Hej,
Någon som vet något bra program för att rippa dvd-skivor?
Jag vill även ha tips och råd på vilket format jag skall konvertera till, för att kvalitén skall bli bra, samt att filstorleken hålls på en rimlig nivå.
:)
Mvh
Henrik
24 svar · 5 078 visningar · startad av devotion
Hej,
Jag vill även ha tips och råd på vilket format jag skall konvertera till, för att kvalitén skall bli bra, samt att filstorleken hålls på en rimlig nivå.
Mvh
Henrik
dvddecrypter och x264 :-)
imgburn
du ska göra avi av det alltså, då finns det kanske nåt nytt bra all-in-one-program, förut tyckte jag inte det fanns det
http://handbrake.fr/
Enklare blir det knappast.
Magic DVD Ripper och Magic DVD Copier är en av dom enklaste jag hittat.
Hej,
Mvh
Henrik
Det beror ju på vad du ska använda den slutliga versionen till. Ska du krympa till en film i flash på 300 pixels bredd som ska ligga online där kvalitén inte är så jäkla viktig? Eller ska du bränna på en vanlig DVD på drygt 4 Gb för att köra i egen DVD-spelare och få så bra kvalité som möjligt?
Det enda programmet du behöver DVD Shrink. Snabbt, enkelt och effektivt.
Det beror ju på vad du ska använda den slutliga versionen till. Ska du krympa till en film i flash på 300 pixels bredd som ska ligga online där kvalitén inte är så jäkla viktig? Eller ska du bränna på en vanlig DVD på drygt 4 Gb för att köra i egen DVD-spelare och få så bra kvalité som möjligt?
Tanken är att kunna streama lite filmer över nätverket hemma, med bra kvalitet, utan att det tar för mycket plats/bandbredd.
Mvh
Henrik
Hej
Här kommer en länk där du hittar alla möjliga rip program som är gratis
http://www.voodoofilm.org/nyheter/14-smarta-verktyg-for-att-rippa-dvd-982.aspx
Finns fler bara göra en enkel google sökning så hittar du fler.
MVH
Buddaz
har fortfarande inte fattat om du ska ha DVD eller AVI som output.
Om det är DVD som gäller, då rekommenderar även jag DVDShrink, gammalt men grymt bra. (skulle skivan inte gå att läsa använd ImgBurn eller Slysoft AnyDVD)
Om det är DVD som gäller, då rekommenderar även jag DVDShrink, gammalt men grymt bra. (skulle skivan inte gå att läsa använd ImgBurn eller Slysoft AnyDVD)
:-)
Jag vill inte göra en dvd-avbildning, utan fixa till det, så att det blir ganska bra, och inte så stor fil.... :-)
//Henrik
jaha, men hur är bra då? :)
(DVD-avbildning vill man ytterst sällan ha, men kanske en lite komprimerad DVD, enkellager eller dubbellager)
Men ok. Då är det väl avi du vill ha, en grymt effektiv enkoder är h264
jaha, men hur är bra då? :)
(DVD-avbildning vill man ytterst sällan ha, men kanske en lite komprimerad DVD, enkellager eller dubbellager)
Men ok. Då är det väl avi du vill ha, en grymt effektiv enkoder är h264
:e
/Henrik
öhh!? jag fattar inte riktigt din svarstaktik. Hejdå
öhh!? jag fattar inte riktigt din svarstaktik. Hejdå
Jag skickade en glad gubbe, för du gav ett bra svar!
Mvh
Henrik
jaha, såpass :) hoppas det löste sig då. Ett elände med dessa format som ändras hela tiden.
jaha, såpass :) hoppas det löste sig då. Ett elände med dessa format som ändras hela tiden.
Det löste sig, men nu kör jag mac, så det r väl bara att börja om och leta efter program för mac, som kan rippa dvd....
Mvh
Henrik