webForumDet fria alternativet

varför netscape?

34 svar · 868 visningar · startad av greymane

greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg

kan nån tala om för mig vad som är bättre med netscape? alla schyssta funktioner funkar i ie men inte i ns. så irriterande när man gör hemsidor!

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Har man en gång börjat med Netscape (för lääänge sedan, på den tiden Microsoft inte trodde på Internet och inte utvecklade ett smack för den) så fortsätter man med den! ;)

Det är många smådetaljer som gör att jag skyr Explorer som pesten...
Till expemel skriver jag in en webadress i Explorer, men direkt när jag tryckt på Enter upptäcker jag att jag stavat adressen fel, trycker på Escape för att stoppa laddningen och rätta till stavningen. Men vad händer då? Jo, när jag avbryter laddningen försvinner det jag skrivit och adressen till sidan jag står på just nu dyker upp igen! *argh*
Jag använder alltid högerklick när jag ska backa, ner med musknappen, dra den snett neråt höger en aning så Back markeras och släpp knappen - voila!
I Explorer måste jag släppa knappen och sen dra förbi Internethjälp (eller vad det står), förbi ett avskiljarstreck och SEN har vi Back där jag kan klicka igen... *puuh*
Det går inte heller att högerklicka på Backknappen för att få fram en lista och backa flera steg på en gång - nä, hålla ner knappen och vänta på listan är det som gäller.

...och så vidare, och så vidare...
Många små detaljer som drar ner min effektivitet helt enkelt. Och eftersom jag använder Internet jämt och ständigt i jobbet retar det mig till vansinne... ;)

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

alla schyssta funktioner funkar i ie men inte i ns.

Säg mig, vilka funktioner har IE som inte NS har som är *nödvändiga* för att kunna skapa en bra webbsida? För mig handlar webben om information, inte om färgade scrollbars... Tycker inte IE har några nödvändiga funktioner som inte NS har.

<edit>

Jag märkte precis att om man står vid sista tecknet i en textbox i Mozilla och trycker framåt så kommer man tillbaka till första tecknet. Vad häftigt :e

</edit>

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

[Redigerat av Muzzafarath den 25 jul 2001]

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

I IE kan jag inge högerklicka på en bild för att kunna backa... helt olika val beroende på var jag högerklickar, i netscape så blir det bara fler alternativ beroende på var jag högerklickar.
I IE kan du inte ladda ner fler än x antal filer samtidigt. (x~=5)

Sen håller jag med Q, jag började med Netscape och har iofs övergivit dom för Mozilla nu.

<ot> mmm från sista tecknet i inmatningsfältet till första med högerpil </ot>

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag gillar inte Netscape något vidare men jag kan hålla med om en sak och det är det där med att backa genom att högerklicka och dra musen snett neråt, det saknar jag. Nu har jag i och för sig en ny mus där jag kan backa genom att trycka ner scrollhjulet men ändå...

------------------
"signatur"

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

kan nån tala om för mig vad som är bättre med netscape? alla schyssta funktioner funkar i ie men inte i ns.

Varför köra SAAB när man kan åka Volvo? Varför äta Piggelin när det finns Päron-Split? Varför söka på Altavista när man kan använda Google?

så irriterande när man gör hemsidor!

Sluta göra hemsidor så slipper du denna nagel i ögat.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Varför köra SAAB när man kan åka Volvo?

Öh,....du vände nog på det där... ;)

------------------
Om ni ser någon som heter Kent-Mustafa, så är det jag....
Deeeeep undercover...

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

I Explorer måste jag släppa knappen och sen dra förbi Internethjälp (eller vad det står), förbi ett avskiljarstreck och SEN har vi Back där jag kan klicka igen... *puuh*
Det går inte heller att högerklicka på Backknappen för att få fram en lista och backa flera steg på en gång - nä, hålla ner knappen och vänta på listan är det som gäller.

Varför inte bara trycka ALT+Vänsterpil?

Alla dessa klickningar med musen gör en bara irriterad, det går snabbare att använda tangentbordet för att navigera webläsaren (om man nu inte slösurfar ;)).

Sedan kan du visst högerklicka på back för att få fram en lista. :)

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

Varför inte bara trycka ALT+Vänsterpil?
Därför att då måste jag släppa musen och leta rätt på vänsterpilen med näven - ett evigt hattande fram och tillbaka... ;)

Sedan kan du visst högerklicka på back för att få fram en lista.
Nope, inte i IE5 för Mac.

------------------
There can be only one!

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Det är kanske dags att bidra med min vy över denna evolution.

Jag började använda webben när den var pinfärsk, dvs jag surfade med Cerns egen telnet browser, därefter efter månader kom äntligen NCSA ut med den underbara Mosaic webbläsaren vilken även idag ligger till grund för samtliga webbläsare. Jag var nöjd när Netscape släppte "sin" version av Mosaic, dvs Netscape Navigator, egentligen är det en ren Mosaic som är ombyggd pga av att en av huvudutvecklarna av Mosaic hos NCSA startade Netscape.

