webForumDet fria alternativet

Netscape suger!

34 svar · 615 visningar · startad av Johan! · sida 2 av 2

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

Kolla den här artikeln: http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=001114-NOK6

Saxat ifrån artikeln:
"På Nätverk & Kommunikation kommer jag till exempel inte längre utveckla för gamla Netscape mer eftersom motorn inte längre finns utan utvecklar istället sidor som är anpassade för IE och MoZilla. Orsaken är att jag tror att de flesta som idag använder Netscape kommer uppgradera till MoZilla. Givetvis kommer jag se till att försöka få alla sidor att fungera bra även i äldre webbläsare trots allt, samt andra webbläsare som till exempel Opera."

Personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att sluta ta hänsyn till Netscape 4, osv. Det lär ta ett tag innan alla Netscapeägare gått över till Mozilla...

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jo, det kommer nog ta ett tag innan skolor och liknande uppgraderar till Netscape 6.
Själv anpassar jag alltid till Netscape 3, så jag skulle aldrig fundera på att ignorera Netscape 4.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att sluta ta hänsyn till Netscape 4, osv. Det lär ta ett innan alla Netscapeägare gått över till Mozilla...

Det lär också ta ett tag innan Mozilla är färdig :e Vem känner egentligen för att ladda ner en ny version var 30:e dag för att utvecklarna inte tycker att man borde använda gamla versioner...? ;)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Läs Bengans länk, NS 6 är tydligen klar nu...!

------------------
En genomvåt man är inte rädd för regnet

[Redigerat av PeW den 16 nov 2000]

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

För några veckor sedan ägnade jag min lunchrast åt att kolla igenom källkoden som finns på Mozilla. Open source i all ära, man kan se precis hur det är gjort, men här och var finns det kommentarer i koden i stil med "This seems not to work" och "Need a fix" osv.

För alla programmeringsintresserade kan jag rekommendera ett besök, om inte enbart för att se hur programmets olika delar samarbetar.

Hoppas dock att den första riktiga realesen är tillräckligt stabil, för på Mozilla kompileras det en gång om dan... (det blir många uppgraderingar det..)

/T

------------------
public static void main()

För några veckor sedan ägnade jag min lunchrast åt att kolla igenom källkoden som finns på Mozilla. Open source i all ära, man kan se precis hur det är gjort, men här och var finns det kommentarer i koden i stil med "This seems not to work" och "Need a fix" osv.

Ja, och? Jag lägger ofta in kommentarer som "FIXME", då behöver jag bara söka efter FIXME och så vet jag vad som behöver fixas. Det är la bra att du får veta exakt vad som behöver fixas?

Hoppas dock att den första riktiga realesen är tillräckligt stabil, för på Mozilla kompileras det en gång om dan... (det blir många uppgraderingar det..)

Samma sak här: ja, och? (Du behöver faktiskt inte ladda hem varje nightly build). Tror du inte att MS kompilerar om IE nån gång om dagen också?

[Redigerat av Muzzafarath den 16 nov 2000]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Toonster: koden jag skriver brukar innehålla ett gäng TODO, FIXME och BUG. Dessa tre ord talar om vad som måste göras, vilka rutiner som behöver ses över för en snyggare lösning och vad som är direkt fel och måste åtgärdas.

Jag tror inte att det finns någon vettig programmerare som inte använder sig av något liknande system. Särskilt inom Open Source-världen är det här viktigt, då man snabbt kan lokalisera vad man kan hjälpa till med.

------------------

Programmerare är verktyg för att omvandla koffein till källkod

Tomas WMedlem sedan aug. 2000112 inlägg

För ni som int vet så var faktigst netscape först med en webläsare, fast den hette nåt annat då. OCH sen kom lilla ms in ok förströde nästan ALLT, la in nya koder ok sånt...

Spelar det nån roll egentligen vem som var först? Det spelar väl bara egentligen roll vem som är bäst i nuläget eller...?

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Att lägga in nya möjligheter kallas väl snarare utveckling istället för förstörelse?

Jag är väldigt tacksam för att Microsoft skaffade <hr color> och lite andra taggar. Sedan är det upp till Netscape om de vill implementera de funktioner Microsoft gör och vice versa. Sluta anklaga Microsoft för att de utvecklar sina produkter.

Om alla ska följa dagens standard upphör utvecklingen.

------------------
- Swey
A hacker from the south

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Ja, tänk ändå, om alla (även Microsoft) skulle följa W3C-standard skulle Internet vara mycket tråkigt, för då skulle ju inte alla "Läses bäst med Internet Explorer"-sidor inte finnas, snyft:-)

Nej, det är bättre att hitta på egna grejer som inte följer standard (som MS brukar syssla med), för då kan man sälja fler uppgraderingar och tjäna mer pengar.

Mitt slutord är: "Every time they repainted the lines on the road, you have to buy a new car". (Citat om läget då Microsoft börjar tillverka bilar).

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Om man är kompatibel med standarder tjänar man som sagt mindre kosing än om man byter filformat och frångår standard.

Microsoft är det mest inkompatibla företag jag känner till. Därför skrattar jag alltid gott åt alla som påstår att "Microsoft är kompatibla med omvärlden" och att "man måste ha MS-produkter för att vara kompatibla med omvärlden".

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag är väldigt tacksam för att Microsoft skaffade <hr color> och lite andra taggar.

I princip alla dessa taggar går att göra med CSS och JavaScript (alias DHTML). Vad detta ger oss är en HTML med massvis av features, men som inte går att fixa till själv.
Visst går det utmärkt med DHTML i IE, men många verkar glömma detta och skiter i att göra NS-kompatibla sidor.

Om alla ska följa dagens standard upphör utvecklingen.

Eh, nej. Netscape (har jag för mig) och MS (vet jag) har båda två representanter i W3C. De ligger inte direkt på latsidan, även om de kanske inte spottar ur sig en massa förslag till hur man får sin sida att laddas in med fading eller hur man får sin text att snurra.

------------------
spango - pondering the questions of eternity, and fractional divisions thereof.

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

nepp, netscape var inte först, såvitt jag vet var Mosaik den första grafiska webläsaren, Netscape har mig veterligen inte mycket med den att göra (förrutom att den fungerar på samma sätt), däremot köpte microsoft upp mosaik och byggde ie på denna då man insåg hur hur stor marknad där faktist var (tidigare hade microsoft mer eller mindre ignorerat internet då man hoppades att msn skulle slå igenom....)

kan mycket komma ihåg det helt bakvänt, det var ett tag sedan men jag är nästan helt säker ... :)

oh, och ett råd till alla windows användare som bara testat netscape förrutom ie, ta och ladda ner opera (tar bara 2mb) http://www.operasoftware.com om inte annat så är ialla fall bokmärkessystemet överklägset allt annat jag hittils provat :)

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag kan då rekommendera iCab och Netpositive! Två bra webbläsare..
iCab till Mac och Netpositive till BeOS! :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)