett licensformer HERR Sgtpepper, (så fort det finns en licensform, är det fritt då?) så kan du inte göra mycket med fri/öppen källkod. Du kan i stort sett aldrig distribuera den vidare med egna ändringar, och det var det jag menade.

Jag är helt för detta fenomen, öppen källkod, men när det smyger in sådana saker som, i översättning:

"Får distribueras fritt om följande inte ändras..."

"Följande funktion, implementering eller användande får ej ändras utan medgivande..."

"Distribueras fritt om upphovsmännen kontaktas..."

Fri kod i all ära, men så fort det finns det minsta hinder, eller krav, så känns det inte så fritt.

Summa summarum, fri kod är sällan fri kod. Sen finns det naturligtvis olika grader av detta, men när folk slår på trumman för vissa "fria" program, som senare visar sig vara helt i händerna på upphovsmännen, så mister det all sin glans.

Jag vill inte på något sätt skapa ett nytt diskussionsämne, utan hänvisar helt till licenstexterna på de olika "fria" eller "öppna" programmens källkod. Döm själv.

Nu åker jag på semester...

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp!

[Redigerat av Toonster den 27 jul 2001]

Erik Juhlin, jag kom med ett brett fakta fel där, sorry sånt händer, jag trodde veta rätt men int visste jag mycket :)

Sedan till licens, BSD är visst helt fri... Du får ta en källkod släppt under BSD, göra om den hur mycket du vill, döpa om den och släppa den kommersiellt utan att delge andra källkoden eller annat, det är det som är det vackra med BSD licensen om man vill tjäna pengar på mjukvaru utvecklingen. ;)

Du kan i stort sett aldrig distribuera den vidare med egna ändringar, och det var det jag menade.

Käre herr Toonster, jag förordar en genomläsning av GNU Public License, vilken är den i särklass vanligaste Open Source-licensen samt lite ströläsning av "Various licenses and Comments about Them" för din del, för du har nämligen fel.

Självklart kan, får och bör du distribuera den vidare med egna ändringar. Hur du har lyckats komma fram till din helt och hållet uppochnervända åsikt är för mig en gåta.

Det du dock måste göra är att även du måste låta dina ändringar och tillägg hamna under GPL (om det nu är GPL som används). På den punkten är GPL hård, men det finns andra licenser som tillåter att ändringar/tillägg inte släpps fria, t.ex BSD.

PS.
Som sagt tidigare, IBMs webbserver, IBM HTTP Server, som distribueras med Websphere, är en modifierad Apache. Även Mac OS X Server är Apache i botten... Nämen, hur har nu detta gått till?!?! :OO :q
DS.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 28 jul 2001]

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

det finns en enkel lösning på reklamen i opera - pröjsa :)

Hr Sgtpepper...

Jag har aldrig sagt att man inte får använda koden och skapa egna program, utan min invändning var att det modifierade programmet man gjort, ändå i grund och botten är baserad på en annan programvara och dess licensform.

Kolla in Apache's licenssida, där kan du mycket tydligt läsa att man måste alltid ha med texten Apache, och några ytterligare rader, osv.

Visst, jag kanske har generaliserat lite väl mycket, men jag menade inte att peka ut någon specifik programvara, eller licensform, utan min mening var att den fria koden alltid har någon typ av krav att vara "märkt"

Och som du nämnde, "En modifierad Apache..."

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp!

[Redigerat av Toonster den 28 jul 2001]

Jag har aldrig sagt att man inte får använda koden och skapa egna program, utan min invändning var att det modifierade programmet man gjort, ändå i grund och botten är baserad på en annan programvara och dess licensform.

Jaha, och det är dåligt varför?`

Kolla in Apache's licenssida, där kan du mycket tydligt läsa att man måste alltid ha med texten Apache, och några ytterligare rader, osv.

Jag ser inga problem med det, det gör tydligen inte heller varken IBM eller Apple.

Visst, jag kanske har generaliserat lite väl mycket

Ja, en smula. Att man inte får ändra, kompilera och distribuera Open Source var nog att generalisera en smula. En skitstor smula.

Och som du nämnde, "En modifierad Apache..."

Som sagt, jag har svårt att se problemet. Man får tillgång till en otroligt stabil och välrenommérad webbserver till priset av 0 kr som man sedan kan använda som bas i sina kommersiella produkter med motkravet att en liten textsnutt skall distribueras med den färdiga produkten..

[r]
Jag känner att jag återigen måste citera denna sköna mening:

Du kan i stort sett aldrig distribuera den vidare med egna ändringar, och det var det jag menade.

Jag är förvirrad... Vad menar du egentligen?
------------------

[Redigerat av sgtpepper den 29 jul 2001]

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Är det här verkligen rätt tråd eller forum att diskuttera det här i?
Det har blivit väldigt off topic..

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Bitstate, tror knappast folk vill betala så mycket som Opera Software själva vill ha för sin egen webbläsare när alla andra är gratis, de får helt enkelt hitta andra finansieringsmöjligheter som att stora institutioner och företag får betala. Så gjorde Netscape förr.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Operas läsare ska enligt säkra källor (med tillgång till källkoden) säljas till företag för inbäddade system. Tänk webpads och liknande. En bra affärsidé enligt mig själv. Endera väljer ett företag Opera och får support för implementering av produkten mot en viss summa, eller väljer Mozilla och får fria förbättringar till ett mycket förmånligt pris.

------------------
Även seriemördare är människor. http://www.choppingblock.org/
Absolut bästa episoden: http://www.choppingblock.org/d/20000925.html

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)