Jag testade samtliga versioner av IE och inte först efter version 4.01 så blev den tillräckligt kraftfull för att konkurrera med Netscape. Men IE hade och har fortfarande en massa sjukdomar, som att den laddar upp en error sida lokalt på datorn om man skriver ett felaktigt servernamn, vilket är irreterande för dem med långsamma datorer. Deras favoritsystem är rent ut sagt patetiskt, en fil för varje länk. Medan i Netscape samlas allt i en enkel textfil, vilket spar mycket utrymme.

Exempel 8000 länkar:
Netscape Bookmarks 230 Kb
IE Favoriter 270 Mb

Ser det stort ut ? Det är enkelt att räkna ut, ex. filheader storlek är vanligt på ca 32 Kb (Kb = 1024 bytes) x 8000 + 8192000 (8000 länkar á 1 Kb) så sanningen är med en stor modifikation, trycker man på höger musknapp på favoriter och väljer egenskaper så får man fram ett lågt värde för hur mycket utrymme detta tar. Men i själva verket har varje fil en filheader också på det vilket jag försökte illustruera.

Med tanke på allt detta är det ganska otroligt att Microsoft valde och satsa på enskilda filer som länkar och inte ett bookmark system som i Netscape.

Detta gäller faktiskt även Cachen / Temporära Internet Filer. Men där fungerar både IE och Netscape dåligt, dock samlar inte Netscape på sig lika mycket skit. Så glöm det att du ställer in ett visst antal Mb som max storlek för IE's Temporära Internet Filer, den storleken som blir aktuell är alltid
Filheaderstorleken x antal filer + antal Mb

Jag har alltid föredragit Netscape, men på sista åren har IE tyvärr vuxit till sig och blivit så stabil jämfört med Netscape / Mozilla att jag kör med med IE.

Det finns många fler skillnader men det jag har nämnt är det som jag retar mig allra mest på.

Opera är akkurat framtidens hopp om de bara skippar all reklam i webbläsar fönstret. {tror inte själv på det även om jag önskar det vore så}

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I IE för mac:

Istället för att högerklicka, håll nere mustangenten och efter ett tag kommer en meny upp.

//GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Jorå, om man håller ner så dyker listan upp, men det tar tid... ;)

Bakgrundsinfo: Jag har en scrollmus med två knappar till Macen, men det går lik förbenat inte att högerklicka fram listan... :e

------------------
There can be only one!

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Därför att då måste jag släppa musen och leta rätt på vänsterpilen med näven - ett evigt hattande fram och tillbaka...

Jobbigt när man enhandssurfar! ;)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Åja, jag begriper nog vad du är ute efter (vad är det ordspråket säger... It takes one to know one ;)), men jag har oftast vänsternävens fingar på asdf då jag inte bara surfar utan jobbar lite när andan faller på. Chefen blir så sur annars. :e

------------------
There can be only one!

MtheFMedlem sedan juli 200125 inlägg

Varför stödja Microsoft mer än nödvändigt:)

Varför detta eviga hat mot Microsoft ?

Vill man inte använda deras produkter så ska man inte göra det istället för att för evigt gnälla på profit törstiga Microsoft.

Jag själv tycker att Microsoft har gjort/gör massvis med bra produkter, och de har skapat en hel uppsjö av bra standarder på datormarknaden och inom nätverkssammanhang (ex. internet).

Kan någon egentligen ge mig ett exempel på något företag som inte är profit törstigt ? Jag tror inte det, t.o.m vissa såkallade "open source" företag som MySQL AB senast har visat sin vilja att stämma andra som inte lyder dem och ger dem rätt publicitet. ;)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag själv tycker att Microsoft har gjort/gör massvis med bra produkter, och de har skapat en hel uppsjö av bra standarder på datormarknaden och inom nätverkssammanhang (ex. internet).

Vad är det du säger!??! Visst gör Microsoft bra prylar, främst på klientsidan, men att påstå att Microsoft skapat Internet är upprörande! :) Fast du kanske inte menade det så?

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Vad är det du säger!??! Visst gör Microsoft bra prylar, främst på klientsidan, men att påstå att Microsoft skapat Internet är upprörande! Fast du kanske inte menade det så?

Nepp, antagligen menade han att M$ skapat en massa bra standarder INOM och FÖR internet.... ;)

------------------
Om ni ser någon som heter Kent-Mustafa, så är det jag....
Deeeeep undercover...

[Redigerat av oelbal den 27 jul 2001]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Microsoft var ju faktiskt med och skapade CSS. Lustigt nog så stödjer de fortfarande inte hela CSS, fastän att standarden är från 1997 någonting.

------------------
Även seriemördare är människor. http://www.choppingblock.org/
Absolut bästa episoden: http://www.choppingblock.org/d/20000925.html

Jepps, det stämmer jag menade INTE att Microsoft skulle ha skapat Internet :)

Faktum är ju det att de trodde inte mycket på idén Internet ibörjan av Internets kommersialisering. Då trodde Microsoft stenhårt att nätverk som CompuServe, AOL osv var bra att de började och skapa sitt fiasko MSN.

Men IE stödjer fortfarande CSS bättre än Netscape/Mozilla lägret i dags dato.

Världen vore mycket roligare om W3C kunde leverera alla standarder som en plugin (kanske java eller ett snabbare alternativ) så att ALLA webbläsare skulle bli like uppdaterade när en ny standard kom ut på marknaden. ;)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